Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Liebherr onthult funderingsmachine op accu en nieuwe 30-tons knikdumper

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Liebherr onthult funderingsmachine op accu en nieuwe 30-tons knikdumper

De 55-tons Liebherr LB 16 Unplugged heeft een elektromotor van 265 kW en twaalf batterijen. Met een 125 A-snellader duurt het opladen zowat 7 uur. Tijdens de eerste praktijktest blijkt de elektrisch aangedreven boorstelling 8 tot 10 uur onafgebroken te kunnen draaien met een max. buisdiameter van 1,5 m en tot een diepte van 34,5 m.

Liebherr toonde zopas zijn nieuwe 30-tons knikdumper. Deze zit nog in de testfase, maar is eigenlijk zo goed als af. Een tweede primeur is een funderingsmachine op accu.

Liebherr heeft negen stuks van de vernieuwde TA 230 gebouwd. Deze 30-tons dumpers zijn geheel nieuw ontwikkeld. Er waren ten opzichte van de eerste TA-modellen duidelijk nog zaken voor verbetering vatbaar. Voor Liebherr is de markt van gelede dumpers totaal nieuw en dan moet er ook nog flink gestreden worden tegen marktleiders. Toch is Liebherr redelijk succesvol geweest en zijn er uiteindelijk in korte tijd zeker 400 van verkocht.
 
Liebherr zou Liebherr niet zijn als men er totaal mee zou stoppen. Juist de opgedane kennis en ervaring is reden om door te gaan. Liebherr ziet veel potentie in dumpers. Om te beginnen is nu de eerste Liebherr TA 230 klaar. Deze weegt 26.300 kg en heeft een laadvermogen van 30 ton. De maximaal toegelaten aslast van de vooras bedraagt 14,5 ton. Voor het dubbele tandemstel bedragen die voor as 2 en 3 respectievelijk 6 en 5,8 ton. Het maximale motorvermogen van 265 kW komt van een Liebherr-dieselmotor. Daarbij wordt een modulair concept gebruikt, omdat de dumpers ingezet worden in regio’s met verschillende emissienormen. De motor is leverbaar in een Stage V-, Stage IV- of Stage IIIA-variant.
 
Liebherr keert terug op de knikdumpermarkt met de nieuwe 30-tons TA 230.
 
Het is indrukwekkend om te zien hoe de nieuwe dumpers door Liebherr getest worden. Op het Research & Development-terrein is daarvoor een heel testcircuit aangelegd, met een betonbaan waarin hobbels en gaten zitten tot maar liefst 40 cm diep. Daar wordt met een maximale snelheid van 57 km/u overheen gereden. Dergelijk testwerk is voor een dumperchauffeur niet te doen en funest voor de rug. Daarom maakt Liebherr gebruik van een robot. Via gps wordt de dumper vanop afstand bestuurd. Met camera’s in en op de cabine kan vanuit de ‘controlekamer’ alles bewaakt en bediend worden.
 
Het testen van de gelede dumpers is zo goed als afgerond. Vanaf juni volgend jaar zal Liebherr er eerst nog een aantal in de praktijk testen door deze in de eigen verhuurvloot te zetten. Daarna pas gaat de echte productie beginnen en zal de TA 230 vanaf 2021 echt leverbaar zijn. Vervolgens zullen 35- en 40-tons versies worden toegevoegd. Op de Bauma in 2022 verwacht men zelfs een 45- en 50-tonner te kunnen brengen. De vernieuwde knikdumper is ook voor de Benelux een interessante machine. En zeker de 30-tons TA 230, die in een zeer gewilde en gangbare klasse valt.

Funderingsmachine

Een tweede primeur van Liebherr is de LB 16 Unplugged. Deze funderingsmachine draait volledig op accu’s en heeft geen dieselmotor. Daarmee heeft de Liebherr LB 16 nul emissie op bouwprojecten, wat zeer belangrijk is. Hier zet Liebherr een belangrijkste stap en heeft daarmee een enorme voorsprong. Inmiddels is het eerste project uitgevoerd en is de machine echt goed getest. De ervaringen zijn heel positief. Omdat van begin af aan goed naar gebruikers is geluisterd en engineers veelvuldig hebben overlegd over alle technische mogelijkheden, heeft het testen geen problemen opgeleverd. Ook al is dit pas het eerste prototype, de techniek heeft zich bewezen en er is inmiddels al veel belangstelling voor de LB 16 Unplugged. Deze eerste volledig elektrische LB 16 is beschikbaar als testmachine voor verhuur. Zo kunnen funderingsbedrijven kennismaken met dit nieuwe fenomeen. Er worden in eerste instantie nog drie of vier stuks van gebouwd. - GYR
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Addax heeft elektrische bestelwagen met N1-homologatie

Addax heeft elektrische bestelwagen met N1-homologatie

Addax Motors, de Belgische constructeur van elektrische bestelwagens, introduceert een nieuwe variant van de elektrische bestelwagen Addax MT. De MT15n doorstond de N1-homologatie-crashtesten en is robuuster door o.a. een verbeterde ophanging en[…]

07/07/2020 | Transportvrachtwagens
JCB toont eerste graafmachine op waterstof

JCB toont eerste graafmachine op waterstof

Materieelverkoop: klap door viruscrisis na topjaar

Materieelverkoop: klap door viruscrisis na topjaar

Nieuwe compacte wiellader van Komatsu heeft 25% meer kracht

Nieuwe compacte wiellader van Komatsu heeft 25% meer kracht

Meer artikels