Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Infrabel keurt strategisch meerjareninvesteringsplan goed

Infrabel keurt strategisch meerjareninvesteringsplan goed

Aanvullend op het Meerjareninvesteringsplan 2017-2020 (MIP) van 4,3 miljard € heeft de raad van bestuur van Infrabel nu ook het Strategisch Meerjareninvesteringsplan 2018-2031 (SMIP) goedgekeurd. Deze aanvullende investering werd voorgesteld door de federale regering en zal toelaten om de werken voor het Gewestelijk Expresnetwerk (GEN) opnieuw te starten en een aantal regionale spoorprioriteiten te realiseren.

Het Strategisch Meerjareninvesteringsplan van Infrabel werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met de NMBS voor de projecten die gezamenlijk zullen uitgevoerd worden. Het totale bedrag van het Strategisch Meerjareninvesteringsplan (Infrabel en NMBS) bedraagt 1,362 miljard €. Daarnaast zullen de gewesten via cofinancieringen bijdragen om bepaalde regionale spoorprioriteiten uit te voeren. Zo investeert het Vlaamse Gewest 100 miljoen € en het Waalse Gewest 32,5 miljoen €.

De beveiliging van het Belgische spoorwegnet blijft de absolute prioriteit van Infrabel. In dit kader wordt het ETCS (European Train Control System) voort uitgerold om zo het netwerk tegen eind 2022 volledig uit te rusten. Tegelijk vervolgt Infrabel zijn programma voor de modernisering en concentratie van de seinposten.

Het aantal seinposten daalt van 368 in 2005 naar elf moderne controlecentra eind 2020. Ook de afschaffing en vervanging van de overwegen en de beveiliging van de grote spoortunnels zoals de Brusselse Noord-Zuidverbinding vormen belangrijke aandachtspunten op het gebied van veiligheid. Infrabel zal in totaal 1,3 miljard € investeren in deze projecten.

Alle onderhouds- en vernieuwingswerken van de spoorinfrastructuur die zijn ondergebracht in deze tweede pijler komen zowel de veiligheid als de stiptheid ten goede. De concentratie en modernisering van de Logistieke Centra Infrastructuur (LCI) wordt voorgezet om eind 2018 te resulteren in 22 LCI’s en een veertigtal lokale antennes in vergelijking met 250 sites in 2005. De LCI’s vormen de centrale uitvalsbasis voor al het materieel en het personeel dat nodig is voor het onderhoud van de infrastructuur.

Een groot deel van de investeringen in het MIP 2017-2020 is eveneens bestemd voor de aankoop van moderne werk- en meettreinen. Dit laat een efficiëntere organisatie van het onderhoud toe en zorgt ook voor een verdere verhoging van de veiligheid van het personeel op het terrein. Infrabel vervolgt ook zijn digitaliseringsprogramma dat in januari 2013 werd gestart.

Dit omvat het inzetten van predictieve onderhoudstools (in plaats van een systematisch periodiek onderhoud) en de opleiding in een 3D-simulator van 1.600 schildwachten. De totale investering voor de pijler ‘Stiptheid en Veiligheid’ bedraagt 2,5 miljard €.

Capaciteits­uitbreiding

Een derde prioriteit is de capaciteitsuitbreiding die de afwerking van lopende projecten beoogt en ook de bouw van nieuwe spoor- en onthaalinfrastructuur omvat.

Voorbeelden van deze projecten zijn de verdere afwerking van de Spoorbypass Mechelen, het voortzetten van de aanleg voor het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge en de uitbreiding van de sporenbundel in Kinkempois, het vormingsstation in de regio Luik.

Voor al deze projecten voorziet het MIP een bedrag van een half miljard €. Deze pijler wordt aangevuld met extra middelen die de federale overheid vrijmaakt in het kader van het Strategisch Meerjareninvesteringsplan 2018-2031. 

Regionale spoorprioriteiten

Vlaams Gewest:

Beseinn regelmatig gebruikte spoorbundels Antwerpen Rechteroever: volledig project;

  • Spoorlijn 59 Antwerpen-Gent: derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas: studies en eerste werken;
  • Spoorlijn 15 Zonhoven-Balen: elektrificatie: volledig project;
  • Spoorlijn 18 Hasselt-Neerpelt: studies en eerste werken;
  • Spoorlijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem en spoorlijnen 204: studies en eerste werken;
  • Spoorlijn 52 Puurs-Dendermonde: studies met het oog op realisatie;
  • Spoorlijn 57 Aalst-Dendermonde: studies met het oog op realisatie;
  • Spoorlijn 19 Mol-Neerpelt-Hamont: elektrificatie: volledig project;
  • Tweede spoorontsluiting haven van Antwerpen: studies + toevoeging vertakking Oude Landen;
  • Spoorlijn 50A Brussel-Oostende: aanleg van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge: versnelling van de werven;
  • Aanpassing van de goederencorridors aan de Europese normen (750 m);
  • Aanpassing van de haven van Gent aan de Europese normen (750 m);
  • Focus op de klant (buiten combi-mobiliteit): overige stations (Infrabel-gedeelte van de werken): Geraardsbergen: perrons; Denderleeuw: perrons; Dendermonde: perrons; Landen: stationsgebouw + perrons + voetgangersbrug; Hasselt: perrons + toegang; Diest: perrons + toegang.

Brussels Gewest

  • Brussel-Zuid: eerste fase van de Infrabel-werkzaamheden voor de renovatie van de perrons.

Waals Gewest

  • As Brussel-Luxemburg: werkzaamheden aan de perrons van het station van Aarlen voor het behoud van de planning (Infrabel-gedeelte van de werken);
  • Focus op de klant (Infrabel-gedeelte van de werken): beveiliging spoorovergangen (zeven stations); afschaffen van twee overwegen in Limal: studies; aanleg van stopplaatsen van Seraing, Ougrée en Chaudfontaine; brug in Tilff; Ans: toegang nieuwe parking naar de perrons;
  • Toegang tot de luchthaven van Gosselies: station van Fleurus (Infrabel-gedeelte van de werken) ;
  • Verbinding Athus-Mont St-Martin;
  • Verbinding Quiévrain-Franse grens (inclusief spooronderdoorgang, Infrabel-gedeelte van de werken).

 

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Renovatie Belliard- en Wettunnel in Brussel op komst

Renovatie Belliard- en Wettunnel in Brussel op komst

Het consortium van Sweco en BG Ingénieurs Conseils is door Brussel Mobiliteit aangesteld voor het ontwerp en de opvolging van de grootschalige renovatie van de Belliard- en Wettunnel. Deze belangrijke verkeersaders in het hart van de[…]

Jongeren willen veel dichter bij hun werk wonen

Jongeren willen veel dichter bij hun werk wonen

Arcadis werkt mee aan verdere ontwikkeling Antwerpse haven

Arcadis werkt mee aan verdere ontwikkeling Antwerpse haven

GEN-infrastructuurwerken hervat op spoorlijn Brussel-Nijvel

GEN-infrastructuurwerken hervat op spoorlijn Brussel-Nijvel

Meer artikels