Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Ford brengt Raptor-versie van de Ranger op de markt

Gerelateerde onderwerpen :

,
Ford brengt Raptor-versie van de Ranger op de markt

© x-default

De Ranger, de pick-up van Ford die eerder dit jaar nog verkozen werd tot de beste pick-up van het jaar, krijgt volgend jaar een Raptor-versie. Het wordt de taaiste en sterkst presterende versie ooit van de naar eigen zeggen best verkochte pick-up in Europa. De Ranger Raptor komt midden 2019 in Europa op de markt. Met een biturboversie van de 2 liter EcoBlue-dieselmotor van Ford, die goed is voor 213 pk en een koppel van 500 Nm, en de nieuwe tientrapsautomaat van Ford richt hij zich op Europese klanten die op zoek zijn naar opwindende buitenervaringen.

“Vergeet alles wat je denkt te weten over pick-ups. Onze nieuwe Ranger Raptor is een ras apart: een volbloed woestijnracer en extreme lifestyle offroader die kan slepen, transporteren en zwoegen als de beste in de lastigste werkomstandigheden”, aldus Leo Roeks, Ford Performance director Europe.

Het unieke superstevige, versterkte chassis van de Ranger Raptor werd gebouwd voor het zware terreinwerk en doet een beroep op sterk, laaggelegeerd staal dat bestand is tegen de belastingen van offroadracen. De uit de racerij afgeleide ophanging van de Raptor werd specifiek ontwikkeld om met de volledige controle en in alle comfort tegen hoge snelheid afschrikwekkend terrein aan te kunnen. De Fox Racing Shox-schokdempers met Position Sensitive Damping leveren niet alleen een hogere dempkracht in extreme omstandigheden voor schitterende terreincapaciteiten; ze leveren ook een lagere dempkracht in meer gematigde omstandigheden voor extra rijcomfort op de verharde weg.

De high performance schokdempers met zuigers van 46,6 mm worden gedragen door aluminium draagarmen, met uitstekende schokdempertorens vooraan en een op maat ontwikkelde nieuwe coilover-achterwielophanging met geïntegreerde Watt-link. Die laat de as op en neer bewegen met zeer weinig zijdelingse bewegingen. Voor de remkracht zorgen remklauwen met twee zuigers vooraan, geventileerde schijven van 332 bij 32 mm vooraan en geventileerde schijven van 332 bij 24 mm achteraan.

De BF Goodrich-terreinbanden in de maat 285/70 R17 werden specifiek ontwikkeld voor de Ranger Raptor. Ze hebben een diameter van 838 mm, zijn 285 mm breed en hebben een robuuste flank om met vertrouwen de meest ontzagwekkende omgevingen aan te kunnen. Voorts zijn ze voorzien van een voor het stevige terreinwerk bedoeld loopvlak dat een ijzeren grip biedt in natte omstandigheden en in modder, zand en sneeuw.

Rijplezier

“Het meest opvallende aan de Ranger Raptor is zonder enige twijfel dat je ongelofelijk ver kunt gaan op het terrein, maar toch als een miljonair kunt rijden op de verharde weg. Alles aan de Ranger Raptor bouwt voort op het al uitstekende niveau van verfijning en functionele capaciteiten van de Ranger en tilt alles naar een nog hoger niveau. Met de rijdynamiek en het rijplezier die hij biedt, is hij een echt uitzonderlijke en bijzondere wagen”, aldus Damien Ross, chief program engineer, Ranger Raptor, Ford Motor Company.

De Ranger Raptor heeft een unieke bodembescherming voor obstakels op het terrein. De standaard beschermplaten onder motor en tussenbak worden aangevuld met een nieuwe bodembeschermplaat van 2,3 mm dik hogesterktestaal.

Het radiatorrooster is geïnspireerd door de F-150 Raptor van Ford, de eerste in serie geproduceerde high performance offroadtruck ter wereld. De voor het betere woestijnwerk geschikte voorbumper is voorzien van nieuwe ledmistlampen met luchtgordijnkanalen, die de luchtstroom rond het koetswerk verbeteren.

Opvallende, brede spatborden van composietmateriaal vooraan beschermen tegen beschadigingen tijdens het offroaden en maken een langere veerweg en grote banden mogelijk. De zijtreden werden specifiek ontwikkeld om te verhinderen dat opspringende steentjes de achterkant van de wagen raken, en zijn voorzien van afvoerpunten voor zand, modder en sneeuw.

De zetels met grote zijkussens werden specifiek ontwikkeld voor een goede ondersteuning tegen hoge snelheid op het terrein, met een kussen met dubbele hardheid voor een ultiem comfort en suède-achtige materialen voor een verder verbeterde grip. De lichtgewicht schakelpeddels van magnesium halen hun inspiratie in de racerij. Men kan er haarscherp mee schakelen en zitten vlot bereikbaar in de buurt van de met geperforeerd leder beklede handgrepen van het stuurwiel. Het stuur is bovendien voorzien van een rechtuitstandmarkering zodat bestuurders op het terrein altijd kunnen zien hoe de wielen staan.

Alle ondergronden

Het Terrain Management System van de Ranger Raptor biedt bestuurders de keuze uit zes programma's met specifieke afstellingen voor uiteenlopende omstandigheden op het terrein en de verharde weg:

* Normal: legt de nadruk op comfort, een laag brandstofverbruik en souplesse;

* Sport: maakt de wagen alerter, voor een enthousiaste rijstijl op de verharde weg;

* Grass/Gravel/Snow: voor een veilig en zelfverzekerd offroad rijgedrag op gladde en slechte ondergrond;

* Mud/Sand: voor een optimale tractie en voorwaartse beweging op diepe vervormbare ondergronden zoals los zand en modder;

* Rock: specifiek voor rotsachtig terrein tegen lage snelheid waar een vlotte handelbaarheid heel belangrijk is;

* Baja: voor sterke offroadprestaties tegen hoge snelheid, zoals in de beroemde Baja Desert Rally.

De twee turbo’s werken bij lagere motortoerentallen in serie om het koppel en de alertheid van de motor te verbeteren. Bij hogere toerentallen levert de grotere lagedrukturbo zijn piekvermogen. De Ford-tientrapsautomaat is dezelfde als in de F-150 Raptor en werd ontwikkeld met hogesterktestaal, aluminiumlegeringen en composietmaterialen om levensduur en gewicht te optimaliseren. De ruimere spreiding verbetert de acceleraties, de alertheid en de brandstofefficiëntie. Adaptieve schakelalgoritmes helpen er mee voor zorgen dat op het juiste ogenblik de juiste versnelling ingeschakeld wordt.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Vanwege de sterk toegenomen vraag naar gebouwen in prefabbeton heeft Valcke Prefab Beton uit Vlamertinge besloten tot aanschaf van liefst vijf Kobelco CKE900G-2 kranen, goed voor een miljoenenorder. Valcke werkt al bijna 50 jaar met Kobelco en[…]

11/12/2018 | Materieel
Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Video

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Meer artikels