Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hoe werkt de On Board Unit'

De On Board Unit (OBU), het systeem dat wordt gebruikt voor het registreren en berekenen van de kilometerheffing, gaat via satelliet-technologie na welke afstand de vrachtwagen aflegt op welke weg en hoeveel aan tolheffing dat gaat kosten. In het toestel zit een niet te verwijderen simkaart die alle data doorstuurt via het Proximus-netwerk. Zodra de OBU wordt ingeschakeld, stuurt die gegevens zoals de nummerplaat, de gewichtsklasse en de euroklasse automatisch door. Daardoor kan meteen gecontroleerd worden of die data wel correct zijn.

De controles gebeuren automatisch via met glasvezel intergeconnecteerde portieken die boven de snelwegen werden gebouwd en die nummerplaten automatisch detecteren via Automatic Number Plate Recognition (ANPR) of automatische nummerplaatherkenning. De draadloze communicatie met de OBU gebeurt via de dsrc-standaard (dedicated short range communications), een soort microgolftechnologie. Controlevoertuigen kunnen via dsrc de vrachtwagens ook al rijdend 'uitlezen'. Om fraude tegen te gaan, kunnen ze met een lasersysteem ook de omvang van het voertuig meten.

Het aantal afgelegde kilometers wordt gemeten via gps en vastgelegd op een digitale wegenkaart.

Periodiek worden die data doorgestuurd naar het rekencentrum. Op basis van die gegevens krijgt de chauffeur nadien een factuur. Als het gps-signaal tijdelijk wegvalt, kiest de software voor de kortste route. Wanneer er langdurig geen signaal is, gaat een rood lampje op de OBU branden. De chauffeur is dan verplicht een callcenter te contacteren dat de fout moet opsporen en herstellen.

Indien nodig moet de OBU worden omgeruild in één van de 126 servicepunten die zich maximum 30 km van de autosnelwegen bevinden. Het tijdelijk wegvallen van het gsm-signaal is dan weer geen probleem. De OBU's kunnen gedurende ongeveer vier dagen gebruiksdata opslaan.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Brussel lanceert projectoproep rond gender en stedenbouw

Brussel lanceert projectoproep rond gender en stedenbouw

De stad Brussel lanceert een open projectoproep gericht op initiatieven die inzetten op gender en stedenbouw. Ze maakt hiervoor 80.000 euro vrij. Volgens het Brusselse stadsbestuur is de publieke ruimte van en voor iedereen, maar wordt deze in[…]

Gent opent fiets- en voetgangersonderdoorgang aan Coupure

Gent opent fiets- en voetgangersonderdoorgang aan Coupure

De Lijn werkt aan drie stelplaatsen voor elektrische bussen

De Lijn werkt aan drie stelplaatsen voor elektrische bussen

Voorlopig nog geen vergunning voor gascentrale Vilvoorde

Voorlopig nog geen vergunning voor gascentrale Vilvoorde