Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

IMOG kiest voor Case

IMOG kiest voor Case

Een bestelling van vier wielladers wil elke leverancier wel binnenhalen. Hoewel de eisen van het bestek niet min waren, kreeg de West-Vlaamse afvalintercommunale IMOG dan ook zowat het volledige aanbod van de markt ter overweging toen ze deze opdracht openbaar aanbesteedde. Het is de tandem van dealer Delvano uit Harelbeke en invoerder Key-Tec uit Moerbeke die vier wielladers van Case mag leveren.

IMOG is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor afvalophaling en 'verwerking. De intercommunale zet de vier wielladers in op zijn site in Moen. Daar worden in en rond een voormalige kleigroeve o.m. grof huisvuil, groen- en tuinafval en bodemassen van de afvalverbrandingsinstallatie van IMOG in Harelbeke behandeld.

De eerste wiellader van de reeks, een Case 821F van 18 ton, werd reeds eind vorig jaar geleverd bij IMOG. Een tweede, een 1021F van 24 ton, volgde in februari. De derde, ook al een 1021F, staat straks eerst nog op de Matexpo-stand van Key-Tec vóór hij naar IMOG gaat. De vierde, een tweede 821F, volgt dan begin volgend jaar.

Beste van de klas

De intercommunale legt de lat hoog inzake veiligheid en milieuvriendelijkheid. 'Als publieke instelling die actief is in de milieusector moet je een voorbeeldfunctie dragen. Je kan niet aan de ene kant inspanningen vragen van de burger en bedrijven inzake sorteren en voorkomen van afval en aan de andere kant het ingezamelde afval verwerken met weinig milieuvriendelijke machines. Ook inzake veiligheid willen wij als overheidsbedrijf één van de beste leerlingen van de klas zijn', stelt algemeen directeur Johan Bonnier van IMOG. Dat maakte dat geen enkele leverancier op de proppen kon komen met een standaard-wiellader. Ook Delvano en Key-Tec moesten alles uit de kast halen om aan alle eisen uit het bestek te voldoen.

Cabinebescherming

Een wiellader die ingezet wordt voor grof huisvuil, moet voor IMOG een metalen cabinebescherming hebben aan de voorruit van de cabine. Die moet ook nog eens makkelijk open te plooien zijn. Opengaande cabinebscherming voor Case-wielladers zijn geen klassieke optie, zodat iemand van Delvano zelf zo'n bescherming op maat samenstelde. Voor het verwerken van grof huisvuil en eveneens voor het behandelen van groenafval en compost ontwikkelde en monteerde de verdeler zelf een 'uitwerpsysteem' dat het materiaal verwijdert als de bak naar boven gaat zodat geen materiaal aan de hydraulische hefcilinders blijft zitten als de bak naar beneden gaat.

Vonkenvanger

Andere veiligheidsvoorwaarden konden wel met meer klassieke opties ingevuld worden: een grote poederblusser die vast op de machine zit, een fluorescerende driepuntsgordel, banden met antilekmiddel (geen schuim) en een vonkenvanger van Western Tydens aan de uitlaat. 'De vonkenvangers moeten voorkomen dat bij het behandelen van de compost of het grof huisvuil gassen of stofwolken zouden ontploffen en dempen ook het geluid nog wat meer. De fluo­rescerende driepuntsgordel moet ervoor zorgen dat iedereen op het terrein kan zien of de machinist de gordel effectief en op de juiste manier draagt', verduidelijkt zaakvoerder Joachim Vanlerberghe van Delvano. Voorts werden de standaard werklichten en het zwaailicht vervangen door exemplaren met led's.

Achteruitrijsignaal

Een opmerkelijke afwijking inzake veiligheid is dat het klassieke achteruitrijsignaal dat je bv. ook bij vrachtwagens hoort, werd ingeruild voor een toon die je nog het best kan vergelijken met het kwaken van een eend of kikker. 'Dat doen we om enigszins rekening te houden met de buurtbewoners. Hier rijden constant vrachtwagens en materieel achteruit en dan kan het klassieke achteruitrijsignaal bij de omwonenden al snel op de zenuwen gaan werken. Daarom worden alle machines en alle vrachtwagens die hier geregeld komen, uitgerust met het alternatieve signaal', duidt Johan Bonnier.

