Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Is er nog toekomst voor kernversterkend beleid en stadsontwikkelingsprojecten'

Is er nog toekomst voor kernversterkend beleid en stadsontwikkelingsprojecten'

Welke toekomst hebben stadsontwikkelingsprojecten en kernversterkend beleid' Dat is het thema waarrond het Platform Centrummanagement vorige week in Leuven een samenkomst en een debat organiseerde met enkele politieke kopstukken en vertegenwoordigers van de vastgoed- en retailsector. De burgemeesters Luc Martens (Roeselare), Louis Tobback (Leuven) en Luc De boeck (Bornem) gaven evenals Jos Aerts (bestuurder Groep Van Roey), Luc De Baets (general manager Albert Heijn België) en de Leuvense schepen van Financiën en Ruimtelijke Ordening Carl Devlies hun visie op hun rol in stadsontwikkeling en in de binnenstedelijke commerciële dynamiek.

Het projectgebied rond de Leuvense Vaartkom stond centraal tijdens de samenkomst. Bij de herontwikkeling van deze zone transformeren Leuven en een aantal projectontwikkelaars een voormalig industrieel gebied tot een gemengde stedelijke woonwijk met plaats voor horeca, handel, kantoren, cultuur en recreatie. De aanwezigheid van water, groen en het waardevolle historische patrimonium bieden een unieke context voor deze herontwikkeling.

Burgemeester Louis Tobback en schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies, die het Leuvense stadsbestuur vertegenwoordigden, kregen de vraag of ze met het Vaartkom-project zelf niet bezig zijn een soort Uplace-project uit te bouwen.

Uplace is het winkel- en belevingscentrum dat ondernemer Bart Verhaeghe in Machelen wil realiseren, maar dat o.m. in steden zoals Leuven en Mechelen op tegenstand botst uit vrees dat het project de handelsfuncties in de binnenstad zal verstoren.

'De Leuvense Vaartkom lijkt helemaal niet op een project zoals Uplace, maar is integendeel afgestemd op de stadskern en sluit aan bij het commerciële centrum. Enkele jaren geleden zijn hier toevallig enkele factoren samengevallen die het Vaartkomproject mogelijk maken', stelt Tobback.

'Vergeleken met andere steden in Vlaanderen valt de leegstand van handelspanden in Leuven met 5 tot 6% nog relatief goed mee. Maar als er niets gebeurt om de huurprijzen in de hand te houden, gaat dat niet blijven duren. In onze grote winkelstraten, de Bondgenotenlaan en de Diestsestraat, worden soms nu al huurprijzen van 400.000 ' per jaar gevraagd. Dat zijn belachelijke prijzen waarbij de hebzucht blijkbaar triomfeert boven de redelijkheid. Aan dergelijke prijzen gaan onze binnensteden gewoon kapot', argumenteert Louis Tobback.

Hij citeerde de Leuvense Parijsstraat als voorbeeld hoe het ook anders kan. Die straat lag er tot vóór enkele jaren wat verwaarloosd bij, maar behoort nu tot één van de meest hippe straten in Leuven, zonder leegstand én met redelijke huurprijzen.

Baanwinkels

'Wij zijn geen voorstander van baanwinkels, in Leuven zetten we resoluut in op kernversterkend beleid. De Vaartkom bevindt zich op amper 700 m van het commerciële stadscentrum. In de toekomst zullen mensen zich via een park en een aangenaam groen wandelgebied van de ene zone naar de andere kunnen begeven. Ook de gloednieuwe randparking voor 1.000 wagens aan de Vaart speelt daar op in met goedkope tarieven van 6 ' per 24 u. Een winkeloppervlakte waarmee Uplace uitpakt, is een bedreiging voor de handelaar in de stad. We begrijpen niet dat de hogere overheid dit soort projecten blijft steunen', vult Carl Devlies aan.

Jos Aerts van Groep Van Roey wijst op het belang om een aangename omgeving te creëren en vermeldde enkele projecten waarbij zijn bedrijf de jongste tijd betrokken was, zoals K in Kortrijk (een pps-project), de Sportoases in Brasschaat en Rotselaar, de Cultuurfabriek in Ieper, Campus Coppens in Brasschaat, be-Mine in Beringen, Kazerne Blairon in Turnhout, Centrumontwikkeling Zoersel en De Notelaar in Malle. Deze projecten verschillen in omvang, maar hebben als gemeenschappelijke factor sport of cultuur.

