Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Kilometerheffing voor lichte vrachtwagens?

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Kilometerheffing voor lichte vrachtwagens?

Als antwoord op de startnota van Bart De Wever voor de vorming van een Vlaamse regering heeft CD&V volgens verschillende nieuwssites het idee voor een kilometerheffing op tafel gelegd. Die zou dan eerst voor lichte vrachtwagens ingevoerd worden en pas later voor personenwagens. Sectorfederaties uit de bouw en de ruimere bedrijfswereld zijn hierover niet te spreken. 

In de startnota van N-VA stonden wel een reeks oplossingen voor de mobiliteitsproblemen, maar een kilometerheffing maakte daar geen deel van uit. Zopas was er echter de open brief van meer dan 50 ondernemers waarin gepleit werd voor een file-taks. Ook transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (UAntwerpen) pleiten in een paper voor een systeem van ‘superslim’ rekeningrijden waarbij de prijs niet enkel tussen de spits- en daluren varieert, maar ook in de spits.
 
“Een kilometerheffing enkel voor lichte vrachtwagens is een zuivere belastingverhoging voor zelfstandigen en ondernemers, vooral in de bouw. Zo’n heffing zal ook geen oplossing bieden aan het mobiliteitsprobleem. Ik kan niet geloven dat CD&V dit op tafel heeft gelegd. Stop met bouwondernemers te bashen”, reageert gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens van Bouwunie op Twitter. 
 
Ook Unizo is niet te spreken over het idee van CD&V. Unizo schaart zich wel achter het idee om een slimme kilometerheffing in te voeren, maar die moet dan wel consequent voor iedereen met een gemotoriseerd voertuig gelden. “Een kilometerheffing specifiek voor lichte vrachtwagens kan niet door de beugel. Ofwel geldt de maatregel voor iedereen, ofwel voor niemand”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.
 
De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) reageerde reeds eerder op andere voorstellen voor het invoeren van een kilometerheffing. De VCB is bevreesd voor de invoering van een kilometerheffing op lichte vrachtwagens en personenvervoer. Die dreigt de bouw met belangrijke meerkosten op te zadelen. “De bouw maakt in belangrijke mate gebruik van lichte vrachtwagens om bouwwerken uit te voeren aan nieuwe en al bestaande gebouwen. Bovendien zullen die voertuigen vaak onvermijdelijk ’s morgen moeten vertrekken en ’s avonds moeten terugkeren. Temeer daar steeds meer gemeentebesturen verbieden om vroeger met de werken te starten en die werken later op de dag te beëindigen. De bouw zal dus extra lasten moeten dragen en doorrekenen aan de klanten”, stelt Marc Dillen, de gedelegeerd bestuurder van de VCB.
 
“In de discussie over de invoering van een kilometerheffing voor lichte vrachtwagens waarschuwt de Vlaamse Confederatie Bouw ervoor dat deze heffing niet mag worden gebruikt om begrotingsgaten te vullen. De opbrengsten van deze heffing moeten maximaal voor investeringen in mobiliteit worden gebruikt. De besteding van de inkomsten uit de kilometerheffing op vrachtwagens is een slecht voorbeeld. Hiervan gaat slechts 20% naar infrastructuurinvesteringen. De overige 80% van de inkomsten verdwijnen grotendeels in het algemeen budget van de Vlaamse regering”, meldt Marc Dillen.
 
De VCB stelt voor om bij het invoeren van de kilometerheffing op lichte vrachtwagens te compenseren door de afbouw van andere fiscale lasten op het vervoer, zoals de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling. Voor het vaak toegepast collectief vervoer in de bouwsector (chauffeur met een aantal passagiers-collega’s) moet een vrijstelling gelden, zoals nu al bij collectief vervoer een vrijstelling op de federale CO2-bijdragen geldt. Vandaar ook het belang dat de ‘slimme’ kilometerheffing voor lichte vrachtwagens, als die wordt ingevoerd, effectief de ochtend- en avondfiles reduceert zodat bouwarbeiders en werfleiders makkelijker de bouwplaatsen kunnen bereiken. 
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

North Sea Port versterkt positie in containerbinnenvaart

North Sea Port versterkt positie in containerbinnenvaart

De grootste uitbater van ‘inland container terminals’ in Nederland en België neemt North Sea Port op in zijn netwerk. Terminaloperator BCTN gaat North Sea Port dagelijks bedienen met binnenschepen en sluit zo aan bij de[…]

17/09/2019 | TransportHaven Antwerpen
Fruytier Group transporteert rondhout met Scania’s

Fruytier Group transporteert rondhout met Scania’s

Aertssen Group doet derde overname

Aertssen Group doet derde overname

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Meer artikels