Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Elektrische Fuso Canter E-Cell doorstaat praktijktest met glans

Elektrische Fuso Canter E-Cell doorstaat praktijktest met glans

De elektrische bestelwagen Fuso Canter E-Cell is bij een praktijktest in Portugal 64% goedkoper gebleken (op de total cost of ownership). Tijdens de klantentest werd geen gram CO2 uitgestoten. De elektrisch aangedreven Canter is op de goede weg om te voldoen aan de vraag naar elektrisch aangedreven vrachtwagens in het stadsverkeer.

Fuso heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe batterij-elektrische Canter E-Cell in het Hybrid Competence Center van Daimler Trucks gebruik gemaakt van zijn meer dan 40 jaar ervaring. De eerste in kleine productie gebouwde, puur elektrisch aangedreven lichte truck rijdt emissievrij en bijna geruisloos. Dat maakt hem bij uitstek geschikt voor emissie- en geluidsgevoelige zones zoals stadscentra, parken en voetgangersgebieden. Om dit te bewijzen stuurde Fuso in de zomer van vorig jaar in Portugal acht elektrisch aangedreven Canters E-Cell voor praktijktests de weg op. De testwagens waren uitgevoerd met zowel open als gesloten laadbakken.

De elektrische Canters waren per dag gemiddeld 50 km onderweg en er werden zelfs reikwijdtes van 109 km gerealiseerd. In totaal legden de acht auto's probleemloos 51.500 km af. De meest gebruikte Canter E-Cell behaalde bij een pakketdienst in het testjaar een afstand van zowat 14.000 km. De actieradius van de lithium-ion accu bedraagt ongeveer 100 km per lading. Het opladen van de accu's duurt bij een 230 V-aansluiting ongeveer zeven uur, bij een snellaadsysteem lukt dit in slechts één uur.

Op basis van de huidige kosten voor diesel en stroom in Portugal werden ten opzichte van dieseltrucks besparingen op de total cost of ownership gemeten van 64%. De Canter-dieseltruck heeft voor een afstand van 100 km afhankelijk van belading en opbouw gemiddeld 14,08 liter diesel nodig, terwijl de Fuso Canter E-Cell voor dezelfde afstand 47,6 kWh verbruikt.

De elektrische bestelwagens werden onder de meest uiteenlopende omstandigheden getest. De steden Lissabon en Porto gebruikten hun Canter E-Cell voor de afvoer van groenafval en huisvuil, de steden Sintra Abrantes en Cascais bij het onderhoud van bossen en landschapsverzorging. Transporta zette de auto in voor het bezorgen van pakketten aan huishoudens, energiemaatschappij REN voor transportdoelen op industriële gasopslaglocaties in Sines en Pombal. En tot slot reed de Canter E-Cell voor Post CTT tussen de distributiecentra van Lissabon en Coimbras.

De resultaten van de praktijktests tonen dat de voertuigen geschikt zijn voor de dagelijkse inzet in het distributieverkeer op korte afstanden en transporten in stadscentra. Met reikwijdtes van meer dan 100 km overtrof de Canter E-Cell de gemiddelde afstand die veel bestelwagens dagelijks afleggen.

Zestonner

Puur afgaand op het uiterlijk onderscheidt de Fuso Canter E-Cell zich alleen van zijn diesel- of diesel-elektrisch aangedreven broers door de accupakketten die aan beide zijden van het chassis zijn gemonteerd. In plaats van de drieliterdiesel werkt achter de ongewijzigde Canter-cabine een elektrische aandrijflijn. De permanente elektromotor levert 110 kW (150 pk) via de transmissie aan de achteras.

Het chassis is toegelaten voor een gvw van zes ton. De wielbasis van 4.300 mm biedt plaats voor maximaal 4,4 m lange opbouwelementen waarvan het gewicht van het draagvermogen van het chassis van drie ton moet worden afgetrokken. De resterende twee ton nuttige last is meer dan voldoende voor de meeste transporten in de binnenstad.

Versnellen

650 Newtonmeter zorgen ervoor dat de zestonner bijna optrekt als een personenauto. De deelnemers gaven aan het rijden tijdens de testfase als fantastisch te hebben ervaren. Het aanzienlijke koppel is vanaf de eerste seconde beschikbaar en geeft menige middenklasse personenauto bij het stoplicht het nakijken.

Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, schakelt de elektromotor over op recuperatie. Dan verandert de elektromotor in een generator en wordt tijdens het rijden de opgewekte remenergie opgeslagen in de lithium-ionbatterijen. Wie met de Canter E-Cell regelmatig gebruik maakt van de recuperatiefunctie doet meer dan 100 km met één laadbeurt.

Eenvoudig rijden

Het rijden met de Canter E-Cell is eenvoudig. De lichte truck wordt gestart door de 'contactsleutel' om te draaien. Net als bij een automatische transmissie met koppelomvormer kan de chauffeur kiezen uit de functies D (Drive), N (Neutral), R (Reverse) en P (Park) waarbij ook de praktische kruipfunctie van de automatische transmissie aanwezig is.

De Elektro-Canter haalt uit vier batterijpakketten met lithium-ionaccu's 48,4 kWh een maximaal vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximaal koppel van 650 Newtonmeter. Omdat het volledige koppel van een elektromotor al bij het wegrijden beschikbaar is, zijn goede rijprestaties gegarandeerd. De topsnelheid van de Canter E-Cell is net als bij alle voertuigen in deze gewichtsklasse begrensd op 90 km/h.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen