Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Fietsveilige herinrichting voor de N472 in Dilsen-Stokkem

Fietsveilige herinrichting voor de N472 in Dilsen-Stokkem

(c) AWV

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal volgend jaar de Arnold-Sauwenlaan (N742) in Stokkem herinrichten. Tussen de Rijksweg en de Nieuwe Weerd krijgt de invalsweg naar Stokkem veilige fietspaden en een nieuw wegdek met enkele verhoogde kruispunten over een afstand van 1,7 km. De werken staan gepland vanaf het voorjaar en zullen ongeveer acht maanden duren.
De herinrichting van de Arnold-Sauwenlaan betekent een herwaardering van de invalsweg naar Stokkem. Dankzij de nieuwe fietspaden zal je straks veilig kunnen fietsen, zowel richting de scholen, het natuurgebied Negenoord-Kerkeweerd of het toeristisch fietsroutenetwerk langs de Maasvallei.
 
“De ingreep moet de verkeersveiligheid op de de Arnold-Sauwenlaan sterk verbeteren, in het bijzonder voor fietsers en voetgangers. Vlaanderen voorziet heel wat middelen voor op veilige comfortabele en brede fietspaden. Ook mijn verkeersveiligheidsplan stelt de actieve weggebruiker centraal”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, die zelf in Dilsen-Stokkem woont.
 
De projectzone omvat de gewestweg N742 Arnold-Sauwenlaan, Stadsgraaf en Molenveld, tussen de kruispunten met de Rijksweg (N78) en de Nieuwe Weerd. Die kruispunten zelf vallen buiten de omvang van het project. Het volledige tracé beslaat ongeveer 1,7 km.
 
“Langs beide zijden komen conforme, verkeersveilige fietspaden. Die worden voorzien in asfalt, zijn twee meter breed en liggen verhoogd tegen de rijweg. Langs het fietspad komt een stoep. Om de fietspaden te realiseren binnen het bestaande openbaar domein verdwijnt de langsparkeerstrook. Ter hoogte van de stadsfeestzaal De Nieuwenborgh blijft de parkeerstrook behouden”, zegt minister Peeters.
 
Daarnaast vernieuwt het AWV ook de rijweg over de volledige breedte met een nieuwe toplaag. De aansluitingen met de zijstraten worden over enkele meters mee aangepakt. “Alle kruispunten, uitgezonderd die met de Kerkhofstraat / Kruisstraat en de Kersenweg, worden uitgevoerd als een verkeersplateau, waarbij de rijweg wordt verhoogd. Zo wordt ook het kruispunt ter hoogte van Langs de Graaf en de Brammert een stuk verkeersveiliger”, zegt Lydia Peeters.
 
 Het kruispunt met de Steenkuilstraat krijgt bijzondere aandacht: de aansluiting wordt meer haaks uitgevoerd en de middengeleider verdwijnt. In de loop van volgend jaar zal het AWV ook het asfalt van de rijweg van de N742 vanaf Nieuwe Weerd tot aan het veer vernieuwen.
 
De ontwerpplannen werden recent tijdens een online infosessie aan de bewoners langs de gewestweg voorgesteld. De komende maanden wordt de planning geconcretiseerd. Ook de nutsmaatschappijen zullen in bepaalde zones de nutsleidingen en -kabels vernieuwen. Ook deze werken moeten dus in de planning passen.
 
Het AWV wil de werken in het voorjaar van 2022 van start laten gaan. De aannemer zal gedurende een achttal maanden in fases werken waarbij de rijweg per rijhelft wordt vernieuwd. Het verkeer richting Stokkem zal zo steeds langs de werkzone kunnen rijden, in de richting van de Rijksweg geldt er dan een omleiding.
Situatiekaart: Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Omgevingsvergunning voor rioleringsproject Achterbos in Mol

Omgevingsvergunning voor rioleringsproject Achterbos in Mol

De Vlaamse overheid leverde een omgevingsvergunning af voor de realisatie van een groot rioleringsproject in Achterbos en de uitbouw van een veilige fietsverbinding met het centrum van Mol. Het project omvat verschillende delen, waarbij de komst[…]

350.000 € voor 'koele' straten in Mechelen

350.000 € voor 'koele' straten in Mechelen

Team KCAP ontwerpt masterplan voor Kevlavik Airport Area in IJsland

Team KCAP ontwerpt masterplan voor Kevlavik Airport Area in IJsland

Bouwvergunning voor heraanleg Schumanplein

Bouwvergunning voor heraanleg Schumanplein

Meer artikels