Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Exoskelet helpt wegenarbeiders met zware lasten

Exoskelet helpt wegenarbeiders met zware lasten

Wegenbouw is nog steeds heel fysiek en belastend voor arbeiders. Om de werkomstandigheden te verbeteren, introduceert Colas Belgium de Exopush op de Belgische markt.

Het gaat om een exoskelet dat speciaal werd ontwikkeld voor de wegenbouw. De Exopush is een draagbaar systeem dat extra kracht geeft en is bedoeld voor arbeiders die manueel asfalt of beton aanbrengen op het wegdek. Deze activiteit, die zeer belastend is, vereist veel kracht en uithouding en kan niet worden gemechaniseerd op wegenwerven in stedelijke omgevingen.

Dit werk is de voorbije 80 jaar nauwelijks geëvolueerd. Om de werkomstandigheden van de arbeiders te verbeteren was het dan ook wachten op technologische innovatie. Die is er nu met de Exopush, ook wel een ‘cobotized hark’ genoemd. Een cobot is een samenwerkende robot, die menselijke handelingen ondersteunt.  De kracht die een arbeider kan uitoefenen wordt met een factor 5 verhoogd en laat arbeiders toe om tot 50 kilo asfalt of beton te duwen en te trekken.

Dat gebeurt dankzij technologie uit de roboticawereld: een handvat detecteert de intentie van de gebruiker en versterkt zijn gebaar, de arm van de hark brengt de kracht over naar het oppervlak. De repetitieve fysieke inspanning wordt veel lichter. Ook de ergonomie verbetert: de houding van de gebruiker is veel natuurlijker en veel minder belastend voor de rug. De Exopush is voorzien van een lithiumbatterij die een autonomie van 6 uur verzekert.

De Exopush is door Colas ontwikkeld in samenwerking met de Franse startup RB3D. Na een uitgebreide testfase wordt het systeem nu internationaal uitgerold. Voor Colas Belgium is het agentschap Sud-Est, actief in de omgeving van Luik, als eerste aan de beurt. Het is niet de enige innovatie waar Colas mee bezig is. Zo wordt ook gewerkt aan een fotovoltaïsch wegdek (Wattway) en intelligente wegen (Flowell). Op deze manier wil Colas bijdragen aan een veilige en ecologische vervoersinfrastructuur.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Europa wil meer groene vrachtwagens op de weg

Europa wil meer groene vrachtwagens op de weg

Het Europese parlement wil de vrachtwagenvloot vergroenen. Voor het eerst komen er ook voor nieuwe vrachtwagens CO2-reductienormen. Tegen 2025 moeten nieuwe vrachtwagens 20% minder CO2 uitstoten. In 2030 en later moet dat minstens 35% minder[…]

21/11/2018 | Europese CommissieEuropa
Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Meer artikels