Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Geen impact op mobiliteit en files

Comeos, de federatie voor handel en diensten, klaagt aan dat het systeem dat voor de kilometerheffing wordt gebruikt technisch niet op punt staat, dat het duur is en dat de invoering ervan bovendien geen impact heeft op de mobiliteit. Comeos vraagt een slimme kilometerheffing, afhankelijk van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. De heffing zal onvermijdelijk ook een impact hebben op de winkelprijzen, waardoor de consument aan de kassa meer zal moeten betalen.

Volgens Comeos is uit tests gebleken dat het registratiesysteem van de verplaatsingen niet op punt staat: als een vrachtwagen bijvoorbeeld op een parallelweg naast een autosnelweg rijdt, wordt dit geregistreerd als een verplaatsing op de autosnelweg. 'De transporteur zal dan onterecht een kilometerheffing moeten betalen', zegt Dominique Michel, ceo van Comeos.

'Alle schakels in de keten zullen de kilometerheffing gedeeltelijk of volledig doorrekenen aan de volgende schakel. Je krijgt een sneeuwbaleffect, waarbij de laatste schakel (de handel) beïnvloed wordt door de hele keten. Daar komen de kosten van de kilometerheffing voor ons eigen transport, van de depots naar de supermarkten, bovenop', aldus Michel.

'Wij zijn niet tegen de kilometerheffing, maar die moet wel een impact hebben op de mobiliteit. Dat is met de huidige regelgeving niet het geval. Dit is een puur financiële operatie, zonder positief effect op onze mobiliteit. Wij vragen tegen 1 april 2017 een slimme kilometerheffing, die varieert naargelang het tijdstip en de locatie van de verplaatsing. Zo zouden vrachtwagenchauffeurs kunnen genieten van een gunstig tarief als ze buiten de spitsuren rijden, zodat de filedruk afneemt. Met een slimme kilometerheffing zou alleen al de voedingshandel 800 vrachtwagens uit de spits kunnen houden', besluit de ceo van Comeos.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Brussel lanceert projectoproep rond gender en stedenbouw

Brussel lanceert projectoproep rond gender en stedenbouw

De stad Brussel lanceert een open projectoproep gericht op initiatieven die inzetten op gender en stedenbouw. Ze maakt hiervoor 80.000 euro vrij. Volgens het Brusselse stadsbestuur is de publieke ruimte van en voor iedereen, maar wordt deze in[…]

Gent opent fiets- en voetgangersonderdoorgang aan Coupure

Gent opent fiets- en voetgangersonderdoorgang aan Coupure

De Lijn werkt aan drie stelplaatsen voor elektrische bussen

De Lijn werkt aan drie stelplaatsen voor elektrische bussen

Voorlopig nog geen vergunning voor gascentrale Vilvoorde

Voorlopig nog geen vergunning voor gascentrale Vilvoorde