Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Geen werftransport in Kortrijk bij begin en einde schooldag

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Geen werftransport in Kortrijk bij begin en einde schooldag

In Kortrijk heerst een grote bouwactiviteit: in de binnenstad alleen al zijn meer dan 80 bouwvergunningen verleend voor openbare en private bouwprojecten. Dit heeft een impact op de veiligheid van fietsende scholieren. De stad sluit daarom een herenakkoord met de bouwsector. Hierover zijn onderhandelingen gevoerd met de Confederatie Bouw, Bouwunie en tal van aannemers. Het charter zal na één jaar geëvalueerd worden op zijn doeltreffendheid. Boetes zijn er niet.

Een aantal afspraken over werftransporten werden vastgelegd in een charter. De bouwsector neemt het engagement om zijn werftransporten aan te passen aan de omgeving waarin wordt gewerkt. De stad is uiteraard bereid om uitzonderingen toe te staan op basis van specifieke werfgebonden aspecten.

Het werftransportcharter omvat drie belangrijke doelstellingen. De bouwsector verbindt zich er vooreerst toe om geen werftransport in de schoolomgevingen toe te laten tijdens de begin- en einduren van de scholen. Er zullen geen werftransporten plaatsvinden met tractoren in de bebouwde kommen en de schoolomgevingen van de stad Kortrijk. Hierop kan een uitzondering gevraagd worden bij de Minder Hindercoördinator van de stad Kortrijk. Ten slotte worden inspanningen gedaan om de werfroutes proper te houden.

Het verbod in het charter geldt voor zware vrachtwagens (meer dan vijf ton) die als werftransport ingezet worden. Die vermijden in Kortrijk voortaan 150 m voor en 150 m voorbij de schoolingang. Als er belangrijke fietsassen net voorbij die 150 m liggen, worden ook die best vermeden. Het verbod geldt 's morgens vanaf een uur vóór de scholen met de lessen starten tot aan de start van de lessen en 's avonds tot een half uur na het beëindigen van de lessen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Driekwart Leuvense binnenstad wordt fiets- of voetgangerszone

Driekwart Leuvense binnenstad wordt fiets- of voetgangerszone

Het Leuvense stadsbestuur stelde zopas een behoorlijk drastische ingreep voor: liefst 60% van de Leuvense binnenstad wordt ingericht als fietszone. Samen met de bestaande voetgangerszones (15%) betekent dit dat binnenkort in driekwart van het[…]

Labo Ruimte heeft eindrapport 'Gent, transitie in mobiliteit en ruimte'

Labo Ruimte heeft eindrapport 'Gent, transitie in mobiliteit en ruimte'

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

Ford heeft eigen schermen voor Transit en Tourneo

Ford heeft eigen schermen voor Transit en Tourneo

Meer artikels