Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Leuven kiest voor openbare verlichting met led's

Leuven kiest voor openbare verlichting met led's

De stad Leuven en Eandis werken samen aan een masterplan om het volledige openbare verlichtingsnet van de stad om te schakelen naar de veel zuinigere ledtechnologie. Met dat masterplan wil Leuven structureel minder energie verbruiken zonder in te boeten aan gezelligheid, veiligheid of comfort voor de burgers. Een aantal Leuvense straten zijn nu reeds uitgerust met ledverlichting. Bij de heraanleg van een plein of straat kiest de stad al een tijdje systematisch voor dimbare led-armaturen. Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets hoopt binnen een vijftal jaren het grootste gedeelte van het openbare verlichtingsnet uit te rusten met ledverlichting. Ook de Leuvense monumenten zullen in de toekomst met led's worden verlicht.

Het masterplan dat Eandis en de stad momenteel uitwerken, brengt niet alleen het energieverbruik van de openbare verlichting in kaart, maar legt ook concrete keuzes vast op het vlak van openbare verlichting, afhankelijk van de verschillende behoeften van straten en pleinen. Door het bestaande openbare verlichtingspark goed te analyseren en gericht te investeren, kan veel bespaard worden, zowel inzake energieverbruik als CO2-uitstoot. Zo wil Leuven overschakelen naar een moderne openbare verlichting met oog voor gezelligheid, veiligheid en comfort.

Op korte termijn wil Leuven de straatverlichting aanpakken in de Blijde Inkomststraat, de Brusselsestraat en de Donkerstraat. 'In die straten vervangt Eandis binnenkort een honderdtal lichtpunten. Eandis maakte voor deze drie straten een studie om te bekijken welke ingrepen nodig waren om het energieverbruik maximaal te laten dalen', zegt Robbeets. De bestaande verlichting wordt volledig vervangen door energiezuinige verlichting en in de Brusselse- en de Donkerstraat zal ze er 's nachts gedimd worden.

Aan het Heilige Drievuldigheidscollege op de Oude Markt wordt de bestaande verlichting vervangen door led-armaturen. Binnenkort wordt de poort van het Driutiuscollege in de Schrijnmakerstraat gerenoveerd, waardoor Leuven van de gelegenheid gebruik maakt om ook hier de hele verlichting aan te passen. Zowel de monumentverlichting als de straatverlichting worden energiezuinig en zullen 's nachts gedimd worden.

Een slimme, eigentijdse stadsverlichting helpt mee om van Leuven een klimaatneutrale stad te maken.

Een lager energieverbruik is niet alleen goed voor de stadskas, maar het heeft tevens een groot effect op de uitstoot die Leuven elk jaar produceert. Niet alleen zijn led's zuiniger dan gewone verlichting als ze branden: door 's nachts de verlichting te dimmen verbruiken we nog eens minder energie. Een slimme, eigentijdse stadsverlichting helpt mee om van Leuven een klimaatneutrale stad te maken. Leuven heeft de ambitie om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te zijn.

De ledtechnologie is de jongste jaren ook sterk verbeterd. De ledverlichting die vandaag wordt gebruikt, is veel geavanceerder dan de armaturen en de lampen uit de periode dat het systeem voor het eerst op de markt kwam. Eandis maakt voor elke Vlaamse regio of cluster van gemeenten een masterplan Openbare Verlichting op. Leuven krijgt een afzonderlijk masterplan dat eind deze maand zal worden voorgesteld. 'Dit is een speciale stad die dag en nacht leeft. Op alle uren van de dag lopen hier mensen rond en dat vraagt een specifieke lichtaanpak', verklaart Jean-Pierre Blomme van Eandis.

Concreet moeten in Leuven ongeveer 14.000 lichtpunten worden aangepakt. Koen Wouters van Eandis raamt de investering op gemiddeld 300 ' per verlichtingspunt, wat voor Leuven dus zou neerkomen op een uitgave van ongeveer 4,2 miljoen '. Dat bedrag moet de stad zelf betalen; er is geen enkele vorm van subsidiëring voorzien. Bij de installatie van de allereerste ledverlichting enkele jaren geleden aan de Waversebaan kon eenmalig wat Europees geld worden losgeweekt omdat het toen een testproject was. Omdat ledverlichting veel zuiniger in verbruik is en de lampen ook dimbaar zijn, wordt de terugverdientijd op ongeveer tien jaar geraamd. Eandis wil in Leuven op minder drukke wegen ook experimenteren met een systeem waarbij de ledverlichting automatisch aanfloept zodra een auto een lichtpunt nadert. Zodra de wagen gepasseerd is, dooft het licht opnieuw.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Deinze: werken voor Torck-site gestart

Deinze: werken voor Torck-site gestart

Op de site van de oude fabriekspanden van Torck in de Ommegangstraat in Deinze is gestart met de grondwerken voor de bouw van 60 wooneenheden en een commerciële ruimte, een fietsenstalling en een ondergrondse parking. Reeds 20% van de[…]

20/04/2021 | Deinze
Nieuwe brug verbindt Brusselse Noordwijk met Thurn & Taxis

Nieuwe brug verbindt Brusselse Noordwijk met Thurn & Taxis

Vijf kandidaten voor bouw gemeentehuis Middelkerke

Vijf kandidaten voor bouw gemeentehuis Middelkerke

Bouw gestart van MVRDV's Mission Rock-toren in San Francisco

Bouw gestart van MVRDV's Mission Rock-toren in San Francisco