Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

'Gebouwen moeten meegroeien en -krimpen met de woonbehoeftes'

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
'Gebouwen moeten meegroeien en -krimpen met de woonbehoeftes'

(c) Azull

© Liesje Brockley Photography

Bouwkroniek geeft elke week het woord aan een CEO uit de Belgische bouwsector. Deze week mag Marleen De Vijt van internationale makelaar Azull antwoorden op onze vijf vragen.
Van welke nieuwe technologie verwacht u dat ze uw business de komende jaren het meeste zal beïnvloeden? 
Een aantal technologieën zullen de vastgoedsector ontegensprekelijk sterk beïnvloeden de komende jaren. Door 3D-printing zal de bouw bv. versneld kunnen industrialiseren, wat het ook betaalbaar zal houden. Of op administratief vlak kan je de invloed van blockchain niet onderschatten, bv. voor de documenten bij de verkoop van een pand. Maar wat volgens mij de grootste gamechanger zal zijn, is de komst van bepaalde digitale platformen die zich zullen mengen op de vastgoedmarkt zelf. Ik geef een voorbeeld uit Spanje, de markt waar we met Azull actief zijn. In Madrid bestaat er sinds kort een platform dat het businessmodel van WijKopenAutos.be toepast op de huizenmarkt. Een soort “WijKopenHuizen” dus: je laat de waarde van je woning online schatten en zij doen een bod. Als jij je in dat bod kan vinden, komt er meteen iemand ter plaatse om de verkoop af te ronden. Die huizen worden dan professioneel gerenoveerd en terug op de markt gezet aan een hogere prijs. Door dergelijke platformen zouden we op veel grotere schaal kunnen renoveren. Iets waar we in België dus dringend nood aan hebben, vanwege ons verouderde patrimonium. De motivatie van particulieren om het renoveren zelf in handen te nemen, is namelijk niet altijd even groot. Zeker niet bij jongere gezinnen, die meestal net in dat marktsegment terecht komen.
 
Welk bouwberoep moeten jongens en meisjes kiezen op school voor een goedbetaalde en interessante loopbaan in de bouwsector? 
Ik denk vooral dat de meeste opleidingen enorm zullen verbreden op inhoudelijk vlak. Als ik kijk naar mijn eigen stiel, de makelaardij, dan valt me vooral op hoe een makelaar van vandaag zó veel meer moet kunnen dan pakweg 20 jaar geleden. We zijn geëvolueerd - en zullen nog veel meer evolueren - naar experts in al wat met wonen te maken heeft, in plaats van enkel tussenpersoon te zijn in de verkoop. De consument koopt of huurt namelijk niet enkel meer een woning bij een makelaar, maar gaat bij diezelfde vastgoedprofessional op zoek naar advies voor allerlei zaken. Denk aan advies over de kosten van een eventuele renovatie, maar ook aan tips over investeren in vastgoed of aanbevelingen over verzekeringen.
 
Wat heeft de coronacrisis u geleerd over uw bedrijf?
Wij hebben het ‘geluk’ dat Azull over vier landen verspreid zit, waardoor we al heel sterk digitaal te werk gingen. En onze mensen werkten pre-corona ook al voor een groot deel thuis. Op dat vlak hebben we dus niet veel aanpassingen moeten doen, door onze lean & mean structuur konden we snel schakelen. Het enige dat natuurlijk niet meer vanzelfsprekend was, waren de reizen naar Spanje voor de klanten, de trips om de streek en de panden te komen bezoeken. Het was daarbij een kwestie van zo snel mogelijk de knop om te draaien: “oké, de klanten geraken nog moeilijk in Spanje, maar het voor- en natraject kunnen we wel nog perfect begeleiden, vanop afstand”. Ik heb het dan over de klant informeren en begeleiden bij de keuze van het gebied, het bepalen van het budget, het scherpstellen van zijn wensen, marktanalyses maken, de verkoop afronden van klanten die de reis al gemaakt hadden, … Al die zaken zijn we gewoon blijven doen tijdens corona.
 
Wat ziet u als de grootste bedreiging voor uw bedrijf of sector?
In België is het model van de exclusiviteit in de makelaardij een probleem, vooral in het residentiële vastgoed. In de meeste gevallen wordt een woning nog altijd door één makelaar verkocht. In Spanje is dat anders: daar kan één woning gemakkelijk door 3 tot 4 verschillende makelaars aangeboden worden. Daardoor is het in België eigenlijk bijna belangrijker welke panden je kan strikken als makelaar, dan welke je verkoopt. Maar dat geeft een vals gevoel van veiligheid aan de makelaars. Want eens die exclusiviteit wegvalt - wat in het bedrijfsvastgoed al gebeurd is - moet je er voor zorgen dat je als makelaar op andere vlakken een meerwaarde kan bieden. Anders kan je je niet meer onderscheiden van de anderen. En er zijn, spijtig genoeg, nog te veel makelaars bij wie dat niet is doorgedrongen, kantoren die nog te weinig inzetten op die evolutie van makelaar naar allround vastgoedadviseur. In Spanje is dan weer het gebrek aan regelgeving de grootste bedreiging voor de makelaardij. Dat is echt een enorm probleem: iedereen die dat wil, kan daar zomaar makelaar worden. Ook de bakker en de slager om de hoek. En dat laatste mag je letterlijk nemen. Ik heb al slagers gezien die in hun toonbank naast de worsten en de hesp ook een paar woningen verkopen. Eigenlijk is Catalonië de enige regio waar dat op punt staat.
 
Bouwen we nog steeds voor de eeuwigheid of krijgen gebouwen straks een uiterste houdbaarheidsdatum? 
Modulair en circulair bouwen heeft in mijn ogen veel toekomst, omdat we onze gebouwen op die manier ook gaan kunnen aanpassen aan de levensfases van de bewoners. Er zijn grofweg drie grote levensfases, waarbij we in elke fase andere behoeftes hebben. De eerste 25 jaren van ons leven zijn we consument, de volgende 45 jaren producent en de laatste 20 jaren opnieuw consument. Als consument hebben we veel minder ruimte nodig dan als producent - en we vullen die ruimte ook anders in. Daarom moeten onze gebouwen in de toekomst meegroeien en -krimpen met die woonbehoeftes, wat door modulair bouwen mogelijk wordt.
 
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Bouwkroniek laat elke week een CEO of andere leidinggevende uit de brede Belgische bouwsector aan het woord. Deze week mag Anthony Blavier, CEO van Maisons Compère/Woningen Compere, antwoorden op onze vijf standaardvragen.    […]

Patrick Cloet overleden

Patrick Cloet overleden

'Circulair bouwen mag geen modebegrip worden'

'Circulair bouwen mag geen modebegrip worden'

Familie Delmulle viert 100 jaar Danilith

Familie Delmulle viert 100 jaar Danilith

Meer artikels