Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hyperloop van Brussel naar Schiphol?

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Hyperloop van Brussel naar Schiphol?

Met een hyperloop-netwerk zouden grote hoeveelheden goederen op 21 minuten van Brussel naar Schiphol (zowat 200 km) getransporteerd kunnen worden.
“Van Brussel naar Schiphol, een traject waar je vandaag in het beste geval net geen twee uur over doet, herleiden tot 21 minuten, dat is fantastisch. De mogelijkheden van het hyperloop-systeem zijn fenomenaal. Het is nog toekomstmuziek, maar dit zou een belangrijke stap zijn om het goederentransport over de weg terug te dringen. Onze Vlaamse industrie en onze universiteiten kunnen hier mee koploper zijn. Daarom heb ik de opdracht gegeven aan VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen, om te onderzoeken wat de mogelijkheden in Vlaanderen zijn”, zegt Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits Hilde Crevits.

Buizen

Hyperloop is een nieuwe transportmodus om grote volumes goederen of grote groepen mensen te transporteren. Het klinkt futuristisch, maar er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van zo’n systeem. De infrastructuur bestaat in essentie uit buizen die boven, waar het kan, en ondergronds, waar het moet, worden aangelegd en verbonden zijn in een netwerk. Zo zouden verschillende steden of regio’s met elkaar verbonden kunnen worden. Transport van goederen van Brussel naar Schiphol gaat van 1u57 met bus of vrachtwagen zonder file naar 21 minuten voor dit traject met de hyperloop. In die buizen worden zogenaamde ‘pods’ in een vacuüm en aan hoge snelheid (tot maximaal 1.000 km/u) tussen de verschillende connecties in het netwerk verplaatst. Rekening houdend met helling en bochten is een maximumsnelheid van 500 km/u meer waarschijnlijk. De pods verplaatsen zich individueel of in kleine clusters. Het hyperloop systeem is een combinatie van bestaande technologieën uit verschillende industrieën die samen een nieuw mobiliteitsoplossing vormen. Net daar heeft Vlaanderen als kenniseconomie troeven, meent Crevits.
 
Vlaanderen telt heel wat technologische pioniers die kunnen bijdragen aan het onderzoek of de ontwikkeling van zo’n nieuw vervoersconcept. In een verkennende studie, uitgevoerd in opdracht van Vlaio in 2019, werden de opportuniteiten voor de Vlaamse industrie en kennisinstellingen in kaart gebracht. Dat gaat vooral over de ontwikkeling van die componenten van het systeem waarvoor een sterke industriële capaciteit en academische kennis nodig is. In eerste instantie zal de testinfrastructuur in Nederland en Frankrijk worden uitgebouwd.
 
De aanbevelingen in de Vlaio-studie zullen nu worden geconcretiseerd door VIL, de speerpuntcluster voor logistiek. VIL wordt aangesteld als hyperloop-manager om de interesse en capaciteit van de Vlaamse industrie en universiteiten te analyseren en hun commitment om hier een prominente rol in te spelen.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Merelbeke investeert in duurzaam wagenpark

Merelbeke investeert in duurzaam wagenpark

De gemeente Merelbeke kreeg zopas de sleutels overhandigd van vier nieuwe voertuigen. De aankoop van drie elektrische Maxus-bestelwagens en een vrachtwagen op aardgas zorgen er voortaan voor dat liefst 85% van het wagenpark aan de Euro 5-norm[…]

Suez zet tien elektrische Renault-trucks in voor afvalinzameling

Suez zet tien elektrische Renault-trucks in voor afvalinzameling

Easy Rent breidt uit

Easy Rent breidt uit

Opel introduceert elektrische Movano

Opel introduceert elektrische Movano

Meer artikels