AdBlue

De vier wielladers hebben geen dieselpartikelfilter, maar draaien wel op AdBlue-brandstof om de emissienormen te halen, wat nog eerder uitzonderlijk is voor dit soort machines. 'Een partikelfilter kan heel warm worden en dat kan potentieel gevaarlijk zijn als je in een omgeving werkt met veel stof of waar bepaalde gassen vrijkomen', stelt Maarten Spelier van Key-Tec. AdBlue vergt een extra tank voor de gebruiker, maar omdat de wielladers bij IMOG op een vaste stek functioneren, stelt dat weinig problemen. Bijkomende voordelen van werken met AdBlue zijn dat ook de NOx-uitstoot verlaagd wordt en dat geen partikelfilter moet onderhouden (reinigen/vervangen) worden. Spelier voorspelt dat de volgende generaties wielladers allemaal op AdBlue zullen overschakelen.

Stof

Om te werken in omgevingen met veel stof, hebben de machines van Case standaard enkele voordelen t.o.v. andere wielladers. 'Klassiek worden in zulke machines de radiatoren achter elkaar geplaatst. Bij Case staan ze in een kubus rond een omkeerbare schroef zodat om beurten het stof uit de radiatoren wordt geblazen. Bij de wielladers van Case zitten de radiatoren overigens op de minst stofgevoelige plaats: tussen de cabine en de motor. Daar zitten ze een eind weg van de bak en de achterwielen waar de stofconcentraties het grootst zijn. De inox overdrukunit van BMAIR voor de cabine, om de operator te beschermen, heeft P1-P3-stoffilters.

Verbruik

Het verbruik speelde natuurlijk een belangrijke rol in het bestek. 'Bij de wielladers van Case wordt de motor achteraan geplaatst zodat die als tegengewicht wordt gebruikt. Daardoor heeft een Case meer hefcapaciteit per vermogen dan een wiellader met een gelijkaardige centraal geplaatste motor. Bovendien is hij daardoor ook lichter en zuiniger in verbruik en uitstoot dan andere wielladers met hetzelfde herfvermogen', weet Joachim Vanlerberghe van Delvano. Het verbruik en het onderhoud zijn naast de aanschafprijs voor IMOG belangrijk omdat in Moen in een twee- en soms in een drieploegensysteem gewerkt wordt, zodat de wielladers heel wat uren draaien. Elke wiellader haalt hier makkelijk tot 2.500 uren per jaar. Betrouwbaarheid en snelle interventies en herstellingen door een servicepunt in de omgeving zijn daarom een belangrijk argument geweest bij de keuze.

Continuïteit

'Onze eerder aangekochte wielladers waren telkens een Case, een 821E en een 921E. Die zijn nog steeds in gebruik en omdat we heel tevreden zijn met die machines, hadden we de voorkeur om met dat merk te blijven werken. Maar als je zo'n bestelling openbaar aanbesteedt, kan je het bestek natuurlijk niet op één merk of leverancier afstemmen. Dat het toch Case is geworden, stemt ons wel blij. Dat is goed voor de continuïteit', besluit Johan Bonnier van IMOG.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Hasselt biedt 3.000 gezinnen complete renovatiehulp op maat

Hasselt biedt 3.000 gezinnen complete renovatiehulp op maat

De stad Hasselt gaat meer dan 3.000 gezinnen persoonlijk begeleiden in het verduurzamen van hun woning. De campagne startmetrenoveren.be omvat een complete aanpak op maat, van analyse tot werken, op een schaalgrootte die nog niet eerder werd[…]

Consortium gekozen voor bouw nieuw VRT-hoofdkwartier

Consortium gekozen voor bouw nieuw VRT-hoofdkwartier

Aquafin bouwt duurzame campus in Aarstelaar

Aquafin bouwt duurzame campus in Aarstelaar

West-Vlaanderen plant aanleg vijf fietspaden

West-Vlaanderen plant aanleg vijf fietspaden