Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Liebherr toont nieuwe ‘Generatie 8’-graafmachines

Gerelateerde onderwerpen :

,
Liebherr toont nieuwe ‘Generatie 8’-graafmachines

© phot Giannelli

Fabrikanten van materieel werken achter de schermen hard en in het diepste geheim aan nieuwe machines die voldoen aan de aankomende emissienormen. Vele producenten zullen in april van volgend jaar op de vakbeurs Bauma hun eerste EU-Stage V/US-Tier 5-machines tonen. Zo ook Liebherr, dat in het Franse Colmar een geheel nieuwe serie graafmachines op rupsen heeft ontwikkeld. Deze modellen zullen vanaf januari geleidelijk geïntroduceerd en verkocht worden. Op de Bauma wordt deze range één van de belangrijkste ietms voor Liebherr.

De rupsgraafmachines zullen als ‘Generatie 8’ op de markt worden gebracht en hebben een Stage V-krachtbron. Hiermee loopt Liebherr voor op de concurrentie en zet deze producent de trend door nu al de volgende modelserie te onthullen. Voorlopig zal de serie bestaan uit zes modellen met een eigen gewicht tussen 22 en 45 ton. Liebherr komt allereerst met de vernieuwde R922, R924, R926, R930, R934 en R938. De R922 en als R924 zullen vanaf januari volgend jaar als eerste leverbaar zijn.

Later zal de constructeur de rest van de range vernieuwen. De zes nieuwe modellen hebben uiteraard een door Liebherr zelf ontwikkelde en gebouwde dieselmotor. De vermogens variëren van 120 tot 220 kW (163-299 pk). Daarbij maakt Liebherr gebruik van verschillende technieken om aan de Stage V-emissie-eisen te voldoen, zoals een scr-nabehandelingssysteem van uitlaatgassen, een dieseloxidatiekatalysator (doc) en een roetdeeltjesfilter (dpf). Ook moet hier AdBlue getankt worden.

De nieuwe Liebherr 8-Series zijn nog zuiniger en de productiviteit ligt weer hoger. Een belangrijke verbetering voor de machinist is dat nog meer aan veiligheid en comfort is gedacht. Doordat bij de komende generatie het motorvermogen toeneemt, worden de prestaties verbeterd en dat komt de productiecapaciteit van de machine behoorlijk ten goede. De cyclustijden zijn verbeterd en dat geldt tevens voor de snelheid van de cilinders van hoofdgiek, lepelsteel en bakcilinder. Het contragewicht is ook iets verzwaard, wat maakt dat er wat grotere bakken gebruikt kunnen worden. Dit alles samen zorgt ervoor dat de graafmachine een hoge brandstofefficiëntie heeft en een lager dieselverbruik en dus ook minder uitstoot van CO₂ en NOₓ.

Bijzonder concept

Liebherr maakt voor de graafarmen van de 8-Series gebruik van een bijzonder concept en is daarin onderscheidend. Liebherr hanteert een hol gegoten gietstuk aan het einde van de hoofdgiek, waaraan de lepelsteel wordt gemonteerd. Dit innovatieve concept biedt verschillende voordelen. Niet alleen wordt het gewicht van de machine hierdoor gereduceerd, het belangrijkste pluspunt is het feit dat krachten beter worden verdeeld en dit komt de levensduur van giek ten goede. Ook de graafkrachten nemen hierdoor aanzienlijk toe en dat heeft een positieve invloed op productiviteit en prestaties.

Wat ook zal veranderen, is de positie van de verstelcilinder bij machines die worden uitgerust met een verstelgiek. Voorheen monteerde Liebherr deze aan de onderkant. Bij de nieuwe generatie kiest het merk ervoor om deze cilinder aan de achterzijde van de giek te monteren, net als bij de R936 Compact het geval is. Het voordeel is dat het graafbereik toeneemt als men toch dieper moet werken. De nieuwe 8-Series-graafmachines hebben dan ook een behoorlijk verbeterde graafcurve en graafkrachten. Gemiddeld ligt de graaf- en opbreekkracht tussen 5 en 25% hoger dan bij de huidige modellen.