'Klanten evolueren voortdurend. De klant moet centraal staan en als lokaal bestuur moet je de vraag durven stellen wat de bezoekers van je gemeente of je stad precies verlangen. Een bestuur moet echter ook een langetermijnvisie hebben en beschikken over een strategisch doorzicht. Bovendien zullen gemeenten in de toekomst zeker overkoepelende zaken organiseren. Er liggen voor Groep Van Roey kansen in nog meer, betere en bredere lokale samenwerking', stelt Jos Aerts.

Warenhuis

Luc De Baets, general manager van de Albert Heijn-groep, opende zopas een vestiging aan de Leuvense Vaartkom. Hij legt uit waarom de warenhuisketen voor deze locatie kiest. De Baets vertelt dat het winkelconcept per locatie kan verschillen. Uitgangspunten voor een nieuwe winkel zijn het kiezen van de juiste functie op de juiste plaats en een goede planning. In Nederland beschikt Albert Heijn over 850 vestigingen, in België over bijna 30. De winkels kunnen worden ingepast in de binnenstad, maar evenzeer in de stadsrand of daarbuiten. Buiten de stad wordt ook gewerkt met afhaalpunten.

'In een kernstad, zoals binnenkort op de Korenmarkt in Gent zal gebeuren, is het zelfs mogelijk dat een winkel opent zonder parkeerplaatsen. Dat is een bewuste keuze. Op zo'n locatie moeten weliswaar de leveringen op een goed doordachte manier gebeuren. Dat is evengoed in het centrum van Leuven mogelijk, we sluiten dat zeker niet uit. Als warenhuisketen blijven we absoluut geloven in de binnenstad', aldus De Baets.

Lange termijn

Luc De boeck, burgemeester van Bornem, haalde aan dat kleinere steden en gemeenten het niet altijd gemakkelijk hebben tijdens onderhandelingen met grote investeerders of ontwikkelaars. 'Kleinere gemeenten zouden hun projecten best niet te veel fragmenteren maar beter een langetermijnvisie uitbouwen. In de snel evoluerende wereld van vandaag vraagt dat natuurlijk wel een goed concept', stelt hij.

'In Bornem hebben we een goed draaiende handelskern. De beslissing om een parkeergarage voor meer dan 400 auto's te bouwen en die gratis open te stellen voor bezoekers is een goede zet gebleken, net als het systeem waarbij je in de centrumstraten een half uur gratis kan parkeren. Inmiddels staan veel gemeenten er financieel minder goed voor en dat heeft natuurlijk gevolgen. Daarom blijft het samenwerken met partners zoals Groep Van Roey in de toekomst belangrijk', vertelt De boeck.

Hij stipt ook aan dat gemeenten elkaar niet mogen kopiëren. Het heeft geen zin hetzelfde aan te bieden dan wat je in een naburige stad op 10 km afstand ook kan vinden. De organisatie van feestelijke handels- en horeca-evenementen die de mensen samenbrengen, vindt de Bornemse burgemeester erg belangrijk.

'De winkelnota van de Vlaamse regering is eigenlijk dode letter. De regelgeving schiet te kort. De complexe regels maken het een stad of gemeente moeilijk om in te spelen op snelle ontwikkelingen. Lokale besturen moeten meer autonomie krijgen. Er zijn genoeg bekwame burgemeesters en schepenen in Vlaanderen die de plaatselijke situatie veel beter kennen en uitstekend geplaatst zijn om eigen beslissingen te nemen. Vlaanderen staat bekend om de talrijke regeltjes die worden opgelegd. Maar lokaal, op het terrein, kunnen de situaties erg verschillen. Leuven is immers Roeselare niet en omgekeerd. Daarom moet de wetgeving zeker vereenvoudigen', besluit de Leuvense schepen Carl Devlies. - EC

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Revive zoekt met Nederlandse partner naar nieuwe projecten

Revive zoekt met Nederlandse partner naar nieuwe projecten

De Gentse projectontwikkelaar Revive en het Nederlandse ontwerp- en onderzoeksbureau Except uit Utrecht gaan samenwerken en willen samen de pionier worden op het vlak van doorgedreven duurzaamheid in de vastgoedsector. Concreet zijn ze in heel[…]

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Erfpachter gezocht voor restauratie en herbestemming kerk Berchem

Erfpachter gezocht voor restauratie en herbestemming kerk Berchem

Metamorfose voor Brugs Minnewaterpark

Metamorfose voor Brugs Minnewaterpark