Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Herentalsebaan wordt aangename winkelstraat

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
 Herentalsebaan wordt aangename winkelstraat

Een simulatiebeeld van de nieuwe Herentalsebaan: een aangename en verkeersveilige straat. (foto stad Antwerpen)

De Herentalsebaan in Deurne, tussen het Mesputteke en de Florent Pauwelslei, wordt volledig vernieuwd van gevel tot gevel. Na een doorgedreven participatietraject bij bewoners, handelaars en stakeholders zoals het AZ Monica, keurde het Antwerpse stadsbestuur het definitieve ontwerp goed.

De kasseien maken plaats voor een nieuw wegdek met meer comfort voor fietsers, er komt meer ruimte voor voetgangers en de tramsporen worden vernieuwd. Daarnaast zal de nieuwe Herentalsebaan er groener en gezelliger uitzien. Er komen ook extra fietsenstallingen aan beide zijden van de straat. Als alles vlot verloopt, starten de werken begin 2018.

De oude Herentalsebaan in Deurne is een winkelstraat, maar is daar op dit moment niet voldoende naar ingericht. De stad plant nu een reeks ingrepen om het comfort voor alle weggebruikers te verbeteren en van de Herentalsebaan een aangename verblijfsstraat te maken.

De straat wordt met zo min mogelijk hoogteverschillen aangelegd, zodat voetgangers makkelijk kunnen oversteken. De voetpaden worden bovendien 20 tot 40 cm breder en de voetgangersverbindingen met de Arenawijk en de Boterlaarbaan worden verbeterd.

De vernieuwde Herentalsebaan wordt aangelegd in uitgewassen beton, wat het gebruikscomfort voor fietsers aanzienlijk verhoogt tegenover de kasseien die er vandaag liggen. De fietsstrook tussen het tramspoor en de goot krijgt een breedte van 1,3 m. Dat is comfortabel genoeg om te fietsen, maar maakt het tegelijk fysiek onmogelijk dat trams fietsers voorbijsteken.

Tot slot voorziet de stad, verspreid over de hele straat, heel wat extra fietsbeugels (goed voor meer dan 100 fietsparkeerplaatsen in totaal). Zo kunnen fietsers op maximum 25 m van een winkel parkeren.

Trams

Dankzij schuine hellingen worden de tramperrons langer, veiliger en beter toegankelijk. De oude tramsporen worden ook vernieuwd. De halte Stevenslei verdwijnt omdat halte Florent Pauwels toch vlakbij is en ook de halte Mestputteke zal niet meer gebruikt worden. De halte Muggenberg zal dienen als overstaphalte voor tram en bus. De maximale wandelafstand tot een tramhalte blijft in deze nieuwe situatie beperkt tot 300 m.

Het aantal parkeerplaatsen blijft na de heraanleg behouden, maar parkeren gebeurt voortaan in duidelijk afgebakende parkeerplaatsen aan de zuidzijde.

Op de vernieuwde Herentalsebaan worden ongeveer 60 nieuwe bomen geplant, dat stemt overeen met één boom om de 25 m. Bovendien worden de koppen van de parkings Elite en Keteleer ingericht als aangename groene verblijfsruimtes. Ook op die plaatsen plant de stad nieuwe bomen.
 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Werken aan site Verbeemen in Mechelen starten begin 2022

Werken aan site Verbeemen in Mechelen starten begin 2022

De site Verbeemen in Mechelen staat aan de vooravond van belangrijke veranderingen. Het gebied zal transformeren van een leegstaande industriële site, naar een kwalitatieve woonomgeving met buurtpark. De omgevingsvergunning voor de bouw van[…]

22/10/2021 | Mechelen
152 miljoen € voor Brussels politiegebouw

152 miljoen € voor Brussels politiegebouw

Marie Thumas-site aan Leuvense Vaart krijgt nieuwe bestemming

Marie Thumas-site aan Leuvense Vaart krijgt nieuwe bestemming

Evolutie bouwvergunningen eerste zes maanden van 2021

Evolutie bouwvergunningen eerste zes maanden van 2021

Meer artikels