Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Lentemeeting Ufemat zoomt in op digitalisering en jongerenwerking

Gerelateerde onderwerpen :

,
Lentemeeting Ufemat zoomt in op digitalisering en jongerenwerking

Ufemat-voorzitter John Newcomb hecht o.m. veel belang aan de voortzetting van de sterke banden tussen de BMF en haar Europese partnerverenigingen na een eventuele brexit.

Vertegenwoordigers uit België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje namen op 22 maart deel aan de lentemeeting van Ufemat. Tijdens zijn openingstoespraak keek de Britse Ufemat-voorzitter John Newcomb vol verwachting uit naar zijn mandaat gedurende de volgende twee jaar.

Vooraf ontstond een debat over de definitie en omvang van de Ufemat-markt, die wordt geschat op 200 miljard €. Dit leidde tot de vraag naar een analyse van deze markt (GfK). De Ufemat-leden lijken veeleer een verschillende visie te hebben op deze punten. De voorzitter vroeg de aanwezigen om informatie terug te bezorgen wanneer Ufemat dit vraagt.

Als belangrijke objectieven vermeldde hij een voortzetting van de sterke banden tussen de BMF en haar Europese partnerverenigingen na de eventuele brexit, de organisatie van een ‘Best Practice’-excursie voor Europese groothandelaars naar het Verenigd Koninkrijk dit jaar, de uitnodiging van een aantal Ufemat-leden op de UK Construction Week als grootste bouwmaterialenbeurs in het Verenigd Koninkrijk in oktober, de medewerking aan de oprichting van een Europese ‘Young Merchant Group’ gebaseerd op het succes van soortgelijke groepen in de UK en België, een verhoogde profilering van de Ufemat-lobbying in Brussel en de identificatie van de drie kernbeleidskwesties voor Ufemat-leden, hulp bij het bepalen van de omvang van de Europese bouwmaterialensector waarbij de banden van de UK met GfK worden gebruikt, en de verwelkoming van het Ufemat-congres in Londen in oktober 2020.

“Wat de lobbying in Brussel betreft is Ufemat aanwezig op belangrijke meetings met de Europese Commissie om de belangen van de bouwmaterialenproducenten en -verdelers te verdedigen. Op 22 maart kwam een adviesgroep over bouwproducten samen. Deze Ufemat-interventie ging over het niet opleggen van extra administratieve lasten aan de distributie m.b.t. duurzame doelstellingen. Met alle respect voor deze legitieme claims, maar dit mag niet leiden tot meer werk voor handelaars in bouwmaterialen”, meent Marnix Van Hoe, secretaris-generaal van Ufemat.

Tijdens de ‘tour de table’ wordt gewezen op de positieve en erg dynamische markt in alle aanwezige landen behalve Italië. Omwille van een oververhitte toestand (flessenhals) missen de landen wel geschoolde arbeidskrachten om de geplande projecten te kunnen bouwen. In de meeste landen is er zelfs een tekort aan nieuwbouwwoningen door een gebrek aan werkkrachten en bouwmaterialen. Alle landen zien een belangrijke instroom van gedetacheerde arbeid (“White Van Men”) van vooral Oost-Europese oorsprong die in hun zog goedkopere en kwalitatief mindere bouwmaterialen meebrengen. Door het gebrek aan ambacht stijgt het aantal lager gekwalificeerde arbeidskrachten, wat een lagere kwaliteit met zich brengt.

“Tijdens mijn MBA in de jaren ’80 van vorige eeuw leerde ik over de volledige tewerkstelling in de sixties. We konden dit toen nauwelijks geloven, maar nu zien we een nooit eerder geziene volledige tewerkstelling op Europese schaal. Oost-Europese arbeidskrachten lijken hierop het antwoord”, oppert de secretaris-generaal.

