Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hyundai mikt op bestelwagenmarkt

Hyundai mikt op bestelwagenmarkt

Met de H350 lanceert Hyundai voor het eerst een bestelwagen die speciaal voor de Europese markt werd ontwikkeld. De nieuwkomer debuteert als Belgische première op het salon van Brussel.

In Europa is Hyundai tijdens de voorbije tien jaar uitgegroeid tot een vaste waarde in de personenwagensector. Nu wil de Koreaanse autobouwer ook zijn positie versterken in de categorie van lichte bedrijfsvoertuigen. Tot vóór kort bestond het gamma enkel uit de H100. Het aanbod wordt vanaf het salon van Brussel uitgebreid met de H350, die zich wil meten met vaste waarden zoals o.m. de Ford Transit, de Mercedes Sprinter en zelfs de Iveco Daily. De H350 is speciaal voor Europa ontwikkeld en wordt in Turkije gebouwd.

Drie uitvoeringen

De H350 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. De Cargo is een bestelwagen met een MTM van 3,5 ton en standaard een zijdelingse schuifdeur in combinatie met dubbele laaddeuren die zich in een hoek van 180° en 270° laten openen en als optie van ramen kunnen worden voorzien. Er is keuze tussen twee wielbasissen. In de grootste versie loopt het laadvolume op tot 12,9 m³ en kunnen tot vijf europallets worden geladen.

Een tweede uitvoering is de People, een minibus met lange wielbasis, 14 of 15 zitplaatsen en een MTM van 4,0 ton. Tot slot is er nog de Porter, een chassis/cabine-combinatie die geschikt is voor een klantgerichte opbouw. Het maximum laadvermogen bedraagt telkens 1,5 ton en de H350 kan een geremde aanhangwagen tot 2,5 ton slepen.

Twee motoren

De aandrijflijn volgt een vrij klassiek concept dat robuustheid en betrouwbaarheid in de hand moet werken. De motor staat in langsrichting voor de stuurhut en drijft de achterwielen aan via een manuele zesbak en een starre achteras die aan lange bladveren is gemonteerd. Vooraan is gekozen voor een onafhankelijke ophanging. De turbodiesel heeft een cilinderinhoud van 2,5 liter, maar er is wel de keuze tussen 150 of 170 pk. De elektronisch gestuurde turbo zorgt er voor dat de maximale trekkracht van de motor al vrij vroeg beschikbaar is. Bij de lichtere versie is dat vanaf 1350 opm. en bij de zwaardere vanaf 1500 opm. Om het verbruik te beperken, voorziet Hyundai standaard een stop/start-systeem en een schakelindicator.

Verstelbaar stuurwiel

Tijdens de ontwikkeling is extra aandacht besteed aan het onderdrukken van het geluid. Het comfortniveau wordt voorts bevorderd door een verzorgde stuurhut waarin plaats is voor twee of drie personen. Uitzonderlijk voor dit type voertuig is het multifunctionele stuurwiel dat zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar is. Als leuk detail mag zeker het opklaptafeltje in de middenconsole worden aangestipt. Als optie kan de bestuurdersstoel worden voorzien van een vering en een elektrische verwarming. Een radio is standaard en de uitrusting laat zich als optie aanvullen met een geïntegreerd navigatiesysteem en een handsfree telefoonfunctie. Hyundai voorziet ook behoorlijk wat rijhulpmiddelen zoals standaard ESP en een wegrijhulp voor op hellingen. Rijstrookbewaking (Lane Departure Warning) en parkeerhulpsystemen staan op de optielijst.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Een huis of appartement bouwen dat meegroeit met de bewoners is mogelijk dankzij allerlei technische snufjes. Maar hoe zorg je ervoor dat je al van bij het ontwerp rekening houdt met toekomstige technologie? Dat is wat de steden Leuven en[…]

22/09/2020 | ZorgsectorKU Leuven
Lening voor woning stijgt met 20.000 €

Lening voor woning stijgt met 20.000 €

Financiering onroerend erfgoed hertekend

Financiering onroerend erfgoed hertekend

WoninGent wil 2.150 nieuwe sociale woningen bouwen

WoninGent wil 2.150 nieuwe sociale woningen bouwen