Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Leuven begint aan bouw fietsspiraal

Leuven begint aan bouw fietsspiraal

Maandag begint in Leuven de bouw van de fietsspiraal op het Martelarenplein die de Martelarenlaan in Kessel-Lo via de esplanade voor het stadskantoor rechtstreeks zal verbinden met het centrum van Leuven. De langverwachte doorsteek voor zachte weggebruikers wordt verwerkt in de trappenpartij aan het stadskantoor en moet een aangename aanloop vormen naar de al bestaande fietsbrug over de treinsporen. De fietsspiraal moet klaar zijn in het voorjaar van 2018. De kostprijs van het project wordt geraamd op 825.000 ?. De werken passen in een groter project waarbij de NMBS en de stad Leuven samen een nieuwe fietsenstalling bouwen onder het Martelarenplein.

De fietsspiraal werd ontworpen door het Luikse ingenieurs- en architectenkantoor Greisch en bestaat uit twee lussen voor fietsers, een brede trap tussen de lussen en een smallere trap langs het bankkantoor. De spiraal zal 3,5 m breed zijn en wordt voorzien van een anti-sliplaag. De bochten zijn niet te bruusk en voldoende breed uitgemeten. De hellingsgraad wordt beperkt tot maximum 4% zodat niet enkel fietsers vlot naar boven kunnen, maar ook mensen met een rolstoel of een bakfiets de helling kunnen gebruiken. Het was niet gemakkelijk om dat allemaal te ontwerpen op zo?n beperkte ruimte.

?De fietsspiraal zorgt voor de langverwachte verbinding tussen de binnenstad en Kessel-Lo. De fietshelling op de oorspronkelijke trappen naar de glazen brug volstond niet voor de grote toestroom fietsers. Bovendien was ze allesbehalve comfortabel. Sinds de trappen verdwenen om de werken voor te bereiden, moeten fietsers de stationstunnel gebruiken. De fietsspiraal brengt daar dus verandering in en biedt fietsers een op maat gemaakte verbinding over de sporen?, zeggen schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets en schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies.

Omdat de fietsspiraal in de grote trappen aan het stadskantoor verzinkt, verdwijnt de huidige bromfietsenstalling onder de trappen definitief. Twee tijdelijke stallingen bieden plaats aan evenveel bromfietsen als oorspronkelijk het geval was. Eén tijdelijke stalling komt aan de IJzerenwegstraat, aan de overkant van het station (zijde Kessel-Lo). Een tweede, iets kleinere, tijdelijke stalling wordt ingericht in de buurt van de huidige. Een duidelijke markering reserveert vier parkeerplaatsen vlakbij het stadskantoor voor bromfietsen. Vanaf 4 november zijn beide tijdelijke stallingen bereikbaar. Er wordt nog bekeken waar een nieuwe en definitieve bromfietsenstalling met laadpunten voor elektrische fietsen kan worden gerealiseerd.

De fietsspiraal maakt deel uit van een grotere vernieuwing aan het Martelarenplein. In een eerste fase werd het aanpalende seinhuis van de NMBS aangepast. De fietsspiraal wordt immers via een helling tegen het seinhuis verbonden met de al bestaande brug over de sporen. Er komt ook een nieuwe trap naar deze brug, op de plaats waar de oorspronkelijke trap stond. In het seinhuis worden nieuwe publieke toiletten geplaatst. De werken aan het seinhuis begonnen al in januari 2015 en zullen in april 2017 voltooid zijn.

Zodra de fietsspiraal gebouwd is, beginnen de NMBS en de stad Leuven met de aanleg van een nieuwe fietsenparking onder het Martelarenplein. De nutsvoorzieningen werden reeds aangepast. De nieuwe fietsenparking biedt plaats aan minstens 2.500 fietsen. Het einde van deze werken is voorzien in 2020. In de stationsomgeving zullen dan in totaal bijna 10.000 fietsen een plaats kunnen vinden. Leuven telt ruim 32.000 fietsenstallingen en jaarlijks komen er ongeveer 1.000 bij, voornamelijk in de binnenstad en aan het station.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Aquafin wil regenwaterputten vanop afstand beheren

Aquafin wil regenwaterputten vanop afstand beheren

Om periodes van droogte en zware regenval beter te beheersen wil het rioolwaterzuiveringsbedrijf Aquafin de naar schatting anderhalf miljoen regenwaterputten bij particulieren gedeeltelijk zelf beheren, mogelijk tegen een vergoeding. Aquafin wil[…]

Zeven nieuwe gemeenten in Vlaanderen

Zeven nieuwe gemeenten in Vlaanderen

Incatro verbetert akoestiek in raadzaal Sint-Martens-Latem

Incatro verbetert akoestiek in raadzaal Sint-Martens-Latem

Kortrijkse beeldkwaliteitskamer houdt eerste project tegen

Kortrijkse beeldkwaliteitskamer houdt eerste project tegen

Meer artikels