Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hoe werkt de On Board Unit'

De On Board Unit (OBU), het systeem dat wordt gebruikt voor het registreren en berekenen van de kilometerheffing, gaat via satelliet-technologie na welke afstand de vrachtwagen aflegt op welke weg en hoeveel aan tolheffing dat gaat kosten. In het toestel zit een niet te verwijderen simkaart die alle data doorstuurt via het Proximus-netwerk. Zodra de OBU wordt ingeschakeld, stuurt die gegevens zoals de nummerplaat, de gewichtsklasse en de euroklasse automatisch door. Daardoor kan meteen gecontroleerd worden of die data wel correct zijn.

De controles gebeuren automatisch via met glasvezel intergeconnecteerde portieken die boven de snelwegen werden gebouwd en die nummerplaten automatisch detecteren via Automatic Number Plate Recognition (ANPR) of automatische nummerplaatherkenning. De draadloze communicatie met de OBU gebeurt via de dsrc-standaard (dedicated short range communications), een soort microgolftechnologie. Controlevoertuigen kunnen via dsrc de vrachtwagens ook al rijdend 'uitlezen'. Om fraude tegen te gaan, kunnen ze met een lasersysteem ook de omvang van het voertuig meten.

Het aantal afgelegde kilometers wordt gemeten via gps en vastgelegd op een digitale wegenkaart.

Periodiek worden die data doorgestuurd naar het rekencentrum. Op basis van die gegevens krijgt de chauffeur nadien een factuur. Als het gps-signaal tijdelijk wegvalt, kiest de software voor de kortste route. Wanneer er langdurig geen signaal is, gaat een rood lampje op de OBU branden. De chauffeur is dan verplicht een callcenter te contacteren dat de fout moet opsporen en herstellen.

Indien nodig moet de OBU worden omgeruild in één van de 126 servicepunten die zich maximum 30 km van de autosnelwegen bevinden. Het tijdelijk wegvallen van het gsm-signaal is dan weer geen probleem. De OBU's kunnen gedurende ongeveer vier dagen gebruiksdata opslaan.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Een overheidsopdracht staat of valt met goede opdrachtdocumenten. Gebrekkige opdrachtdocumenten leveren problemen op bij het opmaken van de offerte. Denk daarbij aan een ondoorzichtige samenvattende opmeting met leemtes of simpelweg fouten in de[…]

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata