Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Hoe digitaal is de bouwsector in 2020? Er is werk aan de winkel!

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Hoe digitaal is de bouwsector in 2020? Er is werk aan de winkel!

(c) Smartyard

Smartyard organiseerde afgelopen week haar vijfde ‘Innoveren in den Bouw' event. Het online webinar werd geleid door Yannick Renier, CEO van Smartyard, en Carole Lamarque, CEO van Duval Union Innovative Marketing. Samen willen ze graag de bouw digitaliseren en dit doen ze elk via uiteenlopende diensten. Want er is nog heel wat werk aan de winkel.

 

Digitalisering binnen een bedrijf kent vele uitdagingen. Ten eerste is er het aspect van het digitaliseren van de dagelijkse taken en interne processen. Hier geeft Smartyard in de bouwsector een zeer concreet antwoord op. Zij digitaliseerden het inhuurproces van externe machines en materieel voor werfinrichting. Het resultaat? Grote tijdswinsten, kostenbesparingen en vaak lagere huurprijzen. Kortom: sneller, efficiënter én meer overzicht.
 
Ten tweede is er natuurlijk marketing: hoe kom je als bedrijf over naar de buitenwereld en al zijn stakeholders, gaande van gemeentebesturen tot bestaande en nieuwe werknemers? De online aanwezigheid en (digitale) marketing efforts kunnen een eerste stap zijn richting een digitale mindset en dus richting het digitaliseren van een onderneming.
 
Niet alleen informeren klanten zich steeds meer online, bovendien worden ook steeds meer digitale vormen van meetings en netwerken opgezet. Digitaal durven denken op commercieel vlak is dus een eerste stap richting een bouwsector die klaar is voor het nieuwe normaal.
“Met Innoveren In Den Bouw willen we de sector wakker schudden, informeren en klaarstomen voor de bouw van morgen.”
- Yannick Renier, Smartyard
 
Met die kennis in het achterhoofd sloegen Smartyard en Carole Lamarque de handen in elkaar. Tijdens een nieuw online event deden ze hun bevindingen naar aanleiding van een grootschalig onderzoek uit de doeken. De digitale marketing- en communicatie-inspanningen van meer dan 160 bedrijven werden onder de loep genomen. 
 
Het optimaliseren van je marketingacties met een gehalveerde euro is in deze crisisperiode echter een helse uitdaging. Net daarom lanceren Carole Lamarque en haar team de Unfair Index: de vertaling van jouw onderscheidend vermogen in rationele cijfers. Je kan deze index het best omschrijven als een diepgaande analyse op basis van 157 marketinggerelateerde datapunten, of anders gezegd de succesfactoren voor het onderscheidende vermogen.
 
Vandaag is digitalisering geen optie meer, maar een must om de concurrentie te overwinnen. De bouwsector is hier geen uitzondering in. Werkpunten, gemiste kansen en trends uit de bouwsector worden voor het eerst volledig in kaart gebracht. De 164 geanalyseerde bedrijven werden beoordeeld op basis van vier grote domeinen:
Customer Experience: de beleving van de klant of (mogelijke) medewerkers
Channel Strength: kracht van de (verkoop)kanalen
Digital Performance: de digitale (marketing)resultaten
Brand Power: de kracht van een merknaam
 
De Belgische bouwbedrijven scoren gemiddeld slechts 50% terwijl het streefdoel 80% is. Zo zien we dat de 164 geanalyseerde bouw- en verhuurbedrijven van bouwmaterieel en werfmaterialen al goed inzetten op hun verkoopkanalen en digitale marketingresultaten, maar dat er nog te weinig wordt gefocust op de customer experience. Heeft jouw bedrijf al een chatbot? Kunnen jouw klanten je makkelijk telefonisch bereiken of nog beter, kunnen ze een berichtje sturen via WhatsApp of Facebook? Boels geeft hier het goede voorbeeld met een uitgebreide FAQ-pagina en contactmogelijkheden via Facebook en Twitter. Vergeet niet dat de eindklanten je hopelijk niet vergelijken met je directe concurrenten, maar wel met de service die ze krijgen bij hun bank, verzekeringsmaatschappij of autogarage.

Onderscheidend vermogen

Probeer niet alleen je marketinginspanningen te verbeteren, maar zorg ervoor dat je voldoende onderscheidend bent in de sector. En besteed vooral de marketingkosten op een slimmere manier. Zoals de grafiek toont, liggen alle bedrijven in zowel het verhuur- als het bouwsegment enorm dicht bij elkaar en zijn ze dus onvoldoende onderscheidend. Onderscheidend vermogen is een doel op zich. Je ligt als bedrijf zo dicht bij je concurrenten dat een kleine stap in de goede richting van een concurrent je zo kan inhalen.
Neem bijvoorbeeld Livios met zijn community van 8.000 volgers op Pinterest. Dit bedrijf deelt massaal content op dit kanaal voor zowel DIY’ers als professionals. Of de DEME Group die vooral inzet op Instagram met kwaliteitsvolle en inspirerende foto’s van zijn verschillende activiteiten.
“Millennials zijn niet langer een kleine groep, zij zijn de werknemers van vandaag en morgen, en mogelijks de belangrijkste, grootste groep klanten.” – Carole Lamarque, Duval Union Innovative Marketing
 
Zowel Smartyard als Duval Union Innovative Marketing zet zich elke dag in om de digitale spier bij haar klanten te ontwikkelen. Smartyard zorgt voor ervoor dat het gebruiksgemak dat we kennen uit het privéleven vanaf vandaag ook op de werkvloer te ervaren valt. Urenlang bellen en e-mailen is voorbij. Op slechts één minuutje stuur je een aanvraag uit en na enkele minuten heb je verschillende offertes liggen. Jij kiest met welke partij je een samenwerking aangaat. Duval Union Innovative Marketing, op zijn beurt, wil de digitale aanwezigheid van de bedrijven verbeteren.

Maar ‘digital’ is een mindset die in de bouwsector nog te vaak ontbreekt. De grootste doelgroep van alle bedrijven vandaag zijn de millennials. Is elk bedrijf klaar om deze doelgroep aan te spreken als werknemer of als eindklant? Zijn ze daar aanwezig waar die eindklant verwacht dat ze aanwezig zijn? Alleen inlevingsvermogen in het hoofd van de toekomstige werknemer of klant zal ervoor zorgen dat een bedrijf groeit en onderscheidend vermogen ontwikkelt. Wie de uitdaging aangaat, wordt één van de pioniers in de bouwsector.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Huurland breidt vloot uit met 2 Mini Screeners

Huurland breidt vloot uit met 2 Mini Screeners

Huurland was in 2016 één van de eerste verhuurbedrijven die de Mini Screener van FleXiever in het verhuurgamma opnam. Een schudzeefmachine van dit formaat was toen nog redelijk onbekend. Traag maar gestaag vond deze machine zijn[…]

25/09/2020 | MaterieelVerhuur
Miller Formless ESA levert eerste machine aan Stadsbader

Miller Formless ESA levert eerste machine aan Stadsbader

Volvo heeft nieuwe compacte graafmachine

Volvo heeft nieuwe compacte graafmachine

Matermaco Group investeert in track & trace oplossingen

Matermaco Group investeert in track & trace oplossingen

Meer artikels