Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hyundai HX220 L: zuiniger en efficiënter

Hyundai HX220 L: zuiniger en efficiënter

Het hart van de HX220 L is de nieuwste Cummins QSB6.7-dieselmotor van 182,6 pk (136 kW) met turbocompressie en luchtkoeling. Deze motor voldoet aan de meest recente emissienorm Fase IV. Ten opzichte van de 9A-serie kan de HX-serie bogen op een 90% lagere NOX-emissie.

De HX220 heeft een Eco-meter die een aanzienlijk zuiniger gebruik van de machine ondersteunt. Veranderingen in het motorkoppel en de brandstofefficiëntie worden niet alleen met de meterstand aangeduid, maar ook met wisselende kleuren. De meter geeft ook gegevens weer over het brandstofverbruik, zoals het gemiddelde en het totale brandstofverbruik. Volgens de toepassing verbruikt de HX220 L ten opzichte van de 9A-serie van Hyundai tot wel 12% minder brandstof.

Het IPC-systeem (Intelligent Power Control) regelt het vermogen volgens de werkomgeving. Deze functie kan op de monitor worden in- en uitgeschakeld (in de graafmodus) en het pompdebiet kan eenvoudig worden geregeld met een bedieningshendel, wat het brandstofverbruik helpt verlagen.

Betere cyclustijd

De HX-serie maakt sneller werken mogelijk en verhoogt zo de productiviteit: de machine kan tot 5% sneller vrachtwagens laden en egaliseert tot 4% sneller dan machines uit de 9A-serie. Om effi­ciënt egaliseren mogelijk te maken, kan bij de machines uit de HX-serie de giek in de zweefstand gewoon met de 'arm in'- en 'arm uit'-hendels worden bediend. Hierdoor blijft de machine ook bij zware belasting stabiel functioneren.

Aan de zijkant heeft de machine grotere ventilatieopeningen zodat de lucht beter naar de motor stroomt. Daarnaast is de veiligheid voor de bestuurder vergroot, doordat de werklampen achteraan zijn verplaatst en beter zicht bieden. Bovendien is er een nieuwe machinebescherming aangebracht en zijn de luchtfilters voortaan beter toegankelijk voor onderhoud. Ook het ontwerp van de cabine is verbeterd. De cabine heeft een grotere voorruit en een bestuurdersportier dat met een extra handgreep makkelijker van binnenuit te openen is. Ten opzichte van de 9A-serie biedt de nieuwe cabinebestuurder 13% meer ruimte. Bovendien zorgt het nieuwe airconditioningsysteem voor een betere luchtcirculatie in de cabine.

Eén van de belangrijkste innovaties in de nieuwe HX-serie is de monitor. Dit dashboardscherm lijkt veel op het scherm van een smartphone en is bijna één derde groter dan bij eerdere modellen. Gegevens zijn zo makkelijk af te lezen en de hoofdweergave van het scherm kan ook worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder. De monitor kan worden bediend via aanraking en/of de nieuwe haptische bedieningsschakelaar, die tegenwoordig gebruikelijk is in personenauto´s. Dankzij de Bluetooth-functie is de radio in de machine makkelijker dan ooit te koppelen aan een mobiele telefoon.

De HX220 L heeft enkele nieuwe veiligheidsvoorzieningen zoals het exclusieve AAVM-systeem (Advanced Around View Monitoring) van Hyundai, dat op het dashboardscherm een virtueel 360°-surroundbeeld van de werkomgeving toont. Naast het AVM-systeem (Around View Monitoring) dat het virtuele 360°-surround beeld genereert, bevat het AAVM-systeem ook een IMOD-functie (Intelligent Moving Object Detection). Hiermee wordt de omgeving van de machine tot op 5 m gescand op voorwerpen, zodat de bestuurder kan worden gewaarschuwd voor obstakels.

Alle cabines van de HX-machines hebben een kantelbeveiligingsinrichting. Daarnaast biedt Hyundai optioneel een bescherming tegen vallende voorwerpen (Falling Objects Guard), waarmee de cabine ook voldoet aan de normen voor Falling Objects Protection Structure (FOPS) klasse 2. Andere nieuwe veiligheidsvoorzieningen zijn de standaard aanwezige veiligheidsvergrendeling voor de giek en de optionele vergrendelingen voor de armcilinder. Ook standaard is het overbelastingsalarm, waarvan de drukinstelling regelbaar is via het dashboardscherm.

De nieuwe machines beschikken ook over Hi-Mate, het door Hyundai ontwikkelde systeem voor beheer op afstand. Met één druk op de knop kunnen gebruikers de prestaties van hun machine beoordelen, de locatie ervan bepalen en ter plekke toegang krijgen tot diagnosegegevens. Het is zelfs mogelijk om een virtueel hek (geo-fence) in te stellen dat voorkomt dat de machine een ingesteld gebied verlaat.

De betrouwbaarheid van de HX-machines is duidelijk verhoogd, o.m. door toepassing van versterkte en duurzamere pennen en bussen, en door gebruik van slijtvaste polymeer opvulringen en nieuw ontworpen schokdempers voor de cabine. De nieuwe schokdempers hebben een dubbele dempingsfunctie, die trillingen en geluid sterker reduceren en daarmee ook het comfort voor de bestuurder vergroten. Ook het onderhoudsgemak is verbeterd doordat het brandstoffilter voortaan vanaf de grond toegankelijk is en de luchtfilter van de cabine van buitenaf. Extra beschermleuningen bieden meer veiligheid tijdens inspecties en onderhoudswerk op het dek van de bovenwagen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bouwsector blijft onder druk staan

Bouwsector blijft onder druk staan

Het jaar 2020 is er voor de meeste ondernemingen eentje om snel te vergeten. De pandemie die zowat het hele jaar domineerde en tot vandaag voortduurt, gecombineerd met de grootste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog, zal door iedereen worden[…]

01/03/2021 | Corona
Deinze werkt voortaan met stadsleveranciers

Deinze werkt voortaan met stadsleveranciers

Besix en Elia gaan aan de slag met slimme gebouwen

Besix en Elia gaan aan de slag met slimme gebouwen

Helft van de renovatieleningen dient om de woning 'groener' te maken

Helft van de renovatieleningen dient om de woning 'groener' te maken