Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hogebrug in Harelbeke eind maart voltooid

Het eerste ponton met onderdelen voor de nieuwe Hogebrug is in Harelbeke gearriveerd. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal nv laat deze onderdelen over het water aanvoeren vanuit het staalatelier in de haven van Gent. Op de nieuwe kaaimuur ter hoogte van het bedrijf Geldof zal de aannemer eind november de verschillende stukken monteren. Begin december starten de laswerken. Volgens de huidige planning zijn die laswerken eind januari klaar. Daarna wordt de volledige brug op een ponton geplaatst en naar haar definitieve plaats gevaren. Zonder onvoorziene omstandigheden gaat de nieuwe brug eind maart open voor het verkeer.

De stalen onderdelen van de nieuwe Hogebrug, die in totaal 1.280 ton staal bevatten, zijn klaar. Al dat materiaal wordt met vier pontontransporten van het atelier in Gent naar Harelbeke gebaren. Eerst arriveren de brugdekdelen, nadien volgen de stalen boogdelen. Op de kaaimuur bij Geldof staan de steunconstructies al klaar. De brugonderdelen worden daarop geplaatst. Eind november worden alle onderdelen in elkaar gepast en krijgt de brug haar herkenbare vorm. Vervolgens worden alle onderdelen tot één structuur aan elkaar gelast.

Om schepen met ladingen tot drie lagen containers door te laten, is een vrije hoogte van minstens zeven meter nodig. De nieuwe Hogebrug biedt niet alleen een hogere doorgang voor schepen, ze verbreedt ook in het midden om plaats te maken voor zitbanken die een aantrekkelijk uitzicht bieden op de rivier. Wie over de nieuwe brug fietst of wandelt, zal merken dat de vernieuwde aanloophellingen langer en minder steil zijn dan de oude. Dat maakt de brug aantrekkelijker voor passanten.

Leiewerken

De Leiewerken in Harelbeke maken deel uit van het Europees gesubsidieerde Seine-Scheldeproject waarbij de vaarweg tussen beide rivieren wordt aangepast aan de komst van langere schepen met grotere ladingen. In Harelbeke sluiten deze werkzaamheden naadloos aan bij de vernieuwing van het stadscentrum. Het centrum en de Leie ondergaan een complete transformatie die de stad aantrekkelijker zal maken. In Vlaanderen loopt het traject in hoofdzaak via de Leie en de Ringvaart rond Gent naar het kanaal Gent-Terneuzen.

Het Seine-Scheldeproject omvat een verbetering van de vaarweg tussen de Seine en de Schelde, waaraan Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk gezamenlijk werken. Door het project wordt de binnenvaart een volwaardig alternatief voor het goederenvervoer op de weg, met minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu als resultaat. In het project Seine-Schelde gaat ook veel aandacht naar rivierherstel: oevers krijgen een natuurvriendelijke versterking, fauna en flora krijgen meer kansen, oude rivierarmen worden in ere hersteld, en goede voetgangers- en fietspaden zorgen ervoor dat iedereen daarvan kan meegenieten.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen