Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

'Groupon' en 'DealQlub' voor bouwmaterialen

'Groupon' en 'DealQlub' voor bouwmaterialen

Grafton PLC, de groep achter de bouwmaterialenhandels van YouBuild en Mpro, lanceert op 14 september YouBuildDeals en MproDeals. Zoals o.m. Groupon, Actievandedag.be, Travelbird en DealQlub wereldwijd koopjes zoeken en aanbieden aan consumenten zullen die twee Belgische sites tijdelijke promoties inzake bouwmaterialen aan Belgische aannemers en installateurs aanbieden.

'Het concept is uniek voor België en de buurlanden', zegt Frederik Ardies, marketingdirecteur van de groep. 'Het verschil met andere dergelijke sites is dat je enkel kan intekenen op deze promoties als je een btw-nummer hebt en je je onderneming registreert op de site.' Voor het overige werkt YouBuildDeals als gelijkaardige sites, maar dan specifiek met bouwmaterialen.

Afhalen

'Klanten krijgen één keer per maand één week om in te tekenen op een vijftiental voorstellen. Dat kunnen producten zijn uit het bestaande gamma van de bouwmaterialenhandels van YouBuild en Mpro, maar ook van producenten of verdelers waar wij nog nooit eerder mee werkten. Dat kunnen zowel A-merken zijn als producten van onze huismerken', stelt Ardies. Naargelang het product en de bestelde hoeveelheden worden de goederen geleverd via de koeriers van GLS of worden ze door de klanten afgehaald in één van de zestien YouBuild- of Mpro-vestigingen.

Producten

'De kosten worden gedrukt door de relatief grote hoeveelheden die op korte tijd verkocht worden. Vaak zullen de aangeboden producten klassieke bouwmaterialen zijn, als siliconen of zakken cement, maar ook sanitair, steigers, interieurproducten, gereedschappen of werkkledij behoren tot de mogelijkheden. Zelfs klein materieel moet lukken als het bv. gaat over een minigraver of stroomgroep. Of als iemand 20 werfketen produceert voor een klant die op het laatste moment afhaakt, kunnen die via ons verkocht worden. Het is ook een ideale formule voor buitenlandse producenten om te testen of een product zal aanslaan op de Belgische professionele bouwmarkt', zegt Ardies.

'We weten dat dit systeem werkt. Je kan het vergelijken met een direct mailing of een telefoonactie, maar dan minder omslachtig en met een veel groter bereik. Maar we beginnen bescheiden zodat we ons niet vergalopperen. Afhankelijk van de mate van het succes kan de formule aangepast worden. We kunnen de frequentie of het aantal voorstellen opdrijven. Misschien kunnen we nog scherpere prijzen geven als alle klanten samen voor één product een bepaalde bestelde hoeveelheid overschrijden. Of we kunnen de formule exporteren naar andere landen. De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos', beseft de marketingdirecteur van YouBuild en Mpro.

Concurrentie

Vormen de webdeals van de twee sites dan geen concurrentie voor de 'klassieke' verkoop in de vestigingen van YouBuild en Mpro' 'We starten in de eerste plaats met producten die aannemers vaak kopen in kleine aantallen. We bieden hen aan om die één keer in een grotere hoeveelheid te kopen. Voorts bereiken we nieuwe klanten die misschien voor het eerst een online besteld product in één van onze vestigingen komen afhalen en zo sneller de weg zullen vinden voor hun andere aankopen. Het is ook een manier om snel een goed deel van onze producten in het ganse land te kunnen aanbieden. In Vlaanderen hebben we bv. vooral verkooppunten in West-Vlaanderen, maar dankzij internet en GLS bereiken we met één muisklik ook Antwerpen en Limburg', duidt Frederik Ardies.

Ruggesteun

De kans dat iemand snel-snel zijn idee kopieert, acht Ardies klein. 'Er zullen op termijn zeker concurrenten dezelfde stap wagen, maar wij hebben alvast het voordeel dat we dit kunnen starten met de ruggensteun van een internationale groep van bouwmaterialenhandels. Wij kennen nagenoeg elk product van elke leverancier en we hebben een ploeg die dankzij jarenlange ervaring heel goed kan inschatten wat een bepaalde prijspromotie kan betekenen voor een product op de Belgische markt. Als handelaar zijn wij overigens niet gebonden aan één of andere groep van producenten van bouwmaterialen. Wij kunnen vrij de merken kiezen die we willen promoten, wat met de concentratiebeweging in de bouwmaterialenhandel van de jongste jaren niet evident is', besluit Frederik Ardies.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Hasselt biedt 3.000 gezinnen complete renovatiehulp op maat

Hasselt biedt 3.000 gezinnen complete renovatiehulp op maat

De stad Hasselt gaat meer dan 3.000 gezinnen persoonlijk begeleiden in het verduurzamen van hun woning. De campagne startmetrenoveren.be omvat een complete aanpak op maat, van analyse tot werken, op een schaalgrootte die nog niet eerder werd[…]

Consortium gekozen voor bouw nieuw VRT-hoofdkwartier

Consortium gekozen voor bouw nieuw VRT-hoofdkwartier

Aquafin bouwt duurzame campus in Aarstelaar

Aquafin bouwt duurzame campus in Aarstelaar

West-Vlaanderen plant aanleg vijf fietspaden

West-Vlaanderen plant aanleg vijf fietspaden