Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Kilometerheffing start in 2016

Kilometerheffing start in 2016

De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor een kilometerheffing voor vrachtwagens. Het nieuwe systeem start begin 2016. Over de modaliteiten wordt nog onderhandeld met de sector. Ook Brussel en Wallonië zijn van plan in 2016 een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil flankerende maatregelen voorzien en denkt daarbij o.m. aan extra investeringen in wegen.

Slimme heffing

In 2009 besloot de toenmalige Vlaamse regering een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. In 2011 sloten de drie gewesten een politiek akkoord om de verkeersfiscaliteit gezamenlijk te hervormen. In 2014 kwam er een samenwerkingsakkoord en vandaag ligt alles op tafel om de kilometerheffing voor vrachtwagens begin 2016 in te voeren. Zopas werd de blauwdruk voor de slimme kilometerheffing goedgekeurd. De heffing zal gelden voor alle vrachtwagens met een maximaal toelaatbare massa groter dan 3,5 ton. Vrachtwagens zullen moeten betalen voor het gebruik van alle grote hoofdassen en voor parallelle wegen die anders gebruikt zouden kunnen worden als sluipweg.

De heffing geldt voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens. 'In de buurlanden wordt vrachtvervoer al belast of wil men het invoeren. Vlaanderen is het transitland bij uitstek. Vrachtwagens uit de hele wereld rijden op de Vlaamse wegen en belasten ons verkeer en milieu, maar het zijn vandaag enkel de Vlamingen die daarvoor betalen. Die wanverhouding zetten we recht', stelt minister Weyts.

Meettoestel

Voor de kilometerheffing zal een meettoestel worden ingebouwd in de vrachtwagens. Op tolwegen worden controlepoorten geplaatst om vrachtwagens zonder meettoestel te identificeren. Er komen ook mobiele controles om fraudeurs te pakken. Elke buitenlandse chauffeur kan een meettoestel aanschaffen op één van de 130 tot 150 verkooppunten die op elke grote verkeersas komen, op maximaal 10 minuten van de landsgrens. Binnenlandse chauffeurs kunnen in heel Vlaanderen binnen een straal van 30 km terecht in een servicepunt. Het intergewestelijk agentschap Viapass zal toezien op de technische implementatie die in handen is van de private partner Satellic.

Variabel tarief

Over de precieze tarifering en andere modaliteiten lopen intense besprekingen met alle sectoren. De hoogte van het tarief zal afhankelijk zijn van tonnage, emissieklasse en wegtype. Net als in het buitenland zal wie minder vervoert ook minder moeten betalen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Voor de relance van de Europese economie voorziet de Europese commissie in een herstelfonds van 750 miljard € waarvan ongeveer 5 miljard € voor België. De Europese commissie geeft daarbij zelf aan dat een groot deel van de[…]

23/09/2020 | Confederatie BouwEuropa
Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Techni-Mat gaat door!

Techni-Mat gaat door!

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan