Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Leuven zet realisatie parking De Bruul in gang

Gerelateerde onderwerpen :

 Leuven zet realisatie parking De Bruul in gang

De stad Leuven zet de onderhandelingsprocedure voor de realisatie van de ondergrondse parking onder speel- en wandelpark De Bruul in gang. Die parkeergarage zal plaats bieden aan 600 wagens. De aanbestedingsdocumenten zijn kosteloos te verkrijgen. Kandidaten moeten zich ten laatste aanmelden op 12 oktober.

De parking kan er enkel komen indien hij voldoet aan enkele randvoorwaarden. Zo moet de heraanleg van park De Bruul, waaronder de parking wordt gerealiseerd, nauw aansluiten bij de huidige inrichting. Het groene karakter van De Bruul moet behouden blijven en indien mogelijk zelfs versterkt. De parking moet worden ontsloten via een centrale sleuf in de Brouwersstraat en moet makkelijk, aangenaam en efficiënt worden verbonden met het kernwinkelgebied.

In de omgeving van de ondergrondse parkeergarage plant de stad Leuven ook de heraanleg van een aantal straten, de aanleg van voetgangersgebieden en een meer eenvormige organisatie van het autoverkeer. De autoluwere binnenstad wordt gekoppeld aan de nog te bouwen parking De Bruul.

De stadskern zal stelselmatig autoluw worden gemaakt. In een eerste fase gebeurt dit in het gebied aansluitend op de lus Donkerstraat-Tessenstraat-Brusselsestraat, maar pas na de aanleg van parking De Bruul. Op dat moment worden ook de parkeerplaatsen op het openbare domein, waaronder de Vismarkt, afgebouwd. De Vismarkt staat ook nog altijd op de lijst van Leuvense pleinen die moeten worden heraangelegd.

Tussen de parkings Sint-Jacobsplein en De Bruul en het kernwinkelgebied komen aanloopstraten die autoluw ingericht worden en bezoekers op een aangename manier naar de binnenstad moeten leiden. Het voetgangersgebied wordt uitgebreid. De benedenstad beschikt over twee verkeerslussen: de Donkerstraat - Tessenstraat - Brusselsestraat (lus 1) en Kapucijnenvoer - Sint-Jacobsplein - Tervuursevest (lus 2). Het is de bedoeling dat aan iedere lus een rotatieparking verbonden is die het bezoekende autoverkeer opvangt. Dat worden parking De Bruul en parking Sint-Jacob. Het lussensysteem voorkomt autoverkeer dat de hele stad doorkruist.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Consortium gekozen voor bouw nieuw VRT-hoofdkwartier

Consortium gekozen voor bouw nieuw VRT-hoofdkwartier

De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) heeft het consortium  voor de bouw van het nieuwe VRT-huis geselecteerd. De opdracht wordt gegund aan het bouwteam bestaande uit Office Kersten Geers David Van Severen, Jaspers-Eyers[…]

Aquafin bouwt duurzame campus in Aarstelaar

Aquafin bouwt duurzame campus in Aarstelaar

Molenpark wordt nieuwe groene woonbuurt in Eeklo

Molenpark wordt nieuwe groene woonbuurt in Eeklo

Portugese architect ontwerpt Scheutbospark tussen Anderlecht en Dilbeek

Portugese architect ontwerpt Scheutbospark tussen Anderlecht en Dilbeek

Meer artikels