Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Kracht en laadvolume

Kracht en laadvolume

Iveco is een gedegen speler in het zware bestelwagensegment. Met zijn chassis dat volgens de vrachtwagenprincipes wordt gebouwd, is hij al jaren een bestelwagen die tegen een serieuze stoot kan. Dankzij een nieuw chassis, een nieuwe look en een nieuwe voortrein verzet hij nu de bakens en zet hij in één tijd ook nieuwe normen inzake kracht en laadvolume.

De Daily is voor Iveco van goudwaarde. De zware bestelwagen vormt immers het ideale compromis tussen een grote bestelwagen en een kleine truck met kantelcabine. Daardoor moet hij zowel in het strijdperk treden tegen de Mercedes-Benz Sprinters van deze wereld als tegen de Nissan NT400 Cabstar en NT500 en de Mitsubishi Fuso Canter. Voorwaar geen eenvoudige uitdaging, waarbij men best goed bewapend aan de start verschijnt. Iets wat Iveco met zijn nieuwe Daily dan ook doet. De Daily heeft zijn wapens gewet en gescherpt!

Breek uit jezelf!

Iveco moet gedacht hebben dat de Daily genoeg evoluties van een evolutie had gekregen. Een sterkhouder als de zware bestelwagen van het Italiaanse merk verdiende inderdaad beter. De grondige vernieuwing van het uiterlijk is op zich al opzienbarend. Uiterlijk valt het vernieuwde design niet alleen op, maar ook in de smaak. De nieuwe look geeft hem ook een stoere uitstraling, zowel als gesloten bestelwagen of als chassis/cabinevariant. Het vernieuwde design wordt trouwens ook doorgetrokken naar het interieur, dat goed overzichtelijk oogt en dankzij de goede materiaalkeuze ook fijn aanvoelt. Het is duidelijk dat Iveco dankzij deze degelijke uitstraling meer aansluiting vindt bij zijn Duitse en Franse concurrenten.

Goed begonnen, is...

Iveco weet donders goed dat een stevige basis het halve werk is. Vandaar dat het bij de ontwikkeling van de nieuwe Daily zoveel aandacht besteedde aan het nieuwe chassis. Zo werd de verhouding tussen de totale lengte en de wielbasis volledig herdacht. De overhang achteraan werd korter en de wielbasissen werden verlengd. Het resultaat van die ingreep is dat de op te bouwen lengte tot 6.300 mm vergroot werd. Met vijf wielbasissen en drie laadhoogtes heeft de bestelwagen negen verschillende laadvolumes te bieden. Ze variëren van 7 tot 20 m³. Vooral de versie van 11 m³ met een wielbasis van 3.520 mm belooft een bestseller te worden. De uitvoeringen met 18 en 20 m³ zetten dan weer nieuwe normen neer voor deze categorie van voertuigen.

Daarnaast pakte Iveco ook de ophanging van zijn Daily aan. De modellen met enkele montage achteraan hebben dankzij een nieuwe geometrie van de achterophanging een 55 mm lagere laaddrempel. Iveco belooft een leeggewicht, dat bij de chassis/cabinevariant tot 1.750 kg terugloopt. Daardoor stijgt het laadvermogen op de chassis/cabine-uitvoering met 7 ton MTM tot 4.700 kg.

Vier bladen voor maximaal stuurcomfort

De andere grote nieuwigheid is de Quad-Leaf voortrein, die het stuurcomfort en de handelbaarheid moet verbeteren. Deze voortrein toont zich ook lichter dan de vorige voorophanging en kan tevens voorzien worden van een versterkte Quad-Tor-ophanging voor veeleisende toepassingen. Deze voortrein zorgt er ook voor dat de draaicirkel tussen stoepranden onder de 12 m blijft, wat hem zeker bij het manoeuvreren ten goede komt.

Dat valt trouwens ook te merken achter het stuur. De verbeterde voorwielophanging valt immers meteen op. Het vrachtwagengevoel dat zijn voorgangers nogal eens durfde te overvallen, is helemaal verdwenen. Men krijgt immers eerder het idee dat men met een luxepersonenwagen onderweg is. De besturing voelt erg direct aan en de wegligging is dan ook ronduit schitterend te noemen. De degelijkheid waar we het eerder al over hadden, wordt ook doorgetrokken naar het rijden zelf. Alles voelt soepel aan en het lage geluidniveau in de cabine verhoogt enkel maar dat gevoel. Ook hier scoort Iveco met zijn nieuwe Daily een pak beter dan bij zijn vorige zware bestelwagens.

Gericht op zuinigheid

Iveco maakt zich sterk dat de nieuwe Daily 5% zuiniger is dan zijn voorganger. Dit is naast een betere luchtweerstandcoëfficiënt en 'ecobanden' te danken aan enkele 'slimme' functies zoals de alternator met energierecuperatie of de Ecoswitch, die een chauffeur de mogelijkheid biedt om het koppel te verlagen wanneer hij leeg rijdt. Alle versnellingsbakken (waaronder de gerobotiseerde automaat) hebben zes versnellingen. - DW

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Een huis of appartement bouwen dat meegroeit met de bewoners is mogelijk dankzij allerlei technische snufjes. Maar hoe zorg je ervoor dat je al van bij het ontwerp rekening houdt met toekomstige technologie? Dat is wat de steden Leuven en[…]

22/09/2020 | ZorgsectorKU Leuven
Lening voor woning stijgt met 20.000 €

Lening voor woning stijgt met 20.000 €

Financiering onroerend erfgoed hertekend

Financiering onroerend erfgoed hertekend

WoninGent wil 2.150 nieuwe sociale woningen bouwen

WoninGent wil 2.150 nieuwe sociale woningen bouwen