Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Langste composietbrug ter wereld staat in Brugge

Gerelateerde onderwerpen :

Langste composietbrug ter wereld staat in Brugge

© ID/ Lieven Van Assche


Gheysens Kranen heeft in opdracht van West Construct (Besix) en waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv op 26 februari de eerste van twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen geplaatst naast de Canadabrug in Brugge.

De bestaande houten bruggen waren erg beschadigd en worden vervangen door nieuwe exemplaren uit composiet. Het gaat om een dubbele primeur. Het is de eerste fietsbrug in Vlaanderen van deze omvang in glasvezelversterkte kunststof en het is meteen de langste composietfietsbrug uit één stuk ter wereld.

Technisch hoogstandje

De nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen zijn gemaakt uit composiet. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. Bovendien gaat composiet lang mee en vraagt het materiaal weinig onderhoud. Met een lengte van 42 m elk worden het de langste composiet fietsers- en voetgangersbruggen uit één stuk ter wereld. Ter vergelijking: de lengte van een gemiddelde Boeing 737 is 35 m.



De vervanging van de fiets- en voetgangersbruggen gebeurt in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv. Het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het programma Innovatieve Overheidsopdrachten en het departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse overheid ondersteunen het project.

Testproject

De composietbruggen in Brugge zijn een testproject met een groot potentieel voor de rest van Vlaanderen. De bruggen hebben een verwachte levensduur van meer dan 100 jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren. In de tweede fietsers- en voetgangersbrug worden sensoren geplaatst. De Vlaamse overheid hoopt met deze sensoren veel bij te leren over het ontwerp en het gedrag van deze bruggen, zodat er in de toekomst meer gewerkt kan worden met composietmaterialen.

Plaatsing

De bruggen worden gefabriceerd in de fabriek van FiberCore in het Nederlandse Rotterdam. In de nacht van 25 op 26 februari werd de eerste brug vervoerd vanuit Rotterdam naar Brugge. Op 26 februari 2019 plaatste aannemer West Construct nv deze eerste brug van 22 ton. Gheysens Kranen gebruikte twee kranen (één van 300 ton en één van 120 ton) om de klus te klaren.

Canadabrug

Na 70 jaar intensief gebruik is de Canadabrug aan een grondige renovatie toe. De renovatiewerken zijn behoorlijk ingrijpend. Zowel de onder- als de bovenbouw van de brug worden volledig vernieuwd en ook de leuning wordt hersteld. De werken aan de Canadabrug, die gestart zijn in november 2018, zitten op schema en worden zonder onvoorziene omstandigheden eind april afgerond.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

“Uitbreiding bedrijfswagen tot wagen- en woonbudget is logisch”

“Uitbreiding bedrijfswagen tot wagen- en woonbudget is logisch”

De Confederatie Bouw juicht toe dat federaal vicepremier Didier Reynders zich resoluut schaart achter haar voorstel om het budget dat besteed wordt aan bedrijfswagens uit te breiden tot een wagen- en woonbudget. Met dat budget, dat fiscaal even[…]

De Lijn stelt zelfrijdende bus voor

UPDATE

De Lijn stelt zelfrijdende bus voor

Nieuwe brug krijgt naam van Gentse spionne

Nieuwe brug krijgt naam van Gentse spionne

“Meer snelheidscontroles aan wegenwerken”

“Meer snelheidscontroles aan wegenwerken”

Meer artikels