De brexit lijkt geen belangrijk probleem te vormen voor de dubbelcijferige groei in het Verenigd Koninkrijk. 80% van de bouwmaterialen wordt vervaardigd binnen de Britse grenzen en de resterende 20% bestaat vooral uit hout en basismaterialen.
Performante databank
De digitalisering is een relevant thema voor iedereen die te maken heeft met bouwmaterialen. In Europa bestaan verschillende systemen met diverse integratieniveaus. Een performante database die kan gebruikt worden voor verschillende digitale toepassingen vormt meer dan ooit een vertrekpunt. Het formaat waarin bouwmaterialen moeten worden geïnventariseerd is cruciaal in dit opzicht. GS1 en ETIM lijken de twee alternatieven te zijn. Misschien kan de relevantie voor de detailhandel (GS1) en voor de groothandel (ETIM) worden gecombineerd?
De verpakkingsuitdagingen werden door CSS geïllustreerd in een vernieuwend project m.b.t. de circulariteit van krimpfolie. In een pilootproject werd tot 50% aan gerecycleerde materialen gebruikt om nieuwe krimpfolie te maken. Om innovatie en verpakking te promoten zal tijdens het Ufemat-congres in Montreux een award ter waarde van 10.000 € uitgereikt worden om het winnende project te verspreiden en te promoten.

De vertegenwoordigers van EuroCommerce presenteerden hun activiteiten in de Europese "achterkamers" om de belangen van de detailhandel en de groothandel te verdedigen. De deelnemers waren onder de indruk van de uitgebreide inspanningen en het team hierachter. De vertegenwoordiging van de groothandel kan beter, maar we moeten in elk geval naar een proefperiode van wederzijds begrip en waardencreatie.

De babyboomgeneratie, geboren tussen 1945 en 1960, gaat stilaan met pensioen en de volgende generatie, de XYZ-generatie, verdient de volle aandacht. Persoonlijke contacten breken het ijs en bieden veel diepere en efficiëntere uitwisselingen op Europees vlak. Daarom moeten zoveel mogelijk jonge professionals deelnemen aan events en meetings. Een eerste Brits-Belgisch bezoek aan Frankrijk (Toulouse/Knauf/Airbus) is alvast volgeboekt en moet een vervolg krijgen in Montreux. In dit kader biedt Ufemat vier “young professionals” per land 250 € korting aan en heeft het in Montreux een hipsterhotel tegen een speciaal tarief gevonden. Daarenboven zullen voor relevante thema’s voor deze generatie in de agenda worden opgenomen.

Het 61ste Ufemat-congres in Montreux focust op drie thema’s: de digitalisering, verpakkingen en de bouw van een bouwhandelaarssite (https://www.intra-plan.com). De deelnemers verblijven in het vijfsterren Fairmont-hotel of het Economy Tralala-hotel. Twee professionele bezoeken zijn voorzien: aan Matériaux Plus en Swisspor. Drie steden worden aangedaan: Montreux, Martigny en Gruyères. Freddie Mercury (die in Mon­treux een opnamestudio had en een standbeeld heeft), de Deep Purple-song ‘Smoke on the water’ n.a.v. de  brand in het casino van Montreux in december 1971, de witte wijn Dézaley Chemin de fer en de berg Rochers de Naye in de Zwitserse Voorallpen vormen andere aantrekkingspunten.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Gents Vastgoedevent wordt Real.Gent

Gents Vastgoedevent wordt Real.Gent

Real.Gent is de nieuwe naam voor het Vastgoedevent. Voor de dertiende editie werd in Gent opnieuw een nieuwe locatie gevonden: het ICC.  Real.Gent is het vastgoedplatform bij uitstek voor de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen. Het[…]

15/11/2019 | MobiliteitProjecten
Wienerberger wint eerste Ufemat-prijs voor duurzame verpakking

Wienerberger wint eerste Ufemat-prijs voor duurzame verpakking

Kwaliteitslabel voor rookgasafvoerkanalen

Kwaliteitslabel voor rookgasafvoerkanalen

Loïc De Roo en Marion Goeteyn winnen studieprijs van de BBG

Loïc De Roo en Marion Goeteyn winnen studieprijs van de BBG

Meer artikels