Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Fietssnelwegen van Denderleeuw naar Brussel

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Fietssnelwegen van Denderleeuw naar Brussel

Studieconsortium Mint-Omgeving en Mouton zoekt momenteel het beste traject voor fietssnelwegen die Denderleeuw en Brussel verbinden doorheen Vlaams-Brabant. Het consortium werkt in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant, de gemeente Dilbeek en het Brusselse Gewest en zal ook een ontwerp maken op basis van het voorkeurstraject.

Dankzij deze nieuwe fietssnelwegen fietst men in de toekomst vlot, comfortabel en duurzaam van Denderleeuw naar Brussel. Er wordt gezorgd voor een aansluiting met tussenliggende woonkernen, maar ook met scholen, bedrijvenzones en andere attractiepolen.

De fietssnelwegen sluiten aan op de Brusselse Gewestelijke Fietsroutes, een netwerk van gescheiden fietspaden doorheen het volledige Brusselse Gewest.

“Beide fietssnelwegen verbinden Denderleeuw met Brussel doorheen Vlaams-Brabant. Vandaar dat we als provincie ook de voortrekkersrol opnemen. Samen met de gemeentes Dilbeek, Ternat, Liedekerke en Denderleeuw en met het Brusselse en het Vlaamse Gewest, maar ook de provincie Oost-Vlaanderen onderzoeken en realiseren we beide trajecten. Want fietsers stoppen niet aan een gemeente-, provincie- of gewestgrens”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor Mobiliteit voor de provincie Vlaams-Brabant.

“Zowel de fietssnelweg F2 als de F209 spelen een belangrijke rol in de mobiliteitsknoop rond Brussel.  We lokken pendelaars uit de file door hen te verleiden met vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen. De fietsers krijgen letterlijk voorrang. Wie kiest voor de fiets, geraakt in veel situaties vlotter en veiliger op het werk”, zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit. Ook Pascal Smet, Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken, ziet enkel voordelen.

De gemeente Dilbeek financiert de studie samen met het Brusselse Gewest en de provincie Vlaams-Brabant.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Antwerps Operaplein heraangelegd met Portugese graniet

Antwerps Operaplein heraangelegd met Portugese graniet

Voor de heraanleg van het Antwerpse Operaplein werd voor Portugese granietsteen gekozen. Er komen ook bomen op het plein. Het autoluwe plein heeft een totale oppervlakte van zowat 6.000 m². Het wordt opgebouwd uit zo’n 125.000[…]

900 miljoen € voor heraanleg Gentse ring

900 miljoen € voor heraanleg Gentse ring

Vlaanderen moet meer gestructureerd investeren

Vlaanderen moet meer gestructureerd investeren

Drukste spoortunnel van het land krijgt nieuw ventilatiesysteem

Drukste spoortunnel van het land krijgt nieuw ventilatiesysteem

Meer artikels