Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Grootste afgraving in jaren gestart op het Eilandje

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Grootste afgraving in jaren gestart op het Eilandje

Op de Montevideo-site op het Eilandje in Antwerpen is de grootste afgraving in jaren begonnen. Grote rupskranen en grondverzetmachines zullen de komende maanden ongeveer 65.000 m³ overbodige grond afgraven en via de Schelde afvoeren. Als alles goed verloopt, is de uitgraving klaar tegen de kerstvakantie. In totaal zullen alle werken aan het project ongeveer 36 maanden duren. 

Om dit gigantische karwei uit te voeren worden 44 vrachtschepen ingezet. Die vervangen 4.500 vrachtwagens en 9.000 ritten op de weg. Het Kempens Bouwbedrijf DCA werkt hiervoor samen met Aannemingsbedrijf Aertssen dat gespecialiseerd is in grondverzet. Na de grondwerken transformeert DCA Woonprojecten de verloederde pakhuizen op de site tot hippe kantoren en luxe-appartementen.
 
“We beseften al snel dat het veel duurzamer is om dat soort transport via het water te laten verlopen,en tegelijk werken we hierdoor mee aan de mobiliteitsproblematiek. In samenwerking met onze partners beschikken we over vrachtschepen van 110 m lang die 3.000 ton grond in één keer kunnen vervoeren. Bovendien is de site aan het water ideaal gelegen om de klus op deze manier aan te pakken”, zegt Luc Neefs, bestuurder van projectontwikkelaar DCA.
 
 
“We zijn als specialist in grondverzet enorm bezig om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen, met zo weinig mogelijk impact voor de burger. Vorig jaar hielden we in Vlaanderen en Brussel 40.000 vrachtwagenritten van de weg door het grondverzet over de waterwegen te laten gebeuren. Daarvoor konden we rekenen op onze partner Shipit die gespecialiseerd is in multimodaal transport en binnenvaartactiviteiten”, vertelt Veerle Staels, Communication Officer van de Aertssen Group.
 
 
 
Antwerpen is al jaren één van de drukste steden in ons land wat betreft mobiliteit. Het initiatief kan dan ook op de steun van de stad Antwerpen rekenen. “Als stad zetten we volop in op de uitbouw van vervoer over water, zowel voor personenvervoer als voor vracht. Voor ons past de aanpak van de Montevideo-site in het kader van de noodzakelijke modal shift voor Antwerpen. Hiermee halen we vrachtwagens van de weg die in vele gevallen de grootste oorzaak zijn van de files in en rond Antwerpen”, verklaart schepen van Mobiliteit Koen Kennis.
 
 
Als het grondverzet achter de rug is, komen op de Montevideo-site zestien luxe-appartementen op 5 m hoogte die bijna letterlijk zweven boven het Limaplein op ‘t Eilandje. De eerste verdieping van het nieuwe gebouw en alle drie verdiepingen erboven zullen namelijk 11 m uitsteken met een overkraging  over de volledige breedte van de appartementen. 
 
De naam Montevideo verwijst naar de opslagplaats van goederen uit Uruguay. Het project is één van de meest recente ontwikkelingen aan de westkant van ‘t Eilandje. In totaal komen op de site van de honderd jaar oude pakhuizen twaalf luxe appartementen, vier penthouses met privé-zwembaden, twee horecazaken, een supermarkt, een ondergrondse parking en 12.000 m² aan kantoren en commerciële ruimtes. 
 
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

De weg naar klimaatadaptief en circulair bouwen

De weg naar klimaatadaptief en circulair bouwen

Niemand wil de boot van klimaatadaptief en circulair bouwen missen. Er waren meer dan 200 aandachtige bouwprofessionals voor de Expertday 'Klimaatadaptief en circulair bouwen' van Pixii in Sint-Niklaas. Acht experts in klimaatadaptatie[…]

05/12/2019 | BouwenDuurzaamheid
Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Zwembad van Jonfosse: technieken die een palm verdienen

Zwembad van Jonfosse: technieken die een palm verdienen

Leuven investeert deze legislatuur 446 miljoen €

Leuven investeert deze legislatuur 446 miljoen €

Meer artikels