Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Jan De Nul Group mobiliseerde zeven schepen voor Suezkanaal

Jan De Nul Group mobiliseerde zeven schepen voor Suezkanaal

Het nieuwe Suezkanaal in Egypte is op donderdag 6 augustus officieel geopend. In ons vorige nummer maakten we reeds melding van de bijdrage die het consortium rond DEME hiervoor leverde. Het consortium waar baggeraar Jan De Nul Group deel van uitmaakte, voerde ongeveer een derde van de werkzaamheden uit, wat goed was voor 200 miljoen m³ van de 250 miljoen m³.

Voor het Suezproject mobiliseerde Jan De Nul Group zeven snijkopzuigers: de J.F.J. De Nul, de Hondius, de Kaerius, de Fernão de Magalhães, de Ibn Battuta, de Leonardo da Vinci en de Zheng He. De snijkopzuigers beschikken samen over een totaal geïnstalleerd dieselvermogen van 134.720 kW. Er werden tot 2.000 mensen tewerkgesteld, van wie ongeveer de helft plaatselijk en de andere helft Europeanen.

'We zijn echt wel fier op dit project. Het was een een iconisch karwei dat in het rijtje past van het Palmeiland in Dubai en Chek Lap Kok in Singapore. Er moest in minder dan een jaar tijd zowat 250 miljoen m³ worden gebaggerd. Daarvan namen wij 33% voor onze rekening. Dat is ongeëvenaard. Het project was een uitdaging omwille van de omvang, maar vooral ook door de krappe deadline', aldus ceo Jan Pieter De Nul.

'Als baggeraars de handen in elkaar slaan bood de enige mogelijkheid om dit project te realiseren. In totaal werkten zes baggeraars mee aan het project, verdeeld over twee consortia. Maar het grote 'baggergewicht' kwam wel bij ons te liggen. Door de grote investeringsgolf van de voorbije tien jaar beschikken we gelukkig over de grootste en krachtigste cuttervloot ter wereld. Omdat de bodem grotendeels bestond uit gepakt zand, met op sommige plaatsen ook stijve klei, was net dit type schip nodig voor dit werk', vervolgt Jan Pieter De Nul.

Het Suezkanaal is de kortste scheepsvaartroute tussen Europa en Azië en is ongeveer 170 km lang. Om de capaciteit van het kanaal te vergroten en de industriële activiteit in de regio te doen toenemen, werd het kanaal over een lengte van 50 km gesplitst.

De afstand waarop schepen elkaar kunnen kruisen, wordt dus aanzienlijk langer, wat de wachttijden doet slinken.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Tips & Tricks

Tips & Tricks

In een deze reeks, exclusief voor Bouwkroniek, geven we praktische en haalbare tips om de slaagkansen van je offertes gevoelig te verhogen.

23/10/2020 |
Bouwprofessionals welkom in virtuele stad van de toekomst

Bouwprofessionals welkom in virtuele stad van de toekomst

Reconversie vervuilde bedrijfssite Bottelare kan starten

Reconversie vervuilde bedrijfssite Bottelare kan starten

Nieuwe methode om verf te testen

Nieuwe methode om verf te testen