
Aannemer Franki Construct is op maandag 5 maart in opdracht van de stad Gent gestart met de werken aan de Dampoorttunnel.
Ongeveer 300 m van het station Gent Dampoort bouwt de stad Gent een brede fiets- en voetgangerstunnel door de spoorwegberm. Zwakke weggebruikers krijgen zo een veiliger en sneller alternatief voor de drukke rotonde aan de Dampoort en voor de route langs de Forelstraat.
“Dankzij deze tunnel hoeven fietsers niet meer over de Dampoort. Zo zetten we opnieuw een stap naar een veilige fiets- en wandelstad”, stelt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw.De tunnel onder de sporen is ongeveer 30 m lang, 6 m breed (2 m voetpad en 4 m fietspad) en 2,7 m hoog. Om deze tunnel te bouwen komt er een betonnen koker onder de sporen van 9,2 m breed en 3,85 m hoog. Aan het perron komt een lichtschacht voor meer natuurlijk licht in de tunnel. Langs beide zijden van de sporen komt een trap voor de voetgangers. Fietsers fietsen er op een toegankelijke helling van ongeveer 4%.
Aan de ene tunnelzijde sluit de tunnel aan op het voetpad en het fietspad van de Kasteellaan richting station Gent Dampoort. Aan de andere tunnelzijde takt de tunnel aan op het fietspad naar Malmar/Bijgaardepark en legt de stad Gent een veilige fietsverbinding aan over de parking van het koopcentrum, tot aan de Dendermondsesteenweg.
De NMBS-parking bij het station Gent Dampoort wordt compacter, maar het aantal parkeerplaatsen blijft minstens gelijk. De parking voor de toeristenbussen schuift op, om plaats te maken voor het fietspad naar de nieuwe tunnel.