Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Abonnee

Dossier

Dossier Luchthavens kampen met toenemend vliegverkeer

Luchthavens kampen met toenemend vliegverkeer

© ©Oleksandr Bondar - stock.adobe.com

Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation) voorspelt in een studie dat verschillende Europese luchthavens de groei van het vliegverkeer niet zullen aankunnen. Eurocontrol is een internationale organisatie die instaat voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa. De Europese luchthavens hebben volgens Eurocontrol onvoldoende capaciteit om de verwachte groei van het luchtverkeer de komende decennia veilig aan te kunnen. Indien geen maatregelen worden genomen zullen tegen 2040 zowat 1,5 miljoen vluchten, goed voor zowat 160 miljoen passagiers, niet kunnen plaatsvinden.

Eurocontrol verwacht dat het aantal vluchten in Europa tot 2040 ieder jaar met gemiddeld 1,9% zal groeien. Dat betekent dat er dan 16,2 miljoen vluchten zouden plaatsvinden, de helft meer dan in 2017 en minstens 1,5 miljoen meer dan de Europese luchthavens momenteel kunnen verwerken. Het zal dus nog drukker worden op de luchthavens, wat geleidelijk aan ook voor meer vertragingen zal zorgen.als er niets gebeurt. Eurocontrol verwacht dat het aantal passagiers met één tot twee uur vertraging tegen 2040 zal toenemen tot 470.000 per dag. Nu al krijgen 50.000 mensen per dag af te rekenen met vertragingen.

Verschillende landen investeren vandaag al in het uitbreiden van hun luchthavencapaciteit om te kunnen inspelen op de toekomstige groei. Deze regeringen beschouwen hun luchthaven als strategisch en cruciaal voor de economische ontwikkeling van hun land op lange termijn. Europese megahubs als Heathrow, Frankfurt, Schiphol, Madrid en middelgrote hubs als Wenen, München en Kopenhagen hebben grootse investeringsplannen om uit te breiden en de extra passagiers en vracht naar zich toe te trekken. De groei van het aantal passagiers en het vrachtvervoer zorgt voor een grote uitdaging. Sommige luchthavens hebben weinig of geen ruimte voor uitbreiding, maar zonder investeringen in bijkomende capaciteit zullen ze tegen 2035 niet meer kunnen voldoen aan de vraag en de verwachte groei en missen ze kansen.

Verschillende luchthavens werken reeds aan een capaciteitsuitbreiding, maar de concrete uitwerking van de projecten verloopt doorgaans nogal traag en zijn bovendien naar alle waarschijnlijkheid onvoldoende om alle extra vliegtuigbewegingen te kunnen opvangen. Er is weliswaar nog tijd om de problemen aan te pakken, maar de uitbreiding van een luchthaven eist behalve veel geld vooral een degelijke langetermijnplanning. De problemen kunnen gedeeltelijk opgelost worden door technologische innovatie, procesverbeteringen en grotere vliegtuigen, al zijn daarvoor ook nieuwe terminals en landingsbanen nodig.

Luchthaven Rome investeert miljarden in grote uitbreiding

Luchthaven Rome investeert miljarden in grote uitbreiding

De Italiaanse regering investeert 2,1 miljard € in de uitbreiding van de luchthaven Leonardo da Vinci in Fiumicino vlakbij Rome. Het betreft de eerste fase in de realisatie van het masterplan ‘Fiumicino Nord, een project dat bijna een[…]

Ook Brussels Airport heeft uitbreidingsplannen

Ook Brussels Airport heeft uitbreidingsplannen

Net als verschillende andere Europese luchthavens heeft ook Brussels Airport forse uitbreidingsplannen. Tegen 2040 moet de startbaan 25L worden verlengd, zijn twee nieuwe pieren nodig en wil men een bijkomend bedrijventerrein met een nieuwe[…]

Ontwerpteam voor nieuwe terminal op luchthaven Amsterdam Schiphol

Ontwerpteam voor nieuwe terminal op luchthaven Amsterdam Schiphol

Het internationale consortium KL AIR, bestaande uit KAAN Architecten, Estudio Lamela, ABT en Ineco, en met medewerking van Arnout Meijer Studio, DGMR en Planeground, heeft de opdracht voor het ontwerp van een nieuwe terminal op Amsterdam[…]

Uitbreiding Londense luchthaven Heathrow kost 15,4 miljard €

Uitbreiding Londense luchthaven Heathrow kost 15,4 miljard €

Het Britse parlement heeft in juni vorig jaar de uitbreiding van de luchthaven van Heathrow in Londen goedgekeurd. Er wordt een derde start- en landingsbaan aangelegd die vanaf 2025 in gebruik wordt genomen. Volgens de planning moet de bouw in[…]

700 miljoen € voor uitbreiding luchthaven Boedapest

700 miljoen € voor uitbreiding luchthaven Boedapest

Budapest Airport verwelkomde vorig jaar een recordaantal van 14,9 miljoen passagiers (een stijging met 13,5% vergeleken met 2017) en behandelde 146.000 ton vracht, goed voor een ladingstoename met 15%. Dit jaar wordt nog meer groei verwacht,[…]

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten