Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Koninklijke Muntschouwburg krijgt tunnelverbinding

Gerelateerde onderwerpen :

,
Koninklijke Muntschouwburg krijgt tunnelverbinding

De renovatiewerken in de ateliers van De Munt die Beliris laat uitvoeren, omvatten vooral maatregelen die het gebouw energiezuiniger maken en het comfort van het personeel verhogen. Om de werking van het theater te verbeteren, zal ook nog een tunnel worden aangelegd tussen de ateliers en het theater, een directe weg voor de decors rechtstreeks naar het podium.

De Munt beschikt over twee gebouwen in het centrum van Brussel: de Schouwburg en een complex voor de administratie en ateliers. Het is dit laatste dat Beliris, samen met studiebureau A2RC-Origin en aannemer CFE, onder handen nam om betere werkcondities te creëren voor de vele ambachtslui van De Munt: schilders, kostuumontwerpers, beeldhouwers, schrijnwerkers, siersmeden, ...

Tevens moest het gebouw energiezuiniger worden. De nieuwe stookplaats op het dak met verwarmings- en verluchtingsinstallaties reguleert het binnenklimaat van zowel de ateliers en de administratie als het theater en biedt de mogelijkheid om het verbruik te meten. Alle ramen werden vervangen door dubbel glas en de daken kregen naast een nieuwe waterdichting ook een isolatielaag. Drie regenwatertanks van elk 1.500 liter helpen het waterverbruik verlagen. Er kwamen ook nieuwe toiletten en een nieuwe houten vloer van 480 m² in het schrijnwerkersatelier en de montagezaal, terwijl de liften werden gemoderniseerd.

Gevels

De twee sterk contrasterende gevels van het gebouw werden gerestaureerd. De gevel in neoklassieke stijl in de Leopoldstraat werd herschilderd en de smeedijzeren balkons en de deur werden in ere hersteld.

De modernistische gevel aan de Wolvengracht, bekleed met zwarte Zweedse graniet en zwarte leisteen, werd gereinigd en hersteld. De toegangs- en garagedeuren werden eveneens vernieuwd. Kers op de taart is een nieuw uithangbord geïnspireerd op dat van de vroegere magazijnen.

Een belangrijke verandering voor De Munt is de uitbreiding van de decorlift naar de kelderverdieping, vanwaar een tunnel rechtstreeks naar het podium voert in het theater zo?n 200 m verder. Hierdoor zullen de decors niet langer per vrachtwagens vervoerd moeten worden. Dat betekent heel wat tijdwinst omdat minder in- en uitgeladen moet worden. Beliris voerde reeds de voorbereidende werken uit voor het deel van de tunnel onder de ateliers en zal in 2017, na het verkrijgen van de bouwvergunning, ook de rest van de tunnel bouwen onder de Leopoldstraat. Deze werken zullen ongeveer 8 maanden duren.

Dak ateliers

Volgend jaar zal tevens een extra kostuumreserve worden gebouwd op het dak van de ateliers. In totaal zal Beliris tegen dan zo?n 15 miljoen ? geïnvesteerd hebben in De Munt, waarvan 9,5 miljoen ? voor de renovatie van de ateliers en de voorbereidende werken voor de tunnel en 3,3 miljoen ? voor de tunnel onder de Leopoldstraat, de kostuumreserve en verschillende gesubsidieerde projecten zoals de toegangscontrole, het alarmsysteem, de ventilatie, enz.

De modernisering van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel zal iets langer duren dan gepland. De verlenging van de uitvoeringstermijn heeft hoofdzakelijk betrekking op de keuze om de nieuwste scènetechnieken in de toneeltoren te integreren. Het is een bewuste keuze en een investering om de toekomst van de Muntschouwburg op internationaal niveau veilig te stellen.

Met deze aanpassingen zal de Munt grotere producties in huis kunnen halen, meer mogelijkheden bieden voor de mise-en-scène van opera?s en zo haar plaats in de wereldtop van operahuizen kunnen behouden. Het aanslepen van de werkzaamheden heeft vooral gevolgen voor de programmatie: een aantal voorstellingen moeten worden verschoven of uitgesteld. Positief is dat zodra de renovatie achter de rug is De Munt één van de modernste operahuizen van Europa zal zijn.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

De Deelfabriek in Kortrijk verhuist eind 2022 van de Damastweverstraat naar de oude brandweerkazerne in de Rijkswachtstraat. Trans Architecten uit Gent werkt momenteel aan het definitieve ontwerp voor de site van bijna 3.000 m². De[…]

23/09/2020 | ArchitectenErfgoed
Financiering onroerend erfgoed hertekend

Financiering onroerend erfgoed hertekend

Tervuren herontwikkelt historische Panquin-site

Tervuren herontwikkelt historische Panquin-site

Restauratie Belfort en Lakenhalle Ieper van start

Restauratie Belfort en Lakenhalle Ieper van start

Meer artikels