Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

UPDATE

Italianen bouwen spectaculair fietspad rond het Gardameer

Italianen bouwen spectaculair fietspad rond het Gardameer

Op 14 juli werd een nieuw stuk fietspad geopend van ruim 2 km aan het Gardameer in Italië, van Capo Reamol (bij het toeristenstadje Limone sul Garda) naar de grens met Trentino.

Het nieuwe fietspad maakt deel uit van een plan om een van de autoweg gescheiden fietspad aan te leggen waarop je rond het hele Gardameer kan fietsen, de Ciclovia del Garda, wat neerkomt op zowat 140 km. Daarvan werden eerder reeds enkele delen voltooid. Het sluiten van de hele oever zal pas ten vroegste in 2021 klaar zijn. De totale kosten bedragen ruim 100 miljoen €. Het gedeelte van 2 km dat zopas werd opgeleverd heeft 7,6 miljoen € gekost. Eind dit jaar volgt de aanbesteding van de 5 km van de grens van Trentino naar Riva del Garda.

Het fietspad hangt voor een groot deel boven het meer. Op andere stukken fiets je naast de rotsen. Het is 2,5 m breed voor de twee rijrichtingen samen.

Het pad is eveneens bedoeld voor wandelaars, waardoor de snelheid op het pad voor fietsers beperkt wordt tot 10 km per uur. Het is dan ook eerder een panoramische kijkroute dan een fietssnelweg voor geoefende wielertoeristen.

Het volgende deel wordt één van de meest uitdagende en duurste stukken van de fietsroute, door de bergachtige oever aan deze zijde van het Gardameer. Voor dit deel zullen de galerijen en tunnels van de oude Gardesanaweg die langs het Gardameer loopt ingezet worden.

Het nieuwe stuk fietspad bij Limone werd in twee jaar aangelegd met o.m. de hulp van helikopters en bergbeklimmers. Het fietspad rust op dragers van gegalvaniseerd staal en het wegdek is hoofdzakelijk van beton dat een houtstructuur heeft gekregen. Voor de veiligheid heeft het pad een borstwering met gaas van 1,5 tot 2 m hoog. Het fietspad wordt met led-lampjes verlicht. Er bestaan ook nog plannen om het fietspad rond het Gardameer enteueel te overkappen, zodat het pad het hele jaar gebruikt kan worden. Een fietspad dat van de autoweg gescheiden is, is geen overbodige luxe in dit deel van Italië.

Vooral toeristen willen de regio per fiets verkennen, maar op de smalle, kronkelende wegen rond het Gardameer is er vaak geen plaats voor fietsers en al helemaal niet in de tunnels en galerijen die de dorpjes en steden met elkaar verbinden.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Schilders zonder hoogtevrees

Schilders zonder hoogtevrees

In het windpark in Westerlo is een team specialisten de voorbije dagen bezig geweest met een job op letterlijk hoog niveau. Om in regel te zijn met de luchtvaartvoorschriften moest een extra rode band geschilderd worden op de wieken van de[…]

ArcelorMittal bouwt eerste Gentse overdekte laadkade

ArcelorMittal bouwt eerste Gentse overdekte laadkade

Netwerken en innovatie moeten centraal staan in slim mobiliteitsplan

Netwerken en innovatie moeten centraal staan in slim mobiliteitsplan

Studie buisleidinginfrastructuur in North Sea Port

Studie buisleidinginfrastructuur in North Sea Port

Meer artikels