Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

GeoSea neemt zelfvarend hefvaartuig Apollo in dienst

Gerelateerde onderwerpen :

,
GeoSea neemt zelfvarend hefvaartuig Apollo in dienst

De Belgische onderneming GeoSea heeft zopas het zelfvarende hefvaartuig Apollo in de vaart gebracht. Het schip vaart naar Vlissingen in Nederland, waar het gemobiliseerd zal worden om aan zijn eerste opdrachten te beginnen. Eén van de eerste opdrachten wordt een ontmantelingsproject in de Noordzee.

De Apollo versterkt de vloot van zelfvarende hefvaartuigen van de DP-klasse waarvan ook de Innovation, de Neptune, de Thor, de Sea Installer en de Sea Challenger deel uitmaken. Een bijzonder kenmerk van de Apollo zijn de uitzonderlijk lange vakwerkpoten van 106,8 m, waardoor het schip in diepten tot 70 m kan werken. De Apollo beschikt ook over een ‘leg-encircling’-kraan van 800 ton. Het dek heeft een vrije oppervlakte van 2.000 m² en een laadvermogen van 15 t/m².

Platformen ontmantelen

Dit veelzijdige vaartuig zal worden gebruikt in de offshore windindustrie, maar zal vooral door EverSea, een andere dochteronderneming van de DEME Group, worden ingezet voor de installatie en ontmanteling van platformen voor de olie- en gasindustrie.

Het investeringsprogramma van DEME loopt intussen door. Momenteel zijn nog twee baggerschepen, de Bonny River en de Spartacus, en het installatieschip Orion in aanbouw. 

Nederland

De Apollo wordt door GeoSea ingezet in de Noordzee. Petrogas E&P Netherlands BV kende EverSea het contract toe voor de ontmanteling van een onbemand gaswinningsplatform in de Nederlandse sector van de Noordzee.  EverSea staat in voor de engineering, voorbereiding, afbraak en verwijdering van de topside van 500 ton en de vier steunpoten. De topside wordt verwijderd en door de Apollo naar de kust gebracht. De engineeringwerken zijn al aan de gang en de verwijdering is gepland voor het einde van het jaar.

De onbemande gaswinningsinstallatie met drie boorputten werd in 1995 geïnstalleerd in de Nederlandse sector van de Noordzee. Het bestaat uit een betonnen basis die een dek ondersteunt met vier buisvormige stalen poten in water dat 24 m diep is. De productie op het platform werd in 2017 stopgezet en de putten werden ontmanteld.

2025

Dit contract is een belangrijke mijlpaal voor EverSea in de groeiende markt van ontmantelingen in de Noordzee. Alleen al in de Nederlandse sector moeten 77 van de 150 resterende platformen tegen 2025 worden verwijderd.

 

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Renovatie Belliard- en Wettunnel in Brussel op komst

Renovatie Belliard- en Wettunnel in Brussel op komst

Het consortium van Sweco en BG Ingénieurs Conseils is door Brussel Mobiliteit aangesteld voor het ontwerp en de opvolging van de grootschalige renovatie van de Belliard- en Wettunnel. Deze belangrijke verkeersaders in het hart van de[…]

Jongeren willen veel dichter bij hun werk wonen

Jongeren willen veel dichter bij hun werk wonen

Arcadis werkt mee aan verdere ontwikkeling Antwerpse haven

Arcadis werkt mee aan verdere ontwikkeling Antwerpse haven

GEN-infrastructuurwerken hervat op spoorlijn Brussel-Nijvel

GEN-infrastructuurwerken hervat op spoorlijn Brussel-Nijvel

Meer artikels