Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Infrabel werkt onder de Schelde aan de veiligheid van de Kennedyspoortunnel

Infrabel werkt onder de Schelde aan de veiligheid van de Kennedyspoortunnel

(c) Infrabel

Infrabel werkt momenteel aan de verdere modernisering van de Kennedyspoortunnel in Antwerpen. De ruim 50 jaar oude tunnel wordt gefaseerd uitgerust met de modernste veiligheidstechnieken.

 

De werkzaamheden om de tunnel aan te passen aan strengere veiligheidsnormen begonnen reeds in 2013 en zullen afgerond zijn in 2023. Momenteel worden 3,5 km aan dienstpaden en kabelgoten vervangen en worden ook de nooduitgangen die uitgeven op de wegtunnel breder gemaakt.
 
De breedte van de dienstpaden wordt verdubbeld: van 70 cm naar anderhalve meter Dat is belangrijk omdat bij een incident, mensen langs deze dienstpaden veilig en snel kunnen geëvacueerd worden. De nieuwe kabelgoten, naast de sporen, zijn zo ontworpen dat ze verschillende soorten kabels gescheiden houden. Dat is essentieel voor de brandveiligheid want sommige kabels mogen niet naast mekaar liggen.
 
In een latere fase zullen in deze goten nieuwe kabels gelegd worden die speciale mantels hebben. Die beschermen hen ruim anderhalf uur tegen hitte en vuur. Dat is erg belangrijk want deze kabels sturen de veiligheidsuitrusting (bijvoorbeeld: ICT, noodverlichting, rook- en warmteafvoerinstallatie, branddetectiesysteem …) van de tunnel aan.
 
Ten slotte wordt ook de breedte van vijf nooddeuren aangepast aan de hedendaagse norm van 1,40 m. Het gaat om de nooduitgangen tussen de spoor- en wegtunnel (richting Gent).
 
Enkele meters onder de Schelde ligt de Kennedyspoortunnel die de linker- met de rechteroever van Antwerpen verbindt. De Kennedytunnel is een strategische tunnel op de drukke spoorlijn tussen Antwerpen en Gent. Er rijden zowel reizigers- als goederentreinen.
 
De verbinding werd officieel geopend in 1969. De veiligheidsnormen voor een tunnel waren toen anders dan nu. Niet onveilig, gewoon anders. Om de tunnel de 21ste eeuw binnen te loodsen, past Infrabel samen met dochteronderneming TUC Rail, de veiligheidsuitrusting aan volgens de hedendaagse, strengere normen.
 
De renovatie die nu bezig is maakt deel uit van een meerjarenplan. De werkzaamheden zijn al acht jaar aan de gang en als alles volgens plan verloopt, is de uitrusting van de tunnel klaar in de loop van 2023. In totaal investeert Infrabel meer dan 45 miljoen euro in deze belangrijke modernisering.
 
Tussen 2021 en 2023 zal nog worden gewerkt aan het plaatsen van branddetectiesystemen en installeren van ventilatoren voor het afvoeren van rook en warmte. Er komen ook twee camerasystemen. In de eerste plaats detectiecamera’s die kunnen zien of iemand zich in de tunnel begeeft. Een tweede systeem van technische camera’s zal worden gebruikt om een compleet zicht te hebben over de volledige lengte van de tunnel. Dit om bij een incident snel en gericht te kunnen reageren.

Foto’s: Infrabel
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Spoorvrachtcorridor tussen Noordzee en Baltische Zee houdt halt in Gent

Spoorvrachtcorridor tussen Noordzee en Baltische Zee houdt halt in Gent

De Europese Commissie trekt de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen. De Commissie gaat hiermee in op de vraag van North Sea Port dat zijn rol als Europese tophaven en spoorhaven[…]

Vlaamse regering zet dit jaar 38 snelwegwerven in gang

Vlaamse regering zet dit jaar 38 snelwegwerven in gang

Internationale samenwerking voor spoorontsluiting Gent-Terneuzen

Internationale samenwerking voor spoorontsluiting Gent-Terneuzen

Overheidsopdrachten houden stand in de viruscrisis

Overheidsopdrachten houden stand in de viruscrisis

Meer artikels