Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Lancering overheidsapp wordt uitgesteld

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Lancering overheidsapp wordt uitgesteld

De applicatie die alle informatie over onder meer pensioenen en belastingen moet samenbrengen, heeft vertraging opgelopen. De deadline voor de lancering van de nieuwe app was eind vorig jaar, maar dat is dus niet meer gelukt. De voormalige minister van Digitale Agenda Alexander De Croo kondigde de overheidsapp aan in mei voirg jaar. De nieuwe toepassing ‘BeApp’ zou iedere vorm van interactie met de verschillende overheden en alle informatie naar het smartphonescherm brengen.

Zo zouden burgers meteen kunnen zien hoeveel dagen ze nog moeten werken of hoe het zit met hun belastingcontrole. De Croo sprak in mei van een enorme stap voorwaarts. De app zou eind december vorig jaar worden voorgesteld. Op het kabinet van Philippe De Backer, die als nieuwe minister op 9 december de posten Digitale Agenda en Telecommunicatie overnam van De Croo, maar sinds 21 december in lopende zaken is, klinkt het dat “de diensten volop bezig zijn met de ontwikkeling van BeApp” en dat “nog enkele belangrijke aanpassingen nodig zijn”.

Of de lancering nog vóór de verkiezingen van 26 mei zal plaatsvinden is niet duidelijk. De Backer hoopt wel dat de ontwikkeling vlot verloopt omdat mobiele functionaliteit een absolute must is als we e-government-diensten nog meer ingang willen doen vinden. De minister wijst er ook op dat zijn diensten afhankelijk zijn van andere administraties die hun gegevens ter beschikking moeten stellen.

Vlaanderen

Ondertussen heeft ook de Vlaamse overheid met ‘Mijn Bugerprofiel’ een gelijkaardige toepassing ontwikkeld en voorgesteld. Ook hierin wordt alle informatie die de overheid over een burger heeft gecentraliseerd. ‘Mijn burgerprofiel’ is een plugin voor digitale (overheids)diensten die voor elke burger een persoonlijk overzicht biedt van alle officiële gegevens en documenten uit alle bestuursniveaus. Vlaanderen wil tegen 2020 alle administratieve transacties via een virtueel en digitaal loket laten verlopen. Mijn Burgerprofiel moet daarin een essentiële rol vervullen en is momenteel reeds beschikbaar bij enkele organisaties. Bij andere is de integratie van Mijn Burgerprofiel lopende.

Mijn Burgerprofiel is een project van Informatie Vlaanderen en moet de digitalisering van de Vlaamse overheid een boost geven, zowel intern als extern. In plaats van elke dienst of agentschap zijn eigen gegevens te laten gebruiken, worden die gecentraliseerd in het burgerprofiel. Dat is één systeem waarbij de burger centraal staat in plaats van overheidsdiensten waar burgers telkens opnieuw gegevens moeten opvragen of invoeren.

Op dit moment bevat Mijn Burgerprofiel onder meer al gegevens over diploma’s, studietoelagen, kinderbijslag, woning, gezin en loopbaan. Naarmate meer overheidsdiensten zich aansluiten, zal dat profiel geleidelijk meer informatie gaan bevatten. Vervolgens kunnen overheidsdiensten, publiek-private diensten en steden en gemeenten in Vlaanderen Mijn Burgerprofiel integreren in hun eigen digitale diensten.

Het profiel is echter geen Vlaamse variant op Itsme. Dit laatste is een toegangssysteem, Mijn Burgerprofiel is een soort paspoort waar alle data die de Vlaamse overheidsdiensten over je hebben, wordt gebundeld. Technisch steunt Mijn burgerprofiel op AWS (Amazon Web Services), een zogenaamde cloud provider. Het profiel zelf bevat volgens de overheid geen privacygevoelige data, maar is eerder een verzameling van koppelingen die vanuit verschillende diensten samenkomen. De datagegevens worden door de Vlaamse overheid zelf bewaard en bewaakt.

Alle niveaus

Mijn Burgerprofiel is opgezet als een online profielpagina waar burgers hun persoonlijke gegevens terugvinden die bij de overheid bekend zijn op Vlaams, federaal en lokaal niveau. Gebruikers kunnen van daaruit ook doorlinken naar specifieke e-loketten. Vandaag zitten vele persoonsgegevens verspreid over verschillende instanties en beleidsniveaus. Mijn Burgerprofiel zorgt ervoor dat iedere gebruiker in de toekomst bij het invullen van aanvragen alle info bij de hand zal hebben. Dat betekent minder vergissingen en ontbrekende documenten en moet voor de administratie leiden tot efficiëntiewinst.

Mijn Burgerprofiel is in Genk en Kortrijk reeds live of deelt al data. In de volgende steden en gemeenten is de integratie lopende: Aalter, Brasschaat, Brugge, Destelbergen, Eeklo, Evergem, Ieper, Kaprijke, Lokeren, Mechelen, Meeuwen-Gruitrode, Opglabbeek, Puurs, Roeselare, Sint-Amands, Sint-Niklaas, Tervuren, Zemst en Zonhoven.

Overheidsdiensten waar Mijn Burgerprofiel live is en/of waar reeds data worden gedeeld, zijn: het Agentschap Natuur en Bos, het Agentschap Integratie en inburgering, het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties & Studietoelagen (AHOVOKS), het Agentschap voor onderwijsdiensten, Informatie Vlaanderen, het Departement Werk en sociale Economie, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en het Rijksregister.

Integratie

Overheidsdiensten waar de integratie lopende is, zijn het Departement Omgeving, het Departement Kanselarij en Bestuur, Kind en Gezin, het Agentschap Onroerend Erfgoed, het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, Wonen Vlaanderen, het Vlaams Energieagentschap, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), de Algemene Administratie van de PatrimoniumDocumentatie (AAPD), het Agentschap Binnenlands Bestuur, het Departement Cultuur, Jeugd en Media, de Databank Akten Burgerlijke Stand (DABS) en E-Box.

Volgens de recentste cijfers (2017) beschikt 30% van de inwoners tussen 16 en 74 jaar in België over gemiddelde algemene digitale vaardigheden, 27% heeft weinig vaardigheden en 31% heeft gevorderde vaardigheden. 86% van de Belgische gezinnen beschikt over een internetverbinding. 9,8% van de Belgen tussen 16 en 74 jaar heeft nog nooit gebruik gemaakt van het internet. 38% van de inwoners gebruikt een opslagruimte in de cloud voor particuliere doeleinden.

55% van de burgers heeft ooit al van het internet gebruikgemaakt voor zijn betrekkingen met overheidsinstanties; 37% heeft via het internet al eens ingevulde formulieren gestuurd naar overheidsdiensten. Daarmee staat België op de tiende plaats in de Europese Unie.

 
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

De Belgische federale en regionale overheden ontvingen vorig jaar 19,63 miljard € uit belastingen op auto’s en vrachtwagens, dat is 5% meer dan het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van de automobielorganisatie Febiac. De stijging[…]

24/11/2018 | Mobiliteit
‘Shm moet sociale woning van gevangene kunnen opzeggen’

‘Shm moet sociale woning van gevangene kunnen opzeggen’

Vlaanderen investeert in nieuwe spoorinfrastructuur

Vlaanderen investeert in nieuwe spoorinfrastructuur

Vlaamse regering tegen boetes bij vertraging bouwprojecten door isolatietekort

Vlaamse regering tegen boetes bij vertraging bouwprojecten door isolatietekort

Meer artikels