Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Leuven wil ledverlichting in bushokjes

Het Leuvense stadsbestuur wil dat er in alle bushokjes op haar grondgebied ledverlichting komt. Door een goede keuze van het type verlichting zal men kunnen garanderen dat de bushokjes tot diep in de nacht verlicht blijven. Vervoersmaatschappij De Lijn biedt de hokjes aan, via een raamcontract. Het bedrijf Epsilon plaatst ze, en zorgt tevens voor het onderhoud na glasbreuk en vandalisme. Sociaal economiebedrijf Wonen en Werken poetst de bushokjes. Maar het is de stad die verantwoordelijk is voor de elektriciteitswerken.

Een alerte Leuvenaar merkte dat de verlichting in vele bushokjes te wensen over laat en stelde hierover een vraag aan de stadsdiensten. Oppositiepartij Groen bracht het dossier ter sprake in een gemeenteraadscommissie. Er blijken verschillende types bushokjes te zijn. De oudste exemplaren hebben tl-lampen. Die lampen gaan tegelijk met de straatverlichting aan en uit en zijn gekoppeld aan een elektriciteitsmeter. De stad kan die niet zelf programmeren.

De nieuwe bushokjes hangen niet aan het elektriciteitsnet. Ze werken met ledlampen en batterijen die opgeladen worden met zonnepanelen op het dak. Sommige daarvan springen automatisch aan zodra de duisternis invalt. 's Nachts doven ze en twee uur vóór zonsopgang springen ze weer aan tot er voldoende daglicht is. Een variant daarop is identiek geprogrammeerd, maar springt ook 's nachts aan indien sensoren beweging detecteren in het bushokje.

De stad Leuven wil nu de verschillende verlichtingtypes in kaart brengen per bushokje. De bedoeling is alle tl-systemen te vervangen door zuinige led's. De stad heeft tevens twee proefopstellingen besteld om te bestuderen, van elk ledsysteem één. Op het traject van de nachtbussen zal vermoedelijk worden gekozen voor het ledtype met bewegingsdetectie.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Revive zoekt met Nederlandse partner naar nieuwe projecten

Revive zoekt met Nederlandse partner naar nieuwe projecten

De Gentse projectontwikkelaar Revive en het Nederlandse ontwerp- en onderzoeksbureau Except uit Utrecht gaan samenwerken en willen samen de pionier worden op het vlak van doorgedreven duurzaamheid in de vastgoedsector. Concreet zijn ze in heel[…]

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Erfpachter gezocht voor restauratie en herbestemming kerk Berchem

Erfpachter gezocht voor restauratie en herbestemming kerk Berchem

Metamorfose voor Brugs Minnewaterpark

Metamorfose voor Brugs Minnewaterpark