Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Grootste waterbouwproject Frankrijk in laatste rechte lijn

Grootste waterbouwproject Frankrijk in laatste rechte lijn

De advies- en ingenieursbureaus setec en Royal HaskoningDHV zijn door de Franse waterwegenautoriteit Voies Navigables de France (VNF) geselecteerd voor het projectmanagement en ontwerp voor een 107 km lang nieuw kanaal dat Frankrijk een betere aansluiting moet geven op het Belgische en Nederlandse waterwegennet.

Het gaat om het Canal Seine-Nord Europe dat de Seine boven Parijs zal verbinden met de Schelde. Naar het nieuwe kanaal is lang uitgekeken door de internationale watertransportsector en de Europese Unie. Het is geschikt voor dubbele duwbakken met een lengte tot 200 m en een capaciteit tot 4.400 ton (klasse 5 schepen).

Het kanaal verhelpt een belangrijk knelpunt van het Europese binnenvaartnetwerk en biedt nieuwe mogelijkheden voor vervoer over water en toerisme. Dankzij het kanaal kan vracht straks op een duurzame manier het centrum van grote stedelijke gebieden bereiken in Noord-Europa. Vracht hoeft niet meer over de weg en files nemen af. Het kanaal versterkt bovendien de concurrentiepositie van de industrie door de toegang tot zes zeehavens, zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en lagere kosten voor de binnenvaart.

Het kanaal wordt 107 km lang, 54 m breed, 4,5 m diep en krijgt zes sluizen en drie aquaducten. Voor het kanaal zal 55 miljoen m³ grond worden verzet.

Technische hoogstandjes

Het project wordt uitgevoerd in een geïntegreerd team van setec en Royal HaskoningDHV. Hierbij hebben de Nederlanders een belangrijke inbreng in de zes nieuwe sluizen die nodig zijn om het hoogteverschil van 85 m te overbruggen, de aquaducten en het kanaal zelf. De sluizen hebben allemaal een groot verval. De grootste sluis heeft een verval van 26 m en behoort daarmee tot de grootste sluizen van Europa. Het nieuwe kanaal zal een aantal rivieren kruisen, waaronder de Somme die via een 1,3 km lang aquaduct over het nieuwe kanaal heen zal gaan.

De Oostenrijkse operator Via Donau voorziet als onderaannemer het samenwerkingsverband van ondersteunend gespecialiseerd advies over het onderhoud en het beheer van de rivierinfrastructuur.

Corridors

Het kanaalproject werd begin 2014 door de Europese Unie aangemerkt als één van de vijf grote projecten voor de trans-Europese multimodale corridors, die samen een ongekend ambitieus infrastructuurplan vormen. Het kanaal is onderdeel van een investering van meer dan 20 miljard ' in de periode 2014-2020, terwijl tussen 2007 en 2013 acht miljard ' is geïnvesteerd.

'Setec werkt al meer dan 10 jaar samen met VNF en daar zijn we trots op. We ondersteunden de verschillende ontwikkelingsfases van dit belangrijke project, waarnaar door de stakeholders al zo lang wordt uitgekeken. We weten als geen ander wat er nodig is voor het project. Op basis daarvan hebben we een deskundig team samengesteld voor dit 12 jaar durende programmabeheer. De joint venture tussen setec en Royal Haskoning­DHV vormt het hart van dit fantastische team', glundert executive vice president Pierre Lescaut van setec.

'Royal HaskoningDHV is verheugd te zijn gekozen voor dit project, dat zorgt voor een zeer welkome logistieke verbinding tussen Noordwest- en Centraal-Europa. Tevens wordt hiermee het Europese binnenvaartnetwerk ontlast. Deze joint venture wil een duurzame oplossing leveren voor een modern transportvraagstuk. Royal HaskoningDHV brengt zijn toonaangevende expertise in op het gebied van sluizen, aquaducten en kanalen, terwijl setec uitblinkt in projectmanagement', geeft directeur Maritime & Waterways Simon Harries van Royal HaskoningDHV nog mee.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Quarantaine-maatregel kan bouwwerven vertragen

Quarantaine-maatregel kan bouwwerven vertragen

Het coronavirus slaat momenteel weer wild om zich heen en de overheid heeft door capaciteitsproblemen de teststrategie bijgestuurd. Wie een risicocontact heeft gehad of terugkomt uit een rode zone, maar geen ziektesymptomen vertoont, wordt niet[…]

Belgische klanten kunnen elektrische Volvo-machines reserveren

Belgische klanten kunnen elektrische Volvo-machines reserveren

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Stijgende woningprijzen maken nieuwbouw interessanter

Stijgende woningprijzen maken nieuwbouw interessanter