Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Gerecycleerd betonpuin in wegenbeton veroorzaakt geen kwaliteitsverlies

Gerecycleerd betonpuin in wegenbeton veroorzaakt geen kwaliteitsverlies

Beton voor de Vlaamse wegenbouw kan in de toekomst nog een pak milieuvriendelijker door meer gebruik te maken van gerecycleerd betonpuin. Zo luidt de hoofdconclusie van een driejarig onderzoek door de bouwopleiding van Hogeschool PXL i.s.m. de Confederatie Bouw Limburg en VlaWeBo (Vlaamse Wegenbouwers) Limburg.

Vanaf midden 2011 werd in de Vlaamse wegenbouw een nieuwe versie van het standaardbestek 250 van kracht, waardoor tot 20% van de grove steenfractie in beton voor wegenwerken uit gerecycleerd bouw- en sloopafval mag bestaan. Desondanks leidde die nieuwe richtlijn de voorbije jaren niet meteen tot drastische veranderingen in de wegenbouwsector.

'De regel was er wel al, maar veel bedrijven bleven een beetje wantrouwig aan de zijlijn kijken omdat de technologie nog niet op punt stond en vooral omdat tot nog toe weinig of geen testen op hoogwaardig bouwpuin uitgevoerd waren. Zolang ze niet zeker waren dat het werkt, begonnen ze er immers blijkbaar niet aan. Daarin hebben we nu met een PXL-onderzoeksproject i.s.m. de Confederatie Bouw Limburg en verschillende Limburgse wegenbouwbedrijven eindelijk verandering gebracht', verklaart Henri De Krem. De bouwcoach en onderzoeker aan Hogeschool PXL lichtte dit betonpuingranulaatonderzoek toe tijdens de VlaWeBo-vergadering op vrijdag 18 maart bij de Confederatie Bouw Limburg in Hasselt.

Geen nadelige invloed

'Via de recyclagebedrijven en VlaWeBo kregen we negen grote stalen van diverse soorten betonpuin. Die hebben we aan meer dan 600 laboproeven onderworpen en de resultaten zijn zeer bemoedigend. Wanneer je 20% van de grove steenfractie vervangt door hoogwaardig gerecycleerd betonpuin brengt geen enkele van de onderzochte stalen immers een nadelige invloed teweeg op de kwaliteit en eigenschappen van het wegenbeton; het is even vorstbestendig en even duurzaam. In heel wat gevallen kon dat percentage gerecycleerd betonpuin bovendien probleemloos opgetrokken worden', meldt Henri De Krem.

Minstens even belangrijk is volgens hem het tijdsaspect. 'Om na te gaan of betonpuin hoogwaardig is of niet hebben we een relatief eenvoudige test kunnen selecteren met de verbrijzelingscoëfficiënt Los Angeles, die beschouwd kan worden als een uitstekende indicator. Die test kan in een tweetal uren worden uitgevoerd, wat razendsnel is als je weet dat bv. een vorst/dooiproef tot drie maanden in beslag neemt. Deze bruikbare methode is direct toepasbaar. En omdat tijd geld is, kan dit in de toekomst de doorslag geven wanneer wegenbouwbedrijven ermee aan de slag willen gaan', meent hij.

Zelfs de volledige vervanging door gerecycleerd betonpuin is volgens Henri De Krem geen utopie, want bij sommige hoogwaardige 'batches' (stalen) leverde 100% vervanging veelbelovende resultaten op. 'Alleen moeten daarvoor nog veel meer stalen onderzocht worden, wat we in de toekomst ook van plan zijn. We hebben met de hulp van de wegenbouwsector de goedkeuring gekregen voor een nieuw TETRA-onderzoeksproject van twee jaar, waarbij we verdergaan op de ingeslagen weg', blikt de onderzoeker vooruit.

Groenere toekomst

Chris Slaets, directeur van de Confederatie Bouw Limburg, is enthousiast over het betonpuingranulaatonderzoek in Hogeschool PXL. 'Betonpuinrecyclage is de technologie van de toekomst; een groenere toekomst waartoe de wegenbouwsector zich volgens mij ook moet verbinden, want de massale ontgrinding kan niet eindeloos blijven doorgaan. Door gebruik te maken van bouw- en sloopafval breng je puin (na bewerking) opnieuw in de bouwketen en verspil je minder materiaal. Op die manier bouwt dit onderzoek ook mee aan de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen', oppert hij.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen