Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Infrabel start laatste fase spoorbypass Mechelen

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Infrabel start laatste fase spoorbypass Mechelen

© Benjamin Brolet

De werkzaamheden voor de zogenaamde spoorbypass Mechelen vorderen goed. Sinds begin dit jaar zijn alle bouwkundige werken klaar, waaronder de constructie van de spoorbedding, de spoorbermen, de steunmuren en de funderingen.

Momenteel werkt Infrabel volop aan de bouw van de nieuwe spoorinfrastructuur. De nieuwe spoorlijn zal op termijn zorgen voor meer capaciteit in Mechelen, voor een aansluiting met de Diabolo en voor een verbetering van de mobiliteit van en naar Brussel.

Lees verder onder het filmpje

De bouwkundige werken zijn gestart in juni 2013. De grootste technische uitdaging vormde de realisatie van zes spoorbruggen: de kokerbrug aan de Halfgalgstraat, de brug over de Jubellaan en de Leuvense Vaart, de spoorbrug over de Leuvensesteenweg, de brug over de  spoorlijn Leuven - Mechelen - Schellebelle en de spoorbrug over de Dijle.

Nu is Infrabel begonnen met de aanleg van twee nieuwe sporen op het 3,2 km lange traject van de spoorbypass. In totaal worden 6,4 km sporen, ongeveer 9.000 dwarsliggers en zes wissels geplaatst. Daarna zijn de werken voor de bovenleiding (16 km rijdraad voor de bovenleiding) en seininrichting (acht seinen, drie seinketen en 16 ETCS-bakens) gepland.

In een laatste fase zullen de testen en controleritten van de nieuwe spoorinfrastructuur gebeuren, waarna de spoorbypass eind 2019 volledig klaar zal zijn voor de ingebruikname. Al deze werken worden gecoördineerd door Tuc Rail, het studie- en projectmanagementbureau voor de spoortechnologie van Infrabel.

De spoorbypass strekt zich uit van de Abeelstraat (zuidkant) door het station Mechelen tot de N15 (noordkant). Het is een nieuwe spoorlijn die twee extra sporen en twee nieuwe perrons (aan de achterkant van het station Mechelen) omvat. Dankzij de spoorbypass zullen de treinen sneller door het station van Mechelen kunnen rijden (160 km/uur in plaats van 100 km/uur).

Infrabel beoogt hiermee ook een verdere capaciteitsverhoging en een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de strategische verbinding Brussel - Mechelen - Antwerpen - Nederland. De spoorbypass vormt zo het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet.

Na de eerder in gebruik genomen Diabolo en de lijn Schaarbeek - Mechelen zal het station Mechelen dankzij de spoorbypass voort kunnen uitgroeien tot een strategisch spoorknooppunt. De spoorbypass is tevens nuttig voor het Gewestelijk ExpresNet (GEN) en zal bijdragen tot een aanzienlijke verbetering van de mobiliteit van en naar Brussel. De totaal geraamde investering voor de Spoorbypass Mechelen bedraagt ongeveer 170 miljoen €.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

De Limburgse Noord-Zuidverbinding werd vorig jaar aangeduid als complex project. Daarmee volgt het een nieuwe procesaanpak. De Werkvennootschap, een organisatie van de Vlaamse regering die zich bezighoudt met grote mobiliteitsprojecten, stelde[…]

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Bodemstabilisatie heeft voetje voor op vervangen van bodem

Bodemstabilisatie heeft voetje voor op vervangen van bodem

Meer artikels