Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Federale steun voor spoorlijn Gent-Terneuzen

Federale steun voor spoorlijn Gent-Terneuzen

De Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers stemde op donderdag 11 juni unaniem in om werk te maken van een grensoverschrijdend spoornetwerk voor goederen en personen in de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Eerder deed de Nederlandse Tweede Kamer al hetzelfde. De kosten worden voorlopig geraamd op een kleine 200 miljoen €.
Dit maakt deel uit van het project Rail Ghent Terneuzen met in hoofdzaak drie infraoplossingen die zorgen voor spoorcapaciteit in North Sea Port: de missing link tussen Axel en Zelzate (de verlenging van spoor 204), de uitbreiding van de spoorwegbundel en de noordelijke ontsluiting Zandeken en de Zuid-oostboog bij Brug Sluiskil. Voor deze drie raamt North Sea Ports de kosten op 192 miljoen € (zonder btw, prijspeil 2018, onder voorbehoud van actualisatie).
 
De provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland, North Sea Port, de stad Gent en de gemeente Terneuzen zijn verheugd dat België en Nederland zich unaniem hebben uitgesproken om tot een gemeenschappelijke visie te komen over het grensoverschrijdende spoornetwerk voor goederen en personen in de Kanaalzone tussen Gent en Terneuzen.
 
Deze vijf partners hebben samen in het project Rail Gent Terneuzen onderzocht wat precies nodig is om het spoor in het grensoverschrijdende havengebied tussen Gent en Terneuzen te verbeteren. Onder meer de verlenging van de spoorlijn L204 tussen Gent en Zelzate richting de Axelse Vlakte in Nederland, staat op het programma.
 
In december 2019 keurde de Nederlandse Tweede Kamer unaniem een motie goed om verder onderzoek te verrichten om Rail Gent Terneuzen op te nemen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) in 2020. Het federale parlement in België heeft nu ook unaniem een resolutie goedgekeurd om samen met Nederland werk te maken van een gemeenschappelijke visie voor het grensoverschrijdende spoornetwerk voor goederen en personen in de Kanaalzone tussen Gent en Terneuzen.
 
Maar er is meer. In de federale resolutie wordt ook gevraagd om onmiddellijk te starten met de uitvoering van wat al beslist was voor spoorlijn L204: het afschaffen van overwegen op de spoorlijn en de start van potentieel- en haalbaarheidsstudies voor personenvervoer. Personenvervoer kent een belang voor 700.000 inwoners in de grensoverschrijdende kanaalzone die momenteel beperkt ontsloten is met openbaar vervoer.
 
De steun van beide landen is een belangrijke stap om het spoor in het grensoverschrijdende havengebied verder te ontwikkelen zowel voor goederen- als voor personenvervoer. Beide landen werken zo mee verder aan de ontwikkeling van North Sea Port waar 525 bedrijven actief zijn en waardoor liefst 100 000 mensen een job hebben. North Sea Port is momenteel de nummer drie van de Europese havens inzake toegevoegde waarde (14,5 miljard €).
 
De verlenging van spoorlijn L204 tot in Terneuzen zorgt voor een noodzakelijke verbetering van het goederenvervoer per spoor. De Axelse Vlakte – het grote bedrijventerrein in Nederland en nabij de grens dat in ontwikkeling is – kan dan rechtstreeks op het spoor worden aangesloten. De spoorlijn sluit aan op de Schelde-Seineverbinding. De ontwikkeling van deze noord-zuid verbinding over het water en de uitbouw van het spoorwegnet laten North Sea Port toe nog meer in te zetten op duurzame verbindingen met het achterland.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Mechelen start eerste fase parkeergebouw Keerdoksite

Mechelen start eerste fase parkeergebouw Keerdoksite

De werken aan het parkeergebouw aan de Keerdoksite in Mechelen, vlakbij de N16, zijn zopas gestart. Het nieuwe parkeergebouw zal een belangrijke landmark vormen op één van de belangrijkste invalswegen van de stad. Naast de[…]

Nieuw politiegebouw in Nazareth kost 6,6 miljoen €

Nieuw politiegebouw in Nazareth kost 6,6 miljoen €

Productief jaar voor shm Denderstreek

Productief jaar voor shm Denderstreek

Regie der Gebouwen heeft druk jaar achter de rug

Regie der Gebouwen heeft druk jaar achter de rug

Meer artikels