Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Leuven opent fietstunnel onder Tiensesteenweg

Leuven opent fietstunnel onder Tiensesteenweg

Foto's: Dronanza.

De stad Leuven bouwde het voorbije jaar een 25 m lange en 4,5 m brede fietstunnel onder de drukke Tiensesteenweg. De tunnel verbindt Kessel-Lo met Heverlee en vormt een belangrijk onderdeel van de fietssnelweg F24 Leuven-Tienen. Met deze fietstunnel werkt de stad opnieuw een missing link weg in de drukke fietsverbinding tussen Heverlee, Kessel-Lo en het stadscentrum.

Vanaf nu kunnen voetgangers en fietsers de Tiensesteenweg vlot en veilig onderdoor zonder ook maar één auto te kruisen. De tunnel sluit langs de ene kant van de Tiensesteenweg aan op de fietsstraat in park Belle-Vue. Aan de andere kant loopt de tunnel uit op een nieuw fietspad in de spoorwegberm. Dat fietspad sluit aan op de bestaande fietsbrug Tivoli over de sporen.

De werken aan de tunnel verliepen vlot. Dankzij de begeleiding van de minderhindercoördinator bleef de hinder tijdens de werken beperkt. “Maar vooral de arbeiders verdienen een speciale vermelding. Zij werkten stevig door. Zo deden ze tijdens de hittegolf van de zomer 2019 een extra inspanning tijdens het weekend om de put van de Tiensesteenweg uit te graven. Zo kon de tunnel daarna perfect volgens plan onder de steenweg geschoven worden”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina.



Als de nieuwe Parkwegbrug over de sporen klaar is, kunnen fietsers vanuit Abdij van Park via een veilige, autoluwe route naar het stadscentrum rijden. Via de Parkwegbrug en de Tivolibrug steken ze de sporen over. Dankzij het nieuwe fietspad en de fietstunnel rijden ze onder de Tiensesteenweg naar park Belle-Vue en de Martelarenlaan zonder auto’s te moeten kruisen.

Vanaf de Martelarenlaan, een fietsstraat waar auto’s de fietsers niet mogen inhalen, kunnen ze naar de fietsspiraal rijden die uitkomt op het Martelarenplein aan het station. “Daarom zal deze fietstunnel het comfort en de veiligheid voor de fietser enorm verhogen”, bevestigt schepen van Mobiliteit David Dessers.



“De nieuwe tunnel en het fietspad vormen daarnaast een belangrijke schakel in de realisatie van de fietssnelweg F24. Deze zal in de toekomst Leuven met Tienen verbinden. Via de Hoegaardsestraat en nog te bouwen infrastructuur langs de spoorweg zullen fietsers veilig en comfortabel richting Bierbeek, Boutersem en Tienen kunnen fietsen, via het station van Vertrijk”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Vlaams-Brabant, die via het Fietsfonds de bouw van het fietspad mee subsidieerde.

De totale kostprijs van de tunnel en het nieuwe fietspad bedraagt meer dan 4 miljoen euro. De provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid investeerden elk bijna 1,3 miljoen € (Fietsfonds), het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) gaf een subsidie van 660.000 €, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Leuven deden daar nog respectievelijk 600.000 € en 780.000 € bovenop.



Nu de tunnel open is moeten nog een aantal kleinere werken uitgevoerd worden. Zo komt er nog een bijkomende leuning in het midden van de trap aan de zijde van basisschool De Ark en wordt langs het volledige fietspad verlichting geplaatst

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Ontwerp van nieuwe Krugerbrug is klaar

Ontwerp van nieuwe Krugerbrug is klaar

Het ontwerp voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug die de huidige Krugerbrug in Hoboken zal vervangen, is klaar. Na het technisch uitwerken van de plannen en het vragen van een omgevingsvergunning kan de bouw in de eerste helft van 2021 van[…]

26/06/2020 | Burgelijke BouwkundeBrug
Vlaams Actieprogramma Ecologische Ontsnippering is klaar

Vlaams Actieprogramma Ecologische Ontsnippering is klaar

Infrabel trekt spoorprojecten weer op gang

Infrabel trekt spoorprojecten weer op gang

Besix boekt topresultaten, maar verwacht tragere groei

Besix boekt topresultaten, maar verwacht tragere groei

Meer artikels