Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Jan De Nul langer actief in Panama

Jan De Nul langer actief in Panama

Jan De Nul Group zal ook de komende twee jaar aanwezig zijn in Panama. Het Aalsterse bedrijf sleepte immers samen met Saipem het contract voor de uitbreiding van de PSA-terminal in het Panamakanaal in de wacht na een ontwerp- en aanbestedingsfase van zes maanden. Dit contract is een belangrijke stap voorwaarts in de uitbreiding van de terminalcapaciteit tot 2 miljoen TEU. Met de kabellegger Isaac Newton heeft Jan De Nul ook een nieuw schip in de vaart.

Sinds de opening in 2010 heeft de PSA-terminal aan de westelijke oever van de ingang van het Panamakanaal aan de Stille Oceaan een capaciteit van 450.000 TEU. De terminal heeft een kademuur van 330 m en is uitgerust met drie walkranen en negen werfkranen.

De uitbreiding werd goedgekeurd door het parlement van Panama en moet in de eerste helft van 2017 operationeel te zijn. Het contract omvat het baggeren en uitgraven van ongeveer 4 miljoen m³ materiaal tot een diepte van 16,3 m, alsook de bouw van een 800 m lange kademuur.

Megaschepen

Jan De Nul Group is verantwoordelijk voor de baggerwerken en, in joint venture met Saipem, voor de uitbreiding van de kademuur.

Eens de uitgebreide PSA-terminal volledig operationeel zal hij twee mega­schepen tegelijkertijd kunnen afhandelen.

De nieuwe kademuur zal uitgerust worden met acht nieuwe walkranen voor super-post-Panamax-schepen en 12 op een spoor gemonteerde portaalkranen. Met dit contract zullen er tijdens de bouwperiode van twee jaar duizend nieuwe jobs en minstens 400 blijvende jobs voor de uitbating van de nieuwe terminal gecreëerd worden.

Isaac Newton

Op vrijdag 27 november werd de kabellegger Isaac Newton door de scheepswerf Uljanik Brodogradiliste in het Kroatische Pula officieel overhandigd aan Jan De Nul Group. Nog dezelfde dag zette het schip koers naar Noorwegen om er de kabels voor zijn eerste job op te halen. De kabels zullen vervolgens naar het Midden-Oosten verscheept worden om daar geïnstalleerd te worden.

De Isaac Newton is de eerste kabellegger van zijn soort die per enkele reis meer dan 10.000 ton kabel kan transporteren en installeren. De grootste van de twee carrousels aan boord heeft een draagcapaciteit van 7.400 ton.

'Deze unieke eigenschappen zullen ons in staat stellen om meer kabels op een efficiënte wijze in langere lengtes en met minder offshorepunten te installeren en dit op een meer voordelige wijze omdat er minder scheepsreizen nodig zullen zijn', zo legt Wouter Vermeersch, manager Offshore Kabels, uit.

'Dit wordt al bewezen door de eerste job van het schip, waarbij een 89 km lange kabel met een gewicht van 7.300 ton in één enkele lengte geladen, vervoerd en geïnstalleerd zal worden. Een tweede kabel met een gewicht van ongeveer 1.200 ton zal op dezelfde reis worden meegenomen met de carrousel onder het dek.'

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Veneco faciliteert fietslease voor gemeenten

Veneco faciliteert fietslease voor gemeenten

De gemeenten Aalter, Assenede, Deinze, De Pinte, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Kruisem, Lievegem, Melle, Oosterzele, Sint-Laureins, Zelzate en Zulte en Cultuurregio Leie Schelde willen hun werknemers aanmoedigen om meer gebruik te maken van de fiets[…]

08/12/2021 | FietsVeneco
Enorme gerenoveerde sluisdeur Zeebrugge teruggeplaatst

Enorme gerenoveerde sluisdeur Zeebrugge teruggeplaatst

Mechelen experimenteert met nieuw type laadpaal

Mechelen experimenteert met nieuw type laadpaal

Meer dan zes op tien facturen in de bouwmaterialensector te laat betaald

Meer dan zes op tien facturen in de bouwmaterialensector te laat betaald