Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Geluidsmuren voor autosnelweg geleverd via het water

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Geluidsmuren voor autosnelweg geleverd via het water

Voor het transport van 263 geluidswerende wanden van Hasselt naar de E40 in Merelbeke kiest Omnibeton nv in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv voor de binnenvaart.

“Vervoer per schip biedt vier voordelen die we via de weg niet hebben, zelfs niet voor leveringen die letterlijk op de autosnelweg moeten gebeuren. Alleen op die manier boeken we winst en vooruitgang inzake planning, flexibiliteit, duurzaamheid en de kostprijs voor dergelijke grote materialen”, zegt productiedirecteur Wouter De Preter van Omnibeton.

De nieuwe geluidswerende wanden zullen de oude vervangen en zijn mobiel zodat het in de toekomst mogelijk is om het aantal rijstroken te vermeerderen. De afronding van dit gehele project is voorzien voor eind oktober. De logistieke operatie omvatte drie transporten met een binnenschip, waarbij telkens ongeveer 88 geluidswerende wanden van 4 m hoogte werden geladen. De weg van de kaaimuur van Omnibeton in Hasselt tot aan de losplaats in Zwijnaarde verliep via het Albertkanaal en de Schelde. Voor de laatste 6 km van de losplaats naar de bouwwerf werd een dieplader ingezet.

“Zo’n speciale vrachtwagen kan maar drie wanden vervoeren, waardoor voor dit transport al gauw 90 ritten via de weg nodig zouden zijn. Een binnenschip kan 100 dergelijke wanden vervoeren in één keer. Een duurzamer transport, minder vrachtwagenkilometers en een goedkoper logistiek concept maken dit tot een operatie die navolging verdient. Ik hoop dat andere bouwprojecten hier een voorbeeld aan nemen. Onze binnenschippers hebben voor elke soort vracht wel een geschikt schip”, aldus gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv Chris Danckaerts.

“Dit is een mooi voorbeeld van multimodaal transport, wat nodig is in Vlaanderen waar de autowegen steeds meer dichtslibben. Omnibeton zet dan ook in op multimodaliteit: we bekijken telkens de meest efficiënte manier van vervoeren. De binnenvaart gebruiken we zeer vaak voor deze ondeelbare grote materialen. De kleinere producten worden via de weg vervoerd. Deze twee opties vullen elkaar mooi aan”, aldus nog Wouter De Preter.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Test met ultrastil wegdek

Test met ultrastil wegdek

In de Noorderlaan in Gent werd over een lengte van 44 m een proefvak aangelegd met een ‘ultrastil’ wegdek. Dit wegdek bestaat uit rubber, steentjes en bindmiddel en vermindert geluidshinder door wegverkeer met 7 tot 12 decibel. Het[…]

“Duidelijke afspraken in Charter Werftransport bieden meerwaarde”

“Duidelijke afspraken in Charter Werftransport bieden meerwaarde”

Onderzoek naar oplopende bouwkosten Romeinse metro

Onderzoek naar oplopende bouwkosten Romeinse metro

Nieuwe metrostellen op lijn C in Rome rijden zonder bestuurder

Nieuwe metrostellen op lijn C in Rome rijden zonder bestuurder

Meer artikels