Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Manitowoc aan het werk bij Europa's grootste lng-terminal

Manitowoc aan het werk bij Europa's grootste lng-terminal

Verschillende rupskranen van Manitowoc helpen mee bij de bouw van een terminal voor vloeibaar aardgas (lng) in het Franse Dunkerque (Duinkerke). Het gaat om de grootste terminal van Europa in zijn genre, goed voor een investering van een miljard euro.

Om de uitvoeringstermijn van deze ambitieuze bouwwerken na te leven, kunnen de Manitowoc-kranen met een capaciteit van 250 tot 400 ton 24 uur op 24 worden ingezet in moeilijke omstandigheden langs de kust. Ze worden er immers zwaar op de proef gesteld, o.m. door de felle winden en zware weersomstandigheden in het kustgebied. Maar die moeilijkheden lijken geen afbreuk te doen aan hun prestaties, hun souplesse en hun gebruiksvriendelijkheid.

In Duinkerke zijn vijf Manitowoc-kranen aan het werk, de eerste al sedert 2011. Een Manitowoc 16000 en Manitowoc 2250 hebben tijdens de eerste fase van de werken overigens gedurende zes maanden meegewerkt aan de aanleg van de onderwaterfunderingen en de bouw van een platte schuit. Bij aanvang van fase 2 in augustus 2013 kregen ze het gezelschap van een tweede 16000. Zijn prestaties en betrouwbaarheid hebben de projectleider ertoe aangezet om nog twee extra Manitowoc-kranen (2250 en 15000) in te zetten.

De 16000-kraan (met een capaciteit van 400 ton) is voor het ogenblik de grootste op de werf, met een giek van 96 m. De Manitowoc 2250 (met een capaciteit van 272 ton) was afkomstig uit Libië. Hij heeft zijn rol in Duinkerke perfect vervuld en is alweer vertrokken naar een offshore-werf nabij Casablanca in Marokko.

Deze kranen werken hoofdzakelijk langs de kust, maar één ervan werd op een offshore-platform gemonteerd teneinde het hefvermogen langs de waterkant op te voeren. Hoewel de installatie van de offshore-kraan iets complexer verliep, had een team van vijf ingenieurs genoeg aan amper drie dagen om de andere op te stellen. Ze werden met name gebruikt bij de bouw van de pier van de terminal, waar ze dagenlang zonder onderbreking beton gestort hebben met speciaal daartoe ontwikkelde bakken.

De vijf Manitowocs werden geleverd door de Nederlandse firma Crane House die, zoals haar naam al laat vermoeden, sedert 1976 actief is de verkoop en verhuur van rupskranen. Ze beheert een park van machines met vermogens van 5 tot 1.200 ton die overal ter wereld worden ingezet op bouwwerven.

De lng-terminal van Duinkerke die wordt gebouwd door een consortium onder leiding van Vinci moet af zijn tegen eind 2015. Hij zal een capaciteit bezitten van 13 miljard m³ gas, wat overeenkomt met 20% van het jaarlijkse aardgasverbruik in Frankrijk en België. Na voltooiing van de werken zal de site drie lng-opslagtanks tellen, onderwaterstructuren en installaties voor aansluiting van de Franse en Belgische gastransportnetwerken. - FG

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Offset-graafarm voor 6MCR en 7MWR graafmachines van Mecalac

Offset-graafarm voor 6MCR en 7MWR graafmachines van Mecalac

Mecalac biedt momenteel twee soorten gieken aan voor zijn 6MCR-rupsgraafmachines en 7MWR-graafmachines op wielen: een offset graafarm voor traditionele toepassingen als het graven en laden van vrachtwagens of een offset-arm van Mecalac voor meer[…]

23/01/2021 | Graafmachines
Nelectra en Techlink: kmo's worden uitgesloten van openbare aanbesteding

Nelectra en Techlink: kmo's worden uitgesloten van openbare aanbesteding

Deschacht richt zich op vijf doelgroepen

Deschacht richt zich op vijf doelgroepen

Eerste Scania in de vloot van Jtd Trans

Eerste Scania in de vloot van Jtd Trans