Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Iveco T-Way: sterk voertuig voor de meest extreme off-road-missies

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Iveco T-Way: sterk voertuig voor de meest extreme off-road-missies

(c) Iveco

©

Iveco vult zijn heavy-gamma aan met de nieuwe off-road truck die is ontworpen voor de zwaarste missies in de meest extreme omstandigheden. De T-Way neemt het over van de legendarische Trakker.

 

De nieuwe T-Way heeft de nieuwe Hi-Tronix geautomatiseerde transmissie met functies die speciaal zijn ontwikkeld voor off-road mobiliteit. De nieuwe schijfremmen aan de achterzijde, het zware achterwielophangingssysteem voor tandemassen, het lagere eigen gewicht en een groot aantal functies zoals het Hi-Traction-systeem, samen met de hoge connectiviteit, digitale diensten en de cabine met hoog comfort dragen bij aan uitstekende efficiëntie en winstgevendheid.
 
Iveco biedt voortaan een complete, vernieuwde line-up voor off-road-missies met de nieuwe T-Way en de X-Way. De T-Way bouwt voort op het erfgoed van robuustheid en betrouwbaarheid van de lange lijst van off-road-voertuigen van het merk en introduceert de nieuwste technologische oplossingen om alle verwachtingen op het gebied van productiviteit, laadvermogen, veiligheid en rijcomfort te overtreffen.
 
"Dit extrasterke voertuig, een echte kampioen op het gebied van prestaties, stevigheid en duurzaamheid, zal de aanwezigheid van Iveco in de zware off-road-sector verder consolideren. De T-Way voltooit de vernieuwing van ons zware Way-assortiment, dat nu één van de meest nieuwe, rijkste en meest innovatieve op de markt is", stelt Luca Sra, Chief Operating Officer Iveco Truck Business Unit.
"We hebben de industrie opgeschud met de on-road S-Way. Vandaag doen we het opnieuw in de off-roadsector. Ook in dit segment staan we op het punt om ‘trucking’ mee te nemen naar de toekomst. We ontwierpen de T-Way met de ambitie om nieuwe normen te stellen op het gebied van robuustheid, betrouwbaarheid, efficiëntie, handling, flexibiliteit bij het monteren van de opbouw en geconnecteerde diensten - en design, een 'must' voor een Italiaans merk. De naam zegt het al: T for Tough!", verklaart Thomas Hilse, Iveco Brand President.

De T-Way draagt van zijn voorgangers de legendarische robuustheid van het hogeweerstandsstaalchassis met een 10 mm dik chassis, met een buigmoment aan de bovenkant van het segment op 177 kNm. De vooras heeft een maximale capaciteit van 9 ton. Naafreductie op de achteras is standaard om kracht en prestaties te maximaliseren. Het nieuwe heavy-duty-achterophangingssysteem voor tandemassen verbetert het voertuiggewicht en de off-roadprestaties met een grotere bodemvrijheid en een betere vertrekhoek.
De T-Way heeft Iveco's betrouwbare en efficiënte Cursor 13-motor (13 liter) die tot 510 pk levert – 10 pk meer dan de Trakker. Voor lichtere configuraties is hij ook beschikbaar met de Cursor 9-motor.

Ze zijn gekoppeld aan de beproefde 12- en 16-versnellingen Hi-Tronix geautomatiseerde versnellingsbakken, die nu ook nieuwe functies hebben die specifiek bedoeld zijn voor off-road. Ze omvatten een Off-road Modus om te helpen vertrekken op steile hellingen, Rocking Modus om gemakkelijk met de aangedreven wielen uit een kuil te komen en Creeping Modus voor ultra-lage snelheid bij stationair draaien. Voor het on-road gedeelte van de missie verbetert het Hi-Cruise-systeem de efficiëntie van de transmissie. Het omvat voorspellend schakelen, voorspellende cruise control en een eco-roll-functie die de intertie van het voertuig gebruikt bij het bergafwaarts rijden. Met deze nieuwe algoritmen levert Hi-Tronix de perfecte versnellingsstrategie voor elke toepassing.
 
De T-Way biedt een nieuwe brandstofbesparende oplossing voor missies die af en toe een All Wheel Drive (AWD) mogelijkheid vereisen: het Hi-Traction hydrostatische aandrijfsysteem voor 6x4-trekkers en bakwagens. Het werkt met snelheden tot 25 km/u en wordt automatisch geactiveerd om extra hydraulische tractie op de voorwielen te bieden wanneer dat nodig is. Het biedt aanzienlijke voordelen in termen van brandstofverbruik en laadvermogen in vergelijking met de AWD-oplossing. Het lage eigengewicht is nog verlaagd met 325 kg in vergelijking met de Trakker dankzij het nieuwe ontwerp van de tandemsteun op de achterassen, die nu uit één stuk gegoten is.

Opbouwvriendelijk

De T-Way zal volgens Iveco een favoriet van carrosseriebouwers worden vanwege zijn buitengewone flexibiliteit. Met zowel trekkers als bakwagenversies heeft het het breedste aanbod aandrijflijnopties op de markt: gedeeltelijke wielaandrijving op 6x4-trekkers en bakwagens en 8x4-bakwagens modellen; evenals All Wheel Drive op 4x4- en 6x6-trekkers en bakwagens, en op 8x8-bakwagenversies. Het assortiment vierwielaandrijving is uitgebreid met nieuwe 4-, 4,2- en 4,5-meter wielbasismodellen, die speciale ladingen kunnen vervoeren zonder wijzigingen aan het chassis.
 
De cabine van de T-Way deelt het bestuurdersvriendelijke en esthetische design van het Way-gamma, met zijn strakke, aerodynamische lijnen. Hij is beschikbaar in twee versies - AD korte cabine en AT lange cabine met standaard of hoog dak - en is gericht op functionaliteit om het dagelijkse werk van de bestuurder te vergemakkelijken.
 
De T-Way en X-Way vormen de volledige off-road line-up van Iveco. Het X-Way-gamma is ideaal voor toepassingen waarbij de truck 90% van de tijd op de weg werkt en in staat is om de “laatste kilometer” off-road aan te pakken om de bouwplaats te bereiken. Hij is ontworpen voor flexibiliteit, met een uitgebreide keuze aan chassis-, cabine- en asvarianten, is gebouwd voor robuustheid en betrouwbaarheid in een breed scala aan toepassingen en heeft alle veiligheids-, comfort- en efficiëntiekenmerken van een on-road voertuig. Het is het perfecte voertuig voor landen met strikte limieten op het totale gewicht, en bijgevolg waar het laadvermogen de productiviteit verhoogt - met name de Super Light-versie, die het hoogste laadvermogen in zijn klasse levert.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Hyperloop van Brussel naar Schiphol?

Hyperloop van Brussel naar Schiphol?

Met een hyperloop-netwerk zouden grote hoeveelheden goederen op 21 minuten van Brussel naar Schiphol (zowat 200 km) getransporteerd kunnen worden. “Van Brussel naar Schiphol, een traject waar je vandaag in het beste geval net geen twee uur[…]

Merelbeke investeert in duurzaam wagenpark

Merelbeke investeert in duurzaam wagenpark

Suez zet tien elektrische Renault-trucks in voor afvalinzameling

Suez zet tien elektrische Renault-trucks in voor afvalinzameling

Easy Rent breidt uit

Easy Rent breidt uit

Meer artikels