Voorts heeft de zwenkmotor een hoger zwenkkoppel gekregen en dat maakt dat nog sneller en krachtiger met de graafmachine gezwenkt kan worden. Aan veiligheid en comfort voor de machinist is bij de ontwikkeling veel aandacht geschonken door de fabrikant. Hiervoor geldt nieuwe Europese regelgeving, waaraan simpelweg moet worden tegemoet gekomen. Dat is waarom de nieuwe machines allemaal relingen op de bovenwagen hebben, wat voortaan verplicht is. Dit voorkomt dat de machinist of monteur tijdens (dagelijks) onderhoud van de machine valt. In de praktijk zorgt dit er tegelijk voor dat de transporthoogte behoorlijk toeneemt en het ‘hekwerk’ voor transport gedemonteerd zal moeten worden. Dat is eenvoudig op te lossen door de relingen neerklapbaar te maken. De Generatie 8-modellen zijn ook uitgerust met deze veiligheidsvoorzieningen, waaronder slim geplaatste handgrepen. Standaard monteert Liebherr voortaan dan ook louter ledverlichting in plaats van hallogeen lampen. Ledlicht geeft meer en krachtiger licht af in het donker. Liebherr heeft gekozen voor een modern en verbeterd ‘lichtconcept’, waarbij de lampen nog beter gepositioneerd zijn. Hierdoor heeft de machinist meer zicht op het werk en ook rondom de machine zorgt veel licht voor meer veiligheid. Bijkomende voordelen van led zijn dat lampen langer meegaan en minder energie verbruiken.

De cabine van de graafmachine kent ook een aantal verbeteringen en is heel ruim. De machinist maakt dagelijks behoorlijk wat werkuren en bevindt zich zo goed als de hele dag op dezelfde werkplek. De cabine biedt daarom ruim voldoende beenruimte. Standaard is een luchtgeveerde stoel gemonteerd, waarbij de armleuningen geheel naar wens van de machinist zijn te verstellen. Vanzelfsprekend is voorzien in climate control en airconditioning. De voorruit is helemaal naar boven te schuiven en alle ramen zijn uitgerust met getint veiligheidsglas. Ook kan de achterruit snel verwijderd worden en dient als nooduitgang. Mocht er iets gebeuren, dan kan de machinist de cabine eenvoudig en veilig verlaten. Machinegegevens zijn overzichtelijk af te lezen op het display. Voortaan kan de machinist nog meer data raadplegen. Dankzij LiDat kunnen klant en fabrikant online gegevens uitlezen en zo storingen voorkomen of sneller oplossen. Op de vraag of Liebherr ook ‘intelligente’ machines op de markt gaat brengen, krijgen we nog geen antwoord. De reactie van verkoopdirecteur Martin Schickel van de Liebherr-fabriek in Colmar wijst echter uit dat daar zeker aan gewerkt wordt. Tijdens de Bauma zijn we van harte uitgenodigd op de stand, waar Liebherr iets nieuws zal tonen…

Vier giekvarianten

De nieuwe Liebherr R922 weegt tussen 22,2 en 23,8 ton, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Er kan gekozen worden uit een monogiek, een tweedelige verstelgiek, een monogiek met zijdelingse verstelling of een straight boom. Die laatste configuratie is in Frankrijk populair. In de Benelux kiezen klanten vooral voor een monogiek of verstelgiek. De standaard hoofdgiek is 5,7 m lang, de straight boom meet 5,9 m en is ideaal voor sloopwerkzaamheden. De tweedelige giek is eveneens 5,9 m lang. Er is keuze uit drie lepelsteellengtes van 2,5, 2,9 en 3,5 m. Het maximale graafbereik op maaiveldniveau ligt op 10 m. Dat geldt voor de standaard uitvoering met 5,7 m hoofdgiek en 2,9 m lange stick. De maximale graafdiepte ligt op 6,96 m en de maximale graafhoogte komt op 9,75 m. De tweedelige verstelgiek biedt grote voordelen bij werkzaamheden op krappe locaties en is ideaal bij rioolrenovatiewerk. Deze variant heeft nog iets meer hijscapaciteit voor het plaatsen van putten of buizen. Als krachtbron gebruikt Liebherr een eigen Tier 5-motor van het type D924 A7-05. De viercilinder levert 120 kW (163 pk) bij 1.800 t/min. De variabel regelbare pompen leveren elk een opbrengst van 210 l/min. De maximale werkdruk ligt op 380 bar. In totaal heeft de graafmachine vier ton ballast.

Liebherr’s Stage V-variant van de R924 weegt 23,4 tot 25,6 ton en wordt gebouwd op het platform van de R922. Ook bij dit model kan gekozen worden uit dezelfde vier giekuitvoeringen en drie lepelstelen, dus wat betreft machinebereik zijn alle maten identiek aan diens kleinere broer. Onder de kap huist bovendien dezelfde 163 pk sterke viercilinder en ook qua opbrengst van het hydraulisch systeem komen de cijfers overeen. De R924 is dus nagenoeg identiek aan de R922, maar is wel wat zwaarder en realiseert iets meer productiviteit. – GYR

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

De Baguette Groep uit Thimister-Clermont nam onlangs twee Arocs 3243 B Loaders van Mercedes-Benz in gebruik. Die zullen worden ingezet voor het leveren van beton. De aankoop die bewijst dat de groep Baguette opnieuw voluit actief is in de[…]

06/12/2018 |
Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Video

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Hitachi heeft rupsgraver met automatische besturing

Hitachi heeft rupsgraver met automatische besturing

Meer artikels