Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Fuelie ontzorgt materieelverhuurders en -huurders en aannemers met grote machines

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Fuelie ontzorgt materieelverhuurders en -huurders en aannemers met grote machines

(c) Fuelie

Fuelie is een start-up die bouwmachines komt voltanken op de bouwplaats of voor of na het transport van de machine. Op het eerste zicht lijkt dit een klusje dat elke aannemer of machinist zelf en gratis kan doen, maar aan het uitbesteden ervan zitten ook enkele interessante voordelen, weet Jente Hemels van Fuelie.
“Ik heb Fuelie gestart vanwege een opmerking die mijn vader vaak maakte. Hij is zaakvoerder van All Exeptional, een bedrijf dat grote en zware bouwmachines transporteert. Vaak is dat van de verhuurder naar de bouwplaats en terug of van de ene bouwplaats naar de volgende voor een andere huurder. Als de machine maar kort gehuurd werd en het niet nodig is om die grondig te inspecteren of te reinigen, kiest die verhuurder er steeds vaker voor om de machine rechtstreeks naar de volgende huurder te laten vervoeren. Afgaand op de ervaringen van mijn vader en anderen in de sector zijn er dan vaak problemen met de brandstof. De laatste huurder ‘vergeet’ de machine vol te tanken, wat vaak nochtans de afspraak is, en de volgende huurder wil liefst starten met een volgetankte machine. Dan vraagt de verhuurder al eens aan de transporteur om de brandstof aan te vullen, maar dat zorgt dan doorgaans voor lange discussies over hoeveelheden en prijzen. En eigenlijk behoort dat niet tot het takenpakket van de transporteur en vind je niet zomaar een tankstation met rode diesel op elke hoek van de straat. Dat is dan het moment waarop Fuelie langskomt om de tank van die machine vol te gooien.”
 
“Dat is het eerste probleem dat we met Fuelie uit de wereld willen helpen, maar op zich is dat misschien maar een kleine markt. Daarom trek ik het open naar het voltanken van alle grote bouwmachines, waar die ook staan en op elk gewenst moment. We mikken op alle machines met een tank tot en met 600 liter. Het voordeel dat wij bieden is dat de aannemer en machinist volledig ontzorgd worden, zowel praktisch als administratief. We werken aan een app waarmee de machinist met een paar swipes aangeeft wanneer die moet volgetankt worden, en wij brengen dat volledig zelf in orde. Het volstaat dat we tot dicht bij de machine kunnen met een bestelwagen of kleine vrachtwagen en dat we aan de tankdop kunnen. Voor de rest zijn er voorlopig geen beperkingen inzake regio of tijdsmoment. We bedienen gans België en we kunnen ook ‘s nachts of ’s morgens heel vroeg langskomen. De klassieke leveranciers van diesel zijn niet zo flexibel en serviceminded en kunnen met hun grote tankwagens niet tot bij de machines zelf komen.”
“Wij brengen de rode diesel in rekening en een vaste servicekost van 50 €. Als er verschillende machines getankt worden op eenzelfde plaats, rekenen we die servicekost niet volledig door per machine.”
 
“Behalve voor materieelverhuurders hoor ik dat er zeker bij grotere aannemers vraag is naar deze dienst. Vooral jonge aannemers zien meteen de voordelen van het uit handen geven van de verantwoordelijkheid van het hele tankgebeuren. Grote bouwplaatsen hebben vaak zelf een centrale brandstoftank voor de machines en stroomgroepen, maar daar heb je vaak ook een kluwen van hoofd- en onderaannemers, die vaak nog zelf met onderaannemers en zelfstandige machinisten werken. Dan heb je bij wijze van spreken soms ter plaatse een eigen boekhouder nodig om alles netjes bij te houden en discussies over verbruik en hoeveelheden te vermijden. Als je de centrale brandstoftank vervangt door Fuelie heb je ook minder zorgen over diefstal van diesel door werknemers of externen of over brandgevaar op de bouwplaats. En de administratie wordt een heel stuk overzichtelijker.”
 
“Andere aannemers struikelen al eens over onze servicekost. Tot ze eens los uit het hoofd berekenen hoeveel een goede kraanmachinist en de huur van een grote bouwmachine hen kost per uur en hoeveel tijd de machinist nodig heeft om het hele tankgebeuren uit te voeren. En tel daarbij op dat als die machinist zelf tankt tijdens de werkuren, dat dan vaak ook de rest van de ploeg niet verder kan werken. Dan is het goedkoper dat je als aannemer ‘s morgens met volgetankte machines aan de slag kan.”
 
Voorlopig werkt Fuelie nog vanuit de Brusselse rand. Zodra de formule van deze start-up goed aanslaat, wil Jente komen tot verschillende verdeelpunten en samenwerken met lokale partners. Hij denkt ook al verder. “Rode diesel is vandaag nog de standaardbrandstof voor grote bouwmachines, maar als er straks meer bouwmachines op batterijen of misschien zelfs op waterstof draaien, kan het concept van Fuelie daar makkelijk aan aangepast worden. Het uitgangspunt blijft hetzelfde: aannemers, huurders en verhuurders ontzorgen inzake de energie voor het aandrijven van bouwmachines.”
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Rototilt gaat wereldwijde samenwerking aan met Volvo CE

Rototilt gaat wereldwijde samenwerking aan met Volvo CE

Graafmachines van Volvo kunnen voortaan af-fabriek worden geleverd voorbereid op de systemen van Rototilt voor draaikantelstukken. Dit houdt een aantal voordelen in voor zowel de aannemer als de dealer. Het grootste gebruikersvoordeel is dat de[…]

06/03/2021 | Graafmachines
RDS Electronics heeft verbeterd antibotssysteem voor toren- en mobiele kranen

RDS Electronics heeft verbeterd antibotssysteem voor toren- en mobiele kranen

Nieuwe Cat 340 UHD-graafmachine sloopt tot acht verdiepingen

Nieuwe Cat 340 UHD-graafmachine sloopt tot acht verdiepingen

Nieuwe regels voor het keuren van torenkranen vanaf 1 maart

Nieuwe regels voor het keuren van torenkranen vanaf 1 maart

Meer artikels