Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Enorme schilderwerken aan overkapping station Amsterdam

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Enorme schilderwerken aan overkapping station Amsterdam

Foto’s: ProRail

De Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail geeft de monumentale boogkappen van het station Amsterdam Centraal een complete schilderbeurt. In  totaal wordt gedurende 620 werkdagen ongeveer 25.000 liter verf gebruikt om de overkapping een nieuw en fris uiterlijk te bezorgen. Het eerste deel van de werkzaamheden, de kap over de sporen 2 tot 7, is nu klaar en fase 2 volgt meteen erna.

Tien schilders staken de 50.000 vierkante meter tellende kap in 320 werkdagen in een nieuw, fris jasje. Daar gebruikten zij liefst 13.500 liter verf voor. Nu de eerste kap volledig geschilderd is, worden de vogelnetten teruggehangen en beginnen de schilders aan de tweede kap aan de IJ-kant van het station. Die is met 40.000 m² en 345 m lengte bijna net zo groot als de eerste kap en zal goed zijn voor nog eens 11.500 liter verf en 300 werkdagen op ongeveer 23 m hoogte.

Volgens Lars Sigmond van schildersbedrijf Van der Ende is de grootste uitdaging dat de perrons in gebruik blijven tijdens de werkzaamheden. “Reizigers lopen vlak onder ons werkgebied door. Dat werkgebied schermen we af met netten om verfspatten op reizigers te voorkomen.

Sommige werkzaamheden voeren de schilders buiten de spits uit, andere ’s nachts. Dat doen ze vanuit speciale onderhoudswagens, waardoor er weinig steigers op het perron staan. Zo worden de reizigers minimaal gehinderd. Daarnaast houden we continu rekening met de looproutes, de wachtzones en de bereikbaarheid van voorzieningen en passen we onze werkmethode en fasering hieraan aan”, aldus Sigmond.

Monumentale kappen

Bij de opening van Amsterdam Centraal in 1889 had het station één grote kap, de ‘Zuidkap’. Samen vormen 50 spanten een gewelf met een spanwijdte van bijna 45 m, een hoogte van 23 m en een lengte van 306 m. Bij de uitbreiding van het station aan de IJ-zijde kwam er in 1922 een tweede stationskap bij, de ‘Noordkap’. Die is smaller en langer dan de eerste kap.

Naast de perronkappen op Amsterdam Centraal krijgen momenteel ook de kappen op de stations van Eindhoven, Haarlem, Amsterdam Muiderpoort en Amstel een schilderbeurt. ProRail is niet alleen verantwoordelijk voor de infrastructuur van het spoornetwerk, maar ook voor het onderhoud en beheer van meer dan 400 stations in Nederland.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Spoorwerken tussen Brussel en Denderleeuw afgerond

Spoorwerken tussen Brussel en Denderleeuw afgerond

Infrabel is klaar met de vernieuwing van de twee centrale sporen tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek. De spoorlijn Brussel - Denderleeuw was ruim tien jaar één van de grootste bouwwerven van ons land, waarbij ook de aanleg[…]

08/12/2018 | NMBS Infrabel
Internet of Water wapent tegen groeiende waterrisico’s

Internet of Water wapent tegen groeiende waterrisico’s

Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel

Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Meer